برنده انتخابات آمریکا ترامپ خواهد بود یا بایدن؟

تازه ترین تحلیل نویسندگان ایندیپندنت در باره نتیجه انتخابات آمریکا

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز ادامه دارد - AL DRAGO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو پس از کسب آرای کالج الکترال راهی به سوی پیروز دارند ولی هیچ‌یک به عدد مهم ۲۷۰ دست نیافته اند. جو بایدن که قبلا معاون رئیس جمهوری بوده، موقعیت بهتری دارد.

صدهاهزار رای که اکثرا پستی فرستاده شده اند مورد اعتراض رئیس جمهور قرار گرفته اند که می‌گوید از همین حالا برنده است، گرچه رقابت هنوز در چند ایالت کلیدی ادامه دارد.

صبح چهارشنبه آقای ترامپ در یک سخنرانی پرحرارت پر از دروغ خطاب به خانواده و حامیانش در کاخ سفید گفت: «ما این انتخابات را بردیم.» او گفت کرد که خواهد کوشید از شمارش آرای قانونی از شمرده شدن در ایالتهایی که او پیش است جلوگیری کند، و ادعا کرد که می‌‌خواهد «درستی» آرا را حفظ کند.

او روز چهارشنبه کمی بعد به همین موضوع بازگشت و شکوه کرد که پیشتازی اولیه او در «بسیاری از ایالتها» نیمه شب در نتیجه آنپه که او «آرای تقلبی غافلگیرکننده» خواند، محو شده‌است. همزمان، ستاد آقای بایدن گفت که نامزد حزب دموکرات «در مسیر» رسیدن به اتاق بیضی کاخ سفید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن چهارشنبه بعدازظهر در یک سخنرانی گفت: «اینجا نیستم که بگویم برنده شده ام. ولی می‌خواهم اطلاع بدهم که وقتی شمارش آرا تمام شود، به اعتقاد ما، برنده خواهیم بود. کامالاهریس، نامزد او برای معاونت ریاست جمهوری، در باره تلاش آقای ترامپ برای اختلال در شمارش آرا گفت: «آمریکاییان باید به فرایند رای‌گیری ما ایمان داشته باشند و این حق قانونی را داشته باشند که آرایشان شمرده شود. این واقعیت ساده، شالوده دموکراسی آمریکاست.»

آقای ترامپ در ایالتهای تکزاس، فلوریدا، اوهایو، ویرجینیای غربی، کارولینای جنوبی، کنتاکی، ایندیانا، تنسی، آرکانسا، میسیسیپی، لویئیزیانا، آلاباما، اوکلاهما، نبراسکا، کانزاس، داکوتای شمالی و جنوبی، مونتانا، یوتا، آیداهو، آیووا و وایومینگ پیروز شده است. او هنوز در ایالت جرجیا برنده اعلام نشده، گرچه خودش می‌گوید که پیروز شده است.

آقای بایدن در ایالتهای نیویورک، منطقه کلمبیا، کانتیکت، رود آیلند، ورمانت، ماساچوست، نیوجرسی، ویرجینیا، مریلیند، دلور، ایلینوی، کلورداو، مینه سوتا، کالیفرنیا، واشنگتن، اروگان، نیومکزیکو، هاوایی، میشیگان و ویسکانسین اکثریت آرای الکترال را به دست آورده است.

خبرگزاری آسوشییتدپرس آریزونا را هم پس از شمارش هشتاد و چهار درصد آرا متعلق به نامزد دموکرات اعلام کرد، ولی ستاد ترامپ ادعا کرد که آرای شمارش نشده سبب پیروزی او در این ایالت خواهد شد.

تا ظهر پنجشنبه هنوز آرای پنج ایالت کاملا شمارش نشده اند: آلایسکا، جرجیا، نوادا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا. در جرجیا خبرها حاکی از آن است که آقای ترامپ با چهار دهم درصد آرا پیش است.

آقای بایدن تا کنون ۲۶۴ رای الکترال دارد (در صورتی که آریزونا را ببرد) و آقای ترامپ

۲۱۴ رای. همه چشمها به ایالتهای پنسیلوانیا ، نوادا و جرجیا دوخته شده‌است.

© The Independent