انتخابات آمریکا؛ یکصد میلیون رای‌‌دهنده و پیشتازی بایدن در برخی ایالت‌ها

تیم انتخاباتی ترامپ بیشترین نگرانی را درباره ایالت‌هایی دارند که در سال ۲۰۱۶ در آنها برنده شده بود

در حالی که هنوز فرصت رای‌گیری به پایان نرسیده، مشارکت در انتخابات امسال آمریکا بالاتر از انتخابات گذشته است - MANDEL NGAN, Angela Weiss / AFP

حدود یکصد میلیون نفر تا کنون در انتخابات آمریکا رای پستی داده‌اند یا آرای زودهنگام خود را به صورت حضوری به صندوق‌ها ریخته‌اند. نتایج به دست آمده از شمارش اولیه آرای پستی نشان می‌دهد که در برخی ایالت‌های کلیدی، جو بایدن از دونالد ترامپ سبقت گرفته است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در سایت پروژه انتخابات آمریکا، به طور کلی ۹۹ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۹ رای زودهنگام داده شده است. از این میان، ۳۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۳۰ رای حضوری و ۶۳ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۴۹ رای پستی بوده است.  

بررسی برآوردهایی که تا کنون صورت گرفته نشان می‌دهد که در این ایالت‌های کلیدی وضع جو بایدن خوب است، هرچند فاصله او با ترامپ در حال کاهش است.

در انتخابات آمریکا، نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهند که هر یک از کاندیداها در کل کشور چه جایگاهی دارد. اما این راه خوبی برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات نیست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ پیش افتاده بود و حدود سه میلیون رای بیشتر داشت اما بازنده انتخابات شد چون آمریکا از سیستم انتخاباتی الکترال استفاده می‌کند.

به هر حال در بیشتر نظرسنجی‌های ملی که از آغاز سال جاری میلادی صورت گرفته، جو بایدن از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. بایدن در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ درصد رای آورده و حدود ۱۰ درصد از ترامپ پیش‌تر بوده است.

در سیستم انتخاباتی الکترال تعداد آرای هر ایالت، بسته به شمار نمایندگانی که به کنگره و مجلس سنا می‌فرستد، متفاوت است. در مجموع ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد که هر کاندیدای ریاست جمهوری برای برنده شدن باید ۲۷۰ رای به‌دست آورد.

رقابت در برخی ایالت‌ها مهم‌تر هستند چون آرای الکترال بیشتری دارند و کاندیداها وقت بیشتری را برای جلب آرای آنها صرف می‌کنند. این ایالت‌ها شامل آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیووا، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، تگزاس، ویریجینا و ویسکونسین هستند.

وضعیت کاندیداها در آرای پستی

ایالت‌هایی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با آرای آنها برنده شد، آیووا، اوهایو و تگزاس بودند. اما تیم انتخاباتی او در انتخابات جاری بیشترین نگرانی را درباره همین ایالت‌ها دارند چون در آن زمان، با فاصله ۸ تا ۱۰ درصد آرای این ایالت‌ها را به‌دست آورد. در انتخابات کنونی نسبت به انتخابات قبلی اختلاف ترامپ با رقیب دموکرات بسیار کم‌تر شده‌است.

روزنامه گاردین وضعیت کاندیداها را در شش تا هشت ایالت کلیدی را رصد می‌کند. بر اساس این یافته‌ها که از آرای پستی ارسال شده یا پذیرفته‌شده به دست آمده، در ایالت آیووا که شش رای الکترال دارد، جمهوری‌خواهان ۳۱۷ هزار و دموکرات‌ها ۴۳۸ هزار رای به‌دست آورده‌اند.

در ایالت پنسیلوانیا که ۲۰ رای الکترال دارد، آرای پستی ارسال شده یا پذیرفته‌شده نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان ۵۵۶ هزار رای و دموکرات‌ها ۱.۶ میلیون رای دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایالت کارولینای شمالی که ۱۵ رای الکترال دارد، جمهوری‌خواهان ۱۹۱ هزار رای و دموکرات‌ها ۴۲۵ هزار رای پستی ارسال یا پذیرفته‌شده دارند.

در ایالت فلوریدا که ۲۹ رای الکترال دارد، جمهوری‌خواهان ۱.۵۴ میلیون رای و دموکرات‌ها ۲.۱۱ میلیون رای پستی ارسال یا پذیرفته‌شده دارند.

به گزارش ای‌بی‌سی، احتمال زیادی وجوددارد که جو بایدن در ایالت‌های ویسکانستین و میشیگان برنده شود. در این صورت بایدن ۲۵۸ رای الکترال را به دست می‌أورد. بایدن برای برنده شدن به آرای ایالت پنسیلوانیا هم نیاز دارد. در صورت برنده شدن او در این ایالت، آرای الکترال این نامزد دموکرات به ۲۷۸ می‌رسد.

اگر بایدن به جای پنسیلوانیا در فلوریدا برنده شود، باز هم با کسب ۲۸۷ رای الکترال، رئیس‌جمهور خواهد شد. اما اگر او در فلوریدا برنده نشود، به ایالت دیگری نیاز دارد.

مهم‌ترین فرصتی که از آن صحبت می‌شود، کارولینای شمالی است. اگر جو بایدن در این ایالت برنده شود، ۲۷۳ رای الکترال را به دست خواهد آورد و با اختلاف کمی رئیس‌جمهور می‌شود.

دموکرات‌ها به ۲ تا ۳ کرسی مجلس سنا نیاز دارند

در حالی که همه تمرکز بر ساکن جدید کاخ سفید است، نتایج انتخابات مجلس سنا که امروز ۱۳ آبان‌ماه، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، به همان اندازه حساس است.

حتی اگر بایدن ترامپ را شکست دهد، نمی‌تواند قوانین مربوط به موضوعات کلیدی مانند بهداشت، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی تصویب کند، مگر اینکه دموکرات‌ها همزمان اکثریت سنا را هم به دست آورند.

مجلس سنای ایالات متحده ۱۰۰ کرسی دارد. به این معنی که به هر ایالت دو کرسی اختصاص داده شده است. هر دو سال یکبار حدود یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود. در انتخابات امسال درباره ۳۵ کرسی تصمیم‌گیری می‌شود.

مجلس سنا قدرت تایید منتخبان ریاست جمهوری، سفرا و قضات دادگاه عالی را دارد.

اکنون نسبت نمایندگان جمهوری‌خواه به دموکرات مجلس سنا ۵۳ به ۴۷ است. تعاد کرسی‌هایی که دموکرات‌ها برای به دست آوردن مجلس سنا نیاز دارند، به برنده انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد. اگر ترامپ دوباره برنده انتخاباب شود، برای اینکه مجلس سنا از دست جمهوری‌خواهان خارج شود، احتمالا دموکرات‎ها باید دست‌کم در سه کرسی به دست آورند. اگر بایدن برنده شود دموکرات‌ها احتمالا به دو کرسی نیاز دارند.

به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها در دو ایالت آریزونا و کلورادو شانس خوبی برای کسب کرسی سنا داشته باشند. بر اساس گزارشی که کوک پولیتیکال منتشر کرده، وضعیت تنها نامزد دموکرات در آلاباما شکننده است.

همچون انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان مشارکت در انتخابات سنا هم بیش از انتخابات گذشته بوده است. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد که در ایالت‌های آریزونا، تگزاس، هاوایی و نوادا، تعداد رای‌دهندگان از شرکت‌کنندگان انتخابات چهار سال پیش فراتر رفته است.

انتخابات آمریکا امروز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه برگزار می‌شود.