ترامپ: اگر انتخاب شوم به‌سرعت با ایران به توافق می‌رسم

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید انتخاب او سبب شد تا این کشور با کره‌ شمالی وارد جنگ نشود

ترامپ در مورد مذاکره با ایران گفت که جمهوری اسلامی «برای رسیدن به توافق» دست‌وپا می‌زند-AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، روز جمعه گفت که در صورت انتخاب مجدد در ماه نوامبر، «به‌سرعت» با ایران و کره ‌شمالی به توافق خواهد رسید.

او این سخنان را در کنفرانس خبری در نیوجرسی اعلام کرد و گفت: «زمانی که پیروز شویم، ما خیلی سریع با ایران توافق خواهیم کرد. ما خیلی سریع با کره ‌شمالی هم توافق خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «اگر من در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز نمی‌شدم، کشور ما وارد جنگ با کره‌ شمالی می‌شد. شما با کره‌ شمالی می‌جنگیدید و این جنگ بسیار بدی بود.»

ترامپ افزود: «ما اکنون با کره‌ شمالی رابطه داریم، چیزی که هرگز توسط دولت‌های قبلی انجام نشده بود.»

ترامپ در مورد مذاکره با ایران هم گفت که جمهوری اسلامی «برای رسیدن به توافق» دست ‌و پا می‌زند ولی آنها منتظر نتیجه انتخابات هستند چرا که دوست دارند با بایدن معامله کنند.

او همچنین گفت که ایران، روسیه و چین دوست ندارند او انتخاب شود و طرفدار رای آوردن «بایدن خواب‌آلود» هستند. 

روابط آمریکا و ایران به دنبال خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و ازسرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران، از جمله در حوزه صادرات نفت، به‌شدت رو به وخامت گذاشت.

در عین حال، ترامپ بارها اعلام کرده که آماده است تا گفت‌وگو با مقامات ایرانی را از سر بگیرد.

به گفته وی، واشنگتن دوست دارد برجام را با توافق دیگری جایگزین کند که نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران، بلکه طیف گسترده‌تری از موضوعات مانند برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای تهران را نیز در بر بگیرد.

با این حال پس از ترور قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ که به دستور ترامپ انجام شد، رسیدن به توافق یا آغاز گفت‌وگوها در مورد آن مبهم شده است.

علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که با آمریکا مذاکره نخواهند کرد، به‌ویژه تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد.

علاوه بر ایران، چشم‌انداز رسیدن به توافق با کره‌ شمالی نیز چندان روشن نیست.

پس از آن که اولین ملاقات تاریخی سران آمریکا و کره‌ شمالی در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار شد، بسیاری امیدوار بودند که روند دستیابی به توافقی بزرگ و خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی به‌سرعت پی گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن دیدار، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اعلامیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن پیونگ‌یانگ در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی از واشنگتن، بخشی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌کرد.

این دو رهبر در فوریه ۲۰۱۹ در هانوی، دیدار دیگری برگزار کردند تا موانع پیش‌رو برای رسیدن به توافق را برطرف کنند. اما این نشست نیز بی‌نتیجه ماند.

این دو رهبر در تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۹ مجدداً در روستای مرزی بین دو کره ملاقات کوتاهی داشتند و به توافق رسیدند تا رایزنی‌ها را از سر بگیرند.

بر این اساس، نمایندگان ایالات ‌متحده و کره‌ شمالی در تاریخ ۵ اکتبر همان سال در استکهلم برای گفت‌وگو درباره راه‌های عادی‌سازی روابط دو‌جانبه جلساتی برگزار کردند که بی‌نتیجه پایان یافت.

بیشتر از