تعیین کننده‌ترین انتخابات آمریکا: کدام نامزد کجا پیش است؟

انتخابات امسال به یک همه پرسی در باره عملکرد ترامپ بدل شده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و جو بایدن کاندیداری حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ - JIM WATSON, SAUL LOEB / AFP

تقریبا در هر انتخاباتی، دو طرف رقیب می‌گویند سرنوشت‌سازترین انتخابات عمرشان در پیش است. اما انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا احتمالا چنین است، و ظاهرا رای‌دهندگان نیز در این اعتقاد سهیم هستند.

انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا از همین حالا دارد رکورد مشارکت رای‌دهندگان را می‌شکند.

از سویی، دو نامزد رقیب درباره آینده کشور و جهت حرکت خودشان دیدگاه‌هایی کاملا متفاوت دارند.

به نوشته دومینیکو مونتنارو، سردبیر سیاسی رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، برنده انتخابات می‌تواند تا چند نسل دیگر بر سیاست داخلی، خارجی، نظام قضایی و اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود که میزان مشارکت از سال ۱۹۰۸ به این سو بی‌سابقه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارشناس انتخاباتی در دانشگاه فلوریدا می‌گوید بیش از ۶۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد.

این رقم در برخی ایالت‌ها حتی بیشتر است. مثلا در تگزاس، هم‌اکنون شمار رای‌های به صندوق ریخته شده، هفتصدهزار برگ بیشتر از چهار سال پیش است.

به اعتقاد بیشتر کارشناسان، انتخابات ریاست جمهوری امسال، یک همه‌پرسی در باره دونالد ترامپ است، رئیس جمهوری که جاذبه و دافعه عمیقی به وجود آورده که عده زیادی را به رای دادن واداشته است. مثل بیشتر انتخابات دور دوم، این یک همه‌پرسی در باره عملکرد رئیس جمهور در دور اول زمامداری است.

آقای ترامپ می‌گوید که پیش از شوک ویروس کرونا، اقتصاد کشور را تقویت کرده بود، مالیات‌ها را کاهش داده بود و موافقتنامه‌های تجاری موفقی امضا کرده بود.

دموکرات‌ها در مقابل او را رئیس جمهوری می‌بینند که باعث شکاف عمیق نژادی شده، دروغگوست، همه‌گیری کرونا را سوء مدیریت کرده، و به وجهه آمریکا در جهان لطمه زده است.

جو بایدن در اولین مناظره انتخاباتی‌ با آقای ترامپ گفت: «تو بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا هستی.»

آقای ترامپ به نوبه خود کوشیده نقطه کانونی بحث را به بایدن منتقل کند و او را چنان نامطلوب نشان دهد که رای‌دهندگان چهار سال دیگر خودش را در کاخ سفید نگه دارند.

هواداران آقای ترامپ می‌گویند او تنها سد میان آمریکا و «سوسیالیسم» است.

آقای ترامپ تلاش چندانی برای جذب رای‌دهندگانی فراتر از هواداران پروپاقرص خود نکرده است. در عوض، رای‌دهندگان مستقل، حومه‌نشینان و سالمندان که چهارسال پیش عمدتا به ترامپ رای دادند، امسال در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که از او ناامیدند.

بر اساس آخرین نظرسنجی رادیوی ملی آمریکا، جو بایدن پیشاپیش انتخابات روز سه‌شنبه برتری محسوسی دارد، اما دونالد ترامپ هم هنوز بخت پیروزی را از دست نداده است. در میان ایالت‌هایی که تمایل خاصی به یک نامزد دارند، بایدن با ۲۷۹ رای کالج الکتورال در برابر ۱۲۵ رای بایدن پیش است. هر نامزدی که بخواهد برنده انتخابات شود باید دست‌کم ۲۷۰ رای الکتورال به دست آورد.

معنای این آمار این است که اگر آقای ترامپ بتواند همه ایالت‌های نوسانی یا مردد را ببرد، ممکن است بازهم یازده رای الکتورال کمتر از آقای بایدن داشته باشد. در این صورت، همه چیز در گروی پیروزی او در ایاللت پنسیلوانیا خواهد بود.

بیشتر از