پنج ایالت در یک روز: آخرین تلاش ترامپ برای پیروزی

سفر دونالد ترامپ به چهارگوشه آمریکا در آخرین روز تعطیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری

آقای بایدن امروز بعدازظهر گردهمایی ویژه‌ای برای جلب رای‌دهندگان سیاه‌پوست برگزار می‌کند که رفتن‌شان پای صندوق‌های رای در شهرهایی مثل فیلادلفیا می‌تواند تعیین‌کننده باشد- MANDEL NGAN, JIM WATSON / AFP

کمتر از ۴۸ ساعت به روز انتخابات مانده و دو نامزد سخت برای کسب آرا در ایالت‌های کلیدی تلاش می‌کنند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، امروز (یکشنبه) به پنج ایالت در نقاط مختلف کشور سفر می‌کند، در حالی که رقیب دموکرات او، جو بایدن، بیشتر تلاش خود را صرف ایالت چرخشی پنسیلوانیا می‌کند؛ ایالتی که در‌ آن به دنیا آمده است و اما از پیروزی در آن مطمئن نیست. 

آقای بایدن امروز تنها دو رویداد انتخاباتی دارد که هر دو در فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا، هستند.

آقای ترامپ اما به میشیگان، آیوا، کارولینای شمالی، جورجیا و فلوریدا سفر خواهد کرد. آخرین رویداد رئیس ‌جمهوری در شهر اوپالوکای ایالت فلوریدا در ساعت یازده و نیم شب برگزار می‌شود (با آن که طبق قوانین این ایالت، از نیمه‌شب به بعد خاموشی برقرار است و شهروندان اجازه خروج از منزل ندارند.)

در چهار ایالت از این پنج ایالت کلیدی، رقابت‌هایی کلیدی برای مجلس سنا هم برقرار است. چنان ‌که پیش‌تر اشاره شد، بایدن در بذل توجه به پنسیلوانیا تنها نیست و ترامپ نیز انرژی بسیاری صرف آن کرده است. او هم دیروز در این ایالت بود و هم فردا، در روز آخر تبلیغات انتخاباتی، به آن‌جا سفر می‌کند. رئیس ‌جمهوری فردا در شهر اسکرانتون در این ایالت سخنرانی می‌کند، یعنی زادگاه بایدن و شهری که نامزد دموکرات‌ها تا ۱۲ سالگی در آن زندگی می‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن امروز بعدازظهر گردهمایی ویژه‌ای برای جلب رای‌دهندگان سیاه‌پوست برگزار می‌کند که رفتن‌شان پای صندوق‌های رای در شهرهایی مثل فیلادلفیا می‌تواند تعیین‌کننده باشد. او در شب نیز گردهمایی ماشینی هواداران خود را در همان شهر فیلادلفیا برگزار می‌کند. 

آقای ترامپ اما به‌رغم توصیه‌های بهداشتی، همچنان رویدادهای سنتی با حضور هزاران نفر از هواداران را ترجیح می‌دهد. 

فردا (دوشنبه)، ترامپ علاوه بر پنسیلوانیا بار دیگر به ایالت کلیدی کارولینای شمالی نیز می‌رود. او امروز ساعت پنج و نیم عصر در فرودگاه هیکوری در این ایالت گردهمایی برگزار می‌کند و فردا یازده و نیم صبح در فرودگاه شهر فایتویل. برنامه‌های انتخاباتی چند روز گذشته ترامپ در این ایالت به دلیل توفان زتا تعطیل شده بودند. 

سایر چهره‌های جمهوری‌خواه هم توجه ویژه‌ای به کارولینای شمالی داشته‌اند. بیهوده نبود که حتی کنگره حزب جمهوری‌خواه نیز در شهر شارلوتِ این ایالت برگزار شد. مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهوری، هم دیروز در این ایالت حضور داشت و هم امروز در شهر بون به همراه فرانکلین گراهام، پسر یکی از مشهورترین چهره‌های مذهبی تاریخ آمریکا، به کلیسا می‌رود. در دو هفته اخیر، لارا ترامپ (عروس رئیس‌ جمهوری و همسر اریک ترامپ) در گرینبوروی این ایالت سخنرانی کرده است و ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس ‌جمهوری،  در شهرهای شارلوت و رالی. سایر چهره‌های خانواده ترامپ (تیفانی، اریک و دونالد ترامپ جونیور) نیز در چند هفته گذشته چندین بار به کارولینای شمالی رفته‌اند.

در مقابل، جیل بایدن، همسر نامزد دموکرات‌ها، روز شنبه به گرینزبورو و شارلوت رفت. سناتور کامالا هریس، شریک انتخاباتی بایدن، امروز به شهرهای گولدزبورو و فایتویل در این ایالت می‌رود. همسر خانم هریس، داگ امهوف، دوشنبه هفته گذشته در شهرهای وینستون-سالم و بون فعالیت انتخاباتی کرد. خود جو بایدن دو هفته پیش (روز ۱۸ اکتبر) در شهر دورهام حضور داشت و در سخنرانی خود وعده‌هایی داد که به نظر بیشتر به جامعه سیاه‌پوستان این ایالت متمرکز بود: مقابله با نژادپرستی در نظام تادیبی کشور و کمک به ایجاد ثروت در جامعه سیاه‌پوستان. از آن‌جا که اکثریت عظیم سیاه‌پوستان به دموکرات‌ها رای می‌دهند، هر قدر نرخ مشارکت آن‌ها بالاتر باشد، شانس پیروزی دموکرات‌ها در این ایالت نیز بیشتر می‌شود. بیست و دو درصد جمعیت کارولینای شمالی سیاه‌پوست هستند. 

غیر از دو ایالت فوق‌الذکر، ترامپ فردا به دو شهر تراورس سیتی و گراند راپیدز در ایالت میشیگان و شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین (که صحنه چند درگیری در ماه‌های اخیر بوده است) می‌رود.

در مقابل، بایدن علاوه بر پنسیلوانیا به شهر بزرگ کلیولند در ایالت اوهایو می‌رود؛ تصمیمی که امروز صبح اعلام شد و برخی آن را جنجالی دانسته‌اند، چرا که شانس پیروزی دموکرات‌ها در این ایالت بسیار کم‌تر از خیلی ایالت‌های دیگر است.

 برنامه کامل آقای بایدن هنوز معلوم نیست و برخی انتظار دارند آخرین رویداد انتخاباتی خود را فردا شب در فیلادلفیا برگزار کند. 

بیشتر از