رقابت طرفداران ایرانی ترامپ و بایدن در توییتر

کاربران ایرانی‌ توییتر هشتگ «سراب آمریکا» را بیشتر داغ کرده‌اند

دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاربران ایرانی در توییتر از نامزد محبوبشان حمایت کرده‌اند - MANDEL NGAN, ANGELA WEISS / AFP

طی یک ماه گذشته محتوای رسانه‌های مکتوب در ایران به شکل چشم‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کرده‌اند. 

روزنامه شرق روز یکشنبه در این خصوص نوشت، نتایج ۲ نظرسنجی مهم نشان می‌دهد که رسانه‌ها درباره علاقه ایرانیان به آمریکا اغراق می‌کنند. 

در این گزارش نگاه ایرانی‌ها به روایت موسسه گالوپ بررسی شده است و این که کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نیز علاوه بر پیگیری اخبار این روند، جهت‌گیری‌هایی در آن زمینه داشته‌اند. 

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ می‌گوید میزان حمایت و همراهی ایرانی‌ها با سیاست دولت آمریکا در ایران به طرز چشمگیری کاهش یافته است، و از دیگر سو، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفته است که درصد بالایی از ایرانیان چندان توجهی به انتخابات آمریکا ندارند. نظر ایسپا نقطه مخالف نظرسنجی این موسسه در ابتدای مهرماه است که بر اساس آن، از هر ۴ شهروند ایرانی، ۳ نفر به میزان کم اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری امریکا را پیگیری می‌کنند.

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در توییتر، نتایج جالبی نشان می‌دهد؛ بخشی از مردم دغدغه اصلی زندگی‌شان و مکالمه روزانه آن‌ها در مورد انتخابات پیش روی آمریکاست.

برخی از کاربران در شبکه‌های مجازی معتقدند که افراد زیادی در ایران صرفا به دلیل علاقه و شاید سیاست‌زدگی بیش از حد جامعه، مباحث انتخابات آمریکا را‌ حرفه‌ای دنبال می‌کنند. 

کاربری به نام حسام‌الدین می‌گوید: « توی نونوايی شاطر و شاگرد سر اين كه الكترال كارولينای شمالی و ميشگان و فلوريدا از ويسكانسين و ويرجينيا كلیدی‌تره، به صورت جدی بحث مي‌كردن، وسطش ۴ تا نونم می‌زدن.» 

کاربر دیگری به نام «ادواردو» در روزهای مناظره‌های انتخاباتی بین دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، در توییتی نوشته بود:« اخبار دایم می‌گه

مناظره‌ ترامپ بایدن افتضاح و آبروریزی بوده. فکر کنم  هنوز نامه‌های آملی لاریجانی و یزدی  به هم  رو  ندیدن تا معنیِ افتضاح و آبروریزی  رو  بفهمن.» 

کاربر دیگری به نام رضا صفری، دانشجوی دکترای علوم سیاسی، هم نوشته است:« با توجه به بافت سیاسی آمریکا باید دید اتاق‌های فکر لابی صهیونیسم درباره نتیجه انتخابات به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند، وگرنه همه می‌دانند ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده است که انتخاباتش نمایشی بیش نیست. ترامپ و بایدن تفاوتی باهم ندارند. هر دو برادر شغال هستند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی تاجزاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران، نیز در حساب شخصی توییتر خود با اشاره کنایی به اصطلاح «نظارت استصوابی» نوشته است:«کاش مردم ایران هم می‌تونستن تو انتخابات امریکا شرکت کنن. این طوری حداقل در تعیین سرنوشت‌مون بیشتر دخیل بودیم تا انتخابات خودمون. کاش رهبر به‌جای من پاسخ می‌داد که چه شد که جوان ایرانی از میزان بودن رای ملت به اینجا رسیده‌ است؟» 

هشتگ‌های داغ شده طی هشت ساعت گذشته در فضای مجازی میان کاربران فارسی‌زبان، نشان می‌دهد که انتخابات آمریکا جزو اولین‌ها در توییتر بوده است. 

هشتگ «سراب آمریکا» بیشترین تعداد اشتراک‌گذاری را داشته است. کاربری با عنوان «یامهدی ادرکنی»، نوشته است:«مقاومت؟؟؟؟!!!! يا سازش و تسلیم؟؟؟؟!!!!!» 

بر اساس نظرسنجی موسسه ایسپا، افزایش تنش میان ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی بر مردم ایران در سال‌های اخیر، اهمیت انتخابات اخیر آمریکا را برای مردم ایران افزایش داده است. طبق داده‌های این نظرسنجی، برخی از مردم تداوم ریاست جمهوری ترامپ را عامل گسترش و تشدید فشارها(ی آمریکا بر ایران) می‌دانند. در عین حال، برخی هم معتقدند که با تغییر رئیس جمهوری آمریکا تفاوت محسوسی در سیاست‌های خارجی آن کشور در قبال ایران رخ نخواهد داد. 

بر اساس تازه ترین گزارش موسسه افکارسنجی ایسپا که روز گذشته منتشر شده است، از هر ۱۰ شهروند ایرانی، فقط سه نفر از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اطلاع دارد و ۳۶.۷ درصد از شهروندان ایرانی مطلع از انتخابات آمریکا، پیروزی بایدن را برای کشور بهتر می‌دانند.

انتخابات آمریکا روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و نتیجه آن به حتم چهره سیاسی دنیا را تغییر خواهد داد. در این میان، ایرانیان شاید سهم خود را در آن تغییر چهره بیشتر از باقی کشورهای دنیا بدانند.

بیشتر از