مهلت ۲۴ ساعته اسلام‌گرایان بنگلادش برای قطع رابطه با فرانسه

«اگر خواسته ما برآورده نشود، سفارت فرانسه را ویران می‌کنیم»

تظاهرات علیه اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دفاع از حق انتشار کاریکاتور محمد پیامبر اسلام-Munir Uz zaman / AFP

یک گروه اسلام‌گرا در بنگلادش با نام حفاظت الاسلام به دولت این کشور ۲۴ ساعت مهلت داد تا روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه قطع کند در حالی که هزاران معترض در خیابان‌های داکا روز دوشنبه به سمت سفارت فرانسه سرازیر شدند.

معترضان خواستار تحریم محصولات فرانسوی بودند و بسیاری عکس‌ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را حمل می‌کردند که رد کفش بر چهره دارد.

این اعتراض ها از سوی جنید بابونگاری، دبیر کل این گروه اسلام‌گرا رهبری می‌شد که گفت: «به دولت مهلتی ۲۴ ساعته می‌دهیم تا روابط دیپلماتیکش را با فرانسه قطع کند.» و افزود اگر به خواسته‌های آن‌ها توجه نشود، «دور بعدی اقدامات» را اعلام خواهند کرد.

با این حال، نشریه داکا تریبون گزارش کرد بعد از آن که آقای بابونگاری به گردهمایی پایان داد به جماعت حاضر جلوی صف‌بندی نیروهای پلیس گفت: «ما این جا متوقف نخواهیم شد و اگر خواسته‌های ما اجابت نشود به سمت سفارت می‌رویم و آن جا را ویران خواهیم کرد.»

او در میان تشویق بلند معترضان گفت: «مکرون باید برای عفو و بخشش التماس کند. ما به خانه برنمی‌گردیم تا وقتی دولت به درخواست‌های ما جامه عمل بپوشاند. تندیس‌هایی که به شکل مجسمه ساخته شده‌اند باید به پایین کشیده شوند.»

تاکنون دولت بنگلادش هیچ واکنشی رسمی به مطالبات این گروه اسلام‌گرا نداشته است.

طی این اعتراضات، آقای بابونگاری همچنین خواستار مجازات اعدام در بنگلادش برای هر کسی که به پیامبر محمد توهین می‌کند، شد. دولت نخست وزیر، شیخ حسینه پیش‌تر در زمینه وضع هرگونه قانون جدیدی علیه کفر و ارتداد که با مجازات اعدام همراه باشد مقاومت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه یکی از پنج مقصد اصلی بنگلادش در زمینه صادرات است و پوشاک، اکثر این محصولات را شامل می‌شود. در سال ۲۰۱۶، حجم تجارت میان این دو کشور ارزشی به میزان ۲.۷ بیلیون یورو داشت.

ماه گذشته، یک معلم فرانسوی ۴۷ ساله به نام ساموئل پتی بعد از آن که کاریکاتوری از پیامبر محمد را که در نشریه هفتگی طنزآمیز شارلی ابدو منتشر شده بود، در کلاس به دانش‌آموزان نشان داد، به دست عبدالله آ. ۱۸ ساله به قتل رسید. قاتل بعدتر به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

چند روز بعد این کاریکاتورها به همراه تصویر آقای پتی بر دیوار ساختمان‌های دولتی در دو شهر فرانسه، مونت‌پلیر و تولوز برای چندین ساعت به نمایش گذاشته شد.

رئیس جمهور فرانسه از حق انتشار کاریکاتور محمد پیامبر اسلام دفاع کرد و اظهارات او باعث بروز خشم در چند کشور عربی شد و به سایر کشورهای اکثرا مسلمان‌نشین، از جمله اندونزی و بنگلادش تسری یافت.

هفته گذشته، هند، کشور همسایه بنگلادش، به حمایت از آقای مکرون برخاست و گفت که «به شدت حملات شخصی با لحنی غیرقابل قبول» علیه رئیس جمهور فرانسه را «محکوم می‌کند که در نقض آشکار اساسی‌ترین اصول و استانداردهای گفت‌وگو در عرصه بین‌المللی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان