بریتانیا، افزایش شدید شمار مبتلایان کرونا، قرنطینه چهارهفته‌ای

دانشمندان هشدار می‌دهند که بدون یک قرنطینه جدید آمار مرگ‌ومیر به ۴ هزار نفر در روز خواهد رسید

زنی در شمال انگلستان با ماسکی بر صورت، در حال تلفن حرف زدن در خیابان - Oli SCARFF / AFP

در بریتانیا، دانشمندان به نخست وزیر بوریس جانسون هشدار داده‌اند که اگر قانون منع رفت و آمد را بار دیگر به اجرا نگذارد، احتمالاً بیش از ۴۰۰۰ نفر در روز بر اثر ویروس کرونا جان‌شان را از دست خواهند داد. 

به گزارش بی بی سی که این سند را دیده است، انتظار می‌رود که شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها در اواسط دسامبر به اوج خود برسد، و آمار مرگ و میر تا پایان سال روند صعودی داشته باشد.

مطابق مقاله جداگانه‌ای که در دولت دست به دست می‌چرخد، حتی اگر از بیمارستان‌های صحرایی هم استفاده شود و قرارهای غیراضطراری  و بستری کردن بیماران غیرکرونایی در بیمارستان‌ها لغو شود، تا کریسمس بیمارستان‌های سازمان ملی بهداشت دیگر قادر به پذیرش بیماران نخواهند بود.

این سند هشدار می‌دهد که «اکنون زمان عمل است» و اگر اقدامی برای کنترل شیوع کرونا انجام نشود، ممکن است دولت مجبور شود سایر اشکال مراقبت‌های پزشکی را جیره‌بندی کند.

این سند که توسط گروه مشاوران علمی وزارت بهداشت بریتانیا تهیه شده است، بر ضرورت اقدام نخست وزیر در اجرای یک قرنطینه یک ماهه از همین چهارشنبه آینده تاکید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه مشاوران که روند احتمالی شیوع ویروس را بر اساس سناریوهای مختلف مدل‌سازی می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که در این موج دوم میزان مرگ‌ومیر از اوج آن در بهار گذشته بیشتر خواهد بود و به بیش از هزار نفر در روز خواهد رسید.

نخست وزیر قرار است روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی محدودیت‌های جدید را اعلام کند. احتمال می‌رود که قرنطینه جدید همه چیز را جز مغازه‌ها، مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیل کند.

هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و یکی از گزینه‌های در حال بررسی، اقدامات سختگیرانه منطقه‌ای است، اما هیئت وزرا ظاهراً طرفدار اجرای یک سیاست در سطح ملی است. 

آقای جانسون روز جمعه با ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری، مایکل گُو، رئیس دفتر کابینه، و مت هنکاک، وزیر بهداشت، دیدار کرد تا درباره آمار «نگران‌کننده» جدید بحث کند.

اجرای یک قرنطینه جدید انتقادات گسترده‌ای را متوجه آقای جانسون خواهد کرد که چرا توصیه دانشمندان به اجرای یک قرنطینه موقت را برای «قطع زنجیره شیوع ویروس» که ماه گذشته پیشنهاد شده بود و کی‌یر استارمر، رهبر مخالفان، پشتیبان آن بود، به اجرا نگذاشت.

آقای جانسون آن ایده را «اوج حماقت» خواند، اما اکنون در آستانه کریسمس مجبور به اعمال قرنطینه‌ای بسیار طولانی‌تر شده است.

پروفسور جان ادموندز، عضو گروه مشاوران عملی دولت، گفت که بریتانیا اکنون مجبور است برای تاخیر در وضع قرنطینه هزینه پرداخت کند.

«تصمیمات تلخی‌ست و اخذ آن برای سیاست‌گذار بسیار دشوار است، اما به تعویق انداختنش کار را آسان نمی‌کند. در واقع، تاخیر آن را دشوارتر می‌کند.»

«و بنابراین، اگر اکنون بعد از تاخیر بخواهیم شیوع ویروس را متوقف کنیم، متأسفانه مجبور خواهیم بود که پاها را با فشار بیشتری بر روی ترمز بگذاریم.» 

اکنون احتمال می‌رود که آمار مرگ‌ومیر از «بدترین وضعیت احتمالی» که مشتمل بر پیش‌بینی مرگ ۸۵ هزار نفر بود، نیز فراتر رود.

«متأسفانه، از این به بعد باید از آمار مرگ‌ومیر چند ده‌هزار نفری سخن بگوییم.»

«قضیه الآن این است که با این اقدام رادیکال، آیا این «چند ده‌هزار» محدود خواهد بود یا گسترده.»

© The Independent

بیشتر از جهان