نیمی از مردم آمریکا خواستار پایان مصرف سوخت‌های فسیلی هستند

از هر پنج راى دهنده آمريكایی سه نفر معتقد است كه فرصت برای نجات زمین کم است

مخالفان سرمایه‌گذاری در زمینه سوخت فسیلی، واشنگتن دی‌سی- SAUL LOEB / AFP

طبق نظرسنجی گسترده‌ای که اختصاصی در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته است، بیشتر مردم بر این عقیده‌اند که برای مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی فرصت کمی باقی است.

در نظرسنجی ماه گذشته، از ۵۵۰۰ نفر در سراسر ایالات متحده، ۵۴ درصد با این گزاره که فرصت برای جلوگیری از عواقب ویرانگرتر گرمایش جهانی به سرعت از دست می‌رود، کاملاً یا تاحدی موافق بودند.

طبق این نظرسنجیِ مؤسسه غیرانتفاعی و ضد افراط‌گرایی «امید به جای نفرت»، از دیدگاه آمریکایی‌ها بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی دومین معضل مهم جهانی است.

محققان می‌گویند برای کاهش معنادار میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مهار تغییرات اقلیمی حدود یک دهه وقت داریم، وگرنه اثراتی شدیدتر از این بر سیاره‌مان خواهد گذاشت.

از هر ۵ رأی‌دهنده، ۳ نفر معتقدند که «آتش‌سوزی در سواحل غربی کشور باید تلاش ما را در خنثی کردن اثرات تغییرات اقلیمی دوچندان کند»، و فقط ۱۴ درصد آنان با این گزاره مخالف بودند.

این مسئله بیشتر دغدغه حامیان جو بایدن بود و ۷۳ درصد آنان معتقد بودند که رسیدگی به بحران تغییرات اقلیمی از مشکلات اضطراری کشور است. این نامزد حزب دمکرات در انتخابات این دوره ریاست جمهوری، تغییرات اقلیمی را «تهدیدی برای هستی بشر» خوانده است.

حامیان رئیس جمهور ترامپ دو دسته‌اند: ۳۷ درصدشان موافقند که فرصت زیادی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باقی نمانده است، اما ۳۷ درصد هم با این نظر مخالفند.

البته این نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها وجود تغییرات اقلیمی را انکار می‌کنند.

از هر ۵ نفر، یک نفر این موضوع را که بشر در گرم شدن زمین نقش دارد، کاملاً رد می‌کند. ۱۹ درصد هم تا حدودی به این گزاره معتقدند.

حدود ۳۸ درصد از حامیان آقای ترامپ که تغییرات اقلیمی را «فریب» نام داده است و علم را تحقیر می‌کند، قویاً وقوع تغییرات اقلیمی را رد می‌کنند و ۱۹ درصدشان هم تا حدودی آن را انکار می‌کنند.

در نظرسنجی دیگری که این هفته منتشر شد، آمده است که واکنش آمریکایی‌ها به مصرف سوخت‌های فسیلی رو به افزایش است و این امر نشانه بدی برای آقای ترامپ است که در دور اول ریاست جمهوری‌اش به این صنعت پر و بال داده است و سیاست‌ها و مقرراتی را با هدف افزایش میزان آلاینده‌ها وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرسنجی را مؤسسه شرکای جِی‌اِل برای ایندیپندنت انجام داده است و نتایج آن نشان می‌دهد که ۴۲ درصد مردم با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جانشینی انواع دیگر انرژی موافق،‌ یا «بسیار» موافقند.

۲۶ درصد مردم گفته‌اند که نمی‌دانند چه پاسخی بدهند، و ۸ درصد نیز با گزینه «هیچ‌یک» موافق بوده‌اند.

این نظرسنجی که از ۱۰۰۲ نفر در فاصله ۲۶ تا ۲۸ اکتبر انجام شده است، همچنین نشان داد که ۲۲ درصد مردم با پایان دادن به مصرف گاز و نفت مخالف یا «قویاً» مخالفند.

به گفته محققان، مبارزه با اثرات تغییرات اقلیمی، یعنی کاهش شدید مصرف نفت و گاز و ذغال‌سنگ، و در واقع حذف بیشتر حجم این سوخت‌های فسیلی از زندگی بشر است.

هفته گذشته، در آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، آقای بایدن از «جانشینی» سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های پاک در ایالات متحده دفاع کرد تا کشور بتواند تا اواسط قرن جاری به وضعیت انتشار کربن صفر برسد.

آقای ترامپ پس از سخنان بایدن در مورد «جانشینی»، به نظر خوشحال می‌آمد و آن سخنان را «بیانیه‌ای بزرگ» خواند. انگار می‌خواست بگوید مناطقی که به صنایع نفت و گاز وابستگی اقتصادی شدیدی دارند، روز انتخابات بایدن را سر جای خود خواهند نشاند.

رئیس جمهوری گفت: «در واقع می‌گوید می‌خواهد صنعت نفت را نابود کند. تگزاسی‌ها، این حرفش یادتان می‌ماند؟ پنسیلوانیایی‌ها، شما چطور؟ اهالی اوهایو؟»

بایدن پس از مناظره به خبرنگاران گفت که مصرف سوخت فسیلی را «ممنوع» نمی‌کند و «تا مدتی طولانی» آن را کنار نمی‌گذارد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد