نماینده مجلس ایران: مردم هرچه دارند می‌فروشند تا خود را به اروپا برسانند

«در پنج ماه گذشته بیش از هزار نفر از جوانان سردشتی  از کشور مهاجرت کرده‌اند»

چهار عضو یک خانواده ایران‌ژاد با غرق شدن قایقی که روی آن بودند، صبح روز سه‌شنبه در سواحل فرانسه غرق شدند- عکس از پایگاه خبری آفتاب

خبر غرق شدن قایقی حامل ۲۲ پناهجو در کانال مانش و مرگ پنج عضو یک خانواده‌ ایرانی، بار دیگر بحث مهاجرت غیرقانونی شهروندان ایرانی به اروپا را به میان آورده است. 

امروز، شنبه ۱۰ آبان‌ماه، کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی، گفت که میزان مهاجرت از پنج ‌ماه قبل شدت گرفته است و  تا کنون «بیش از هزار نفر از مردان و زنان جوان سردشتی» از کشور مهاجرت کرده‌اند.

این نماینده مجلس گفت: «بیشتر این مهاجران را مردان، و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را مردمی تشکیل داده‌اند که به صورت خانوادگی اقدام به مهاجرت کرده‌اند.»

کمال حسین‌پور با اشاره به وضعیت بد معیشتی مردم و نبود فرصت‌های شغلی، افزود: «شرایط به گونه‌ای شده که مردم مانند آقای رسول ایران‌نژاد که جان خود و خانواده‌اش از دست رفت، هرچه دارند می‌فروشند و با کمک قاچاقچیان کشور ترکیه به این کشور رفته و از آنجا راهی اروپا می‌شوند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با گلایه از رسیدگی نکردن مسئولان به شهر «سردشت»، گفت: «سردشت نه صنعت دارد و نه کشاورزی و هیچ شغلی وجود ندارد. این‌ها همه در حالی است که سردشت اولین شهر شیمیایی جهان بوده و در حال حاضر هم ۴ هزار نفر جانباز شیمیایی در آن زندگی می‌کنند.»

بنا به گفته این نماینده مجلس، «سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر تنها یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی دارد.»

حسین‌پور با اشاره به این نکته که مهاجرت زمانی صورت می‌گیرد که فرد قادر به تامین معیشت و ادامه زندگی در منطقه خود نباشد، گفت که این امر «دقیقا مسئله‌ای‌ست که  امروزه در سردشت شاهد آن هستیم.» 

نماینده سردشت در مجلس در نامه‌ای از وزارت امور خارجه ایران خواست که مقدمات پیگیری بازگرداندن اجساد به کشور را فراهم کند. با این حال، یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که منابع مالی لازم برای بازگرداندن اجساد موجود نیست. 

جمشید پرویزی، رئیس اداره کنسولی وزارت امور خارجه در غرب ایران، در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «همکاران ما در خارج از کشور در مرحله شناسایی اجساد و تشخیص هویت، همراهی می‌کنند. اما از لحاظ منابع مالی کمکی نمی‌توانند بکنند، چون منابعی ندارند.»

به گفته این مقام وزارت خارجه، «یا خانواده باید مبلغی را بپردازند، یا در کمال تأسف اجساد در همان محل دفن خواهد شد.»

 واکنش رسانه‌های خارجی به این حادثه تلخ در قیاس با رسانه‌های داخلی بسیار بیشتر بود. 

 اعضای خانواده‌ای که در جریان واژگونی قایق حامل پناهجویان جان باختند، از اهالی روستای «گلینه» از توابع شهرستان «سردشت» در استان آذربایجان غربی بودند. رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله به همراه خانواده خود، شیوا رسول‌پناهی (۳۵ ساله)، آنیتا (۹ ساله) و آرمین (۶ ساله) در این ماجرا جان باختند و از سرنوشت آرتین، فرزند ۱۵ماهه این خانواده، نیز هنوز خبری در دست نیست. ۱۸ سرنشین دیگر این قایق که برخی از آن‌ها نیز اهل سردشت بودند، به بیمارستان‌های فرانسه منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای خبری رویداد۲۴ به نقل از یک وکیل دادگستری اهل سردشت، می‌نویسد: «مهاجرت تنها مربوط به منطقه سردشت نیست و در سایر مناطق و شهر‌های کردنشین مانند بانه، سقز، مهاباد، پیرانشهر، سنندج و دیگر شهر‌ها هم این معضل مشاهده شده و جوانان به ناچار دست به مهاجرت می‌زنند. بسیاری از این مهاجرت‌ها برای نجات آینده و تامین معاش است. بخش دیگر هم افرادی هستند که برایشان پرونده‌های امنیتی یا کیفری تشکیل شده است.»

به گفته این وکیل دادگستری، «سه ماه پیش تعدادی از مهاجران کُرد در ایتالیا دستگیر شدند و قرار بود ۱۴ روز در قرنطینه بمانند و بعد به شرق اروپا برگردانده شوند. این افراد ناچارند بار دیگر هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.»

او در ادامه می‌گوید که مهاجری را می‌شناسد که «حدود ۱۲ روز بدون لباس گرم در زمستان پیاده راه رفت تا خود را به کشور‌های آلمان و فرانسه برساند و از آنجا به انگلیس برود.»

این وکیل دادگستری می‌گوید در گفت‌وگویی که اخیرا با تعدادی از پناهجویان داشته است، به آنها گفته است که «شرایط شما سخت است، بهتر است به کشور بازگردید، اما آن‌ها نپذیرفتند و گفتند آن قدر در وطن خودمان سختی کشیده‌ایم که حاضر به بازگشت نیستیم.»

پس از سرنگونی قایق حامل خانواده اهل سردشت، پلیس بریتانیا یک ایرانی کُرد را به ظن رابطه با قاچاقچیان بازداشت کرد.

بیشتر از