هشدار خلیلزاد به مذاکره‌کنندگان دو طرف: پنجره گفتگو برای همیشه باز نیست

شش هفته است که مذاکرات بین الافغانی به بن بست خورده است

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان -  Alex Wong/Getty Images/AFP

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان هشدار میدهد که پنجره رسیدن به توافق سیاسی برای همیشه باز نخواهد بود.

او از واشینگتن راهی اسلو شده است و با مقام‌های اروپایی درباره همکاری‌های بین المللی در راستای روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

از اسلو به عنوان دومین محل مذاکرات صلح افغانستان یاد می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای می‌گوید که آقای خلیلزاد پس از نروژ راهی دوحه می‌شود و با تیم های مذاکره کننده دو طرف درباره کاهش خشونت و نقشه راه سیاسی گفتگو خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خلیلزاد نیز در رشته توییتی ساعتی پیش گفت از این جهت ناراحت است که به رغم تعهدات به کاهش خشونت این وعده عملی نشده است.

زلمی خلیلزاد می گوید:‌«سازش ناپذیری و سرسختی به دشمنی، رد همدیگری پذیری هموطنان خویش و موافقت سر فورملی برای همکاری/رقابت سیاسی، بر جنگ جاری سایه انداخته است. تعداد بی شمار افغانها کشته می شوند و خرابکاران منطقه ای از افغانها به عنوان گوشت دم توپ استفاده می کنند تا به اهداف غیرمشروع خود برسند. خونریزی باید متوقف شود.»

او هشدار می دهد: «افغانها به توسعه به جای تخریب، به ثبات به عوض هرج و مرج، به بخشش به جای انتقام و به سازش به جای یکدندگی نیاز دارند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید می کند که طرف‌های جنگ افغانستان به توافق فوری برای کاهش خشونت نیاز دارند تا زمینه آتش بس جامع و دایمی را فراهم کند. به گفته وزارت خارجه آمریکا آقای خلیلزاد از دو طرف خواهد خواست که به نقشه راه سیاسی برای پایان جنگ چهل ساله افغانستان برسند.

براساس این بیانیه اکنون زمان آن رسیده است که هیات‌های مذاکره کننده از مساله چارچوب مذاکرات فراتر رفته و به مسایل اصلی بپردازند.

شش هفته است که مذاکرات بین الافغانی بدون پیشرفت در دوحه جریان دارد و بر سر اصول مذاکرات به بن بست خورده است.

سازمان ملل متحد در گزارش تازه ای که امروز منتشر کرد می گوید مذاکرات جاری صلح در کاهش تلفات غیرنظامیان تاثیر نداشته و در ۹ اول نخست سال روان میلادی حدود ۶ هزار نفر در افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

براساس این گزارش از میان حدود ۶ هزار نفر که از اول ژانویه تا آخر ماه سپتامبر امسال آسیب دیده اند، ۲۱۱۷ نفر کشته و ۳۸۲۲ نفر دیگر مجروح شده اند.

این سازمان می گوید که شدت بالای جنگ تاثیر ناگواری بر غیرنظامیان برجا گذاشته و افغانستان را به یکی از مرگبارترین مکانها برای زندگی تبدیل کرده است.

بیشتر از