«افغانستان، از هولناک‌ترین مکان‌ها برای زندگی»

سازمان ملل متحد: کشتار غیرنظامیان در سایه مذاکرات صلح ادامه دارد

حمل جسد یکی از کشته‌شدگان حملات اخیر به کابل -   REUTERS/Mohammad Ismail

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای که امروز منتشر شد، می‌گوید مذاکرات جاری صلح در کاهش تلفات غیرنظامیان تاثیر نداشته است و در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی حدود شش هزار نفر در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

این سازمان که تلفات غیرنظامیان را از سال ۲۰۱۲ مستندسازی می‌کند، هر سه ماه درباره آن گزارش و توصیه منتشر می‌کند.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما در کابل می‌گوید هرچند تعداد کل تلفات غیرنظامی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به همین دوره در سال گذشته میلادی، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما آغاز مذاکرات

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میان افغان‌ها در دوحه قطر نه تنها به کاهش تلفات منجر نشده که باعث افزایش آن شده است.

براساس این گزارش از میان حدود شش هزار نفر که از اول ژانویه تا آخر ماه سپتامبر امسال آسیب دیده‌اند، ۲۱۱۷ نفر کشته و ۳۸۲۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این سازمان می‌گوید که شدت بالای جنگ تاثیر ناگواری بر غیرنظامیان برجا گذاشته و افغانستان را به یکی از مرگبارترین مکان‌ها برای زندگی تبدیل کرده است.

این نهاد از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواست تا اقدامات فوری بیشتری برای محافظت از جان غیرنظامیان اتخاذ کنند و برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند، چراکه این تنها راه حل کاهش تلفات غیرنظامی است.

سازمان ملل ابراز آمادگی کرده است که به تمام طرف‌ها برای برداشتن گام‌های فوری در این راستا یاری رساند.

هرچند یک چهارم نهایی گزارش در آینده تدوین خواهد شد، اما طالبان و نیروهای دولتی در این دوره جنگ‌های شدیدی در هلمند داشته‌اند و طالبان حملات کورکورانه‌ای در ننگرهار، لغمان، غور و تخار و کابل انجام داده‌اند که بیش از ۴۰۰ غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند. از این رو امکان افزایش بیشتر تلفات غیرنظامیان وجود دارد.

از هر ده قربانی غیرنظامی جنگ در افغانستان، بیش از چهار نفر زن یا کودکند.

کودکان ۳۱ درصد تلفات را تشکیل داده‌اند و زنان نیز ۱۳ درصد.

طالبان و گروه‌های مسلح مخالف دولت مسؤول ۵۸ درصد تلفات غیرنظامی خوانده شده‌اند و نیروهای طرفدار دولت هم مسؤول ۲۸ درصد تلفات غیرنظامی‌اند.

سازمان ملل متحد از افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامی در حملات هوایی نیروهای افغان نیز ابراز نگرانی کرده است.

دبورا لیونز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: «مذاکرات صلح به زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد اما تمام طرف‌ها می‌توانند به بحث‌ برای کاهش تلفات غیرنظامیان اولویت دهند و فورا اقدام کنند و گام‌های بیشتری برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم بردارند.»

او تاکید می‌کند: «فکر نو و اقدامات قاطع در راستای محافظت از جان غیرنظامیان نه تنها هزاران خانواده را از رنج و عذاب نجات خواهد داد بلکه می‌تواند از اتهام‌زنی‌ها بکاهد و به جای آن، به اعتمادسازی میان مذاکره‌کنندگان بیانجامد.»

سازمان ملل متحد بار دیگر از طالبان و دولت افغانستان خواست تا به برقراری آتش‌بس انسانی تن دهند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌تر نیز خواسته بود که تا پایان سال جاری میلادی آتش‌بس انسانی در افغانستان برقرار شود تا با ویروس کرونا مبارزه شود و صدها هزار نفر از گرسنگی نجات داده شوند. دولت افغانستان از این طرح استقبال کرده است. زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا هم گفت که طالبان ممکن است به آتش‌بس جامع و سراسری تن ندهند. امکان نوعی آتش‌بس انسانی وجود دارد اما طالبان با برقراری آتش‌بس انسانی نیز مخالفت کرده است.

بیشتر از