هشدار سازمان بهداشت جهانی: اروپا در مبارزه با کووید-۱۹ عقب افتاده است

«جایی که در سطح ملی شکاف سیاسی وجود داشته باشد موارد ابتلا و مرگ از کووید-۱۹ افزایش می‌یابد»

فرانسه صدرنشین مبتلایان به ویروس کرونا در فراگیری شیوع موج دوم در اروپا است -Ludovic MARIN / AFP

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اروپا در مبارزه با کووید-۱۹ «بسیار عقب» است و این قاره بار دیگر به مرکز شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.  

دکتر مایکل رایان، مدیرعامل برنامه اضطرار سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «کشورها نباید دست از مبارزه با روند سرایت ویروس بردارند.» او خواهان اعمال اقدامات سختگیرانه‌تری (برای کنترل بیماری) شد.  

در هفته‌های اخیر با موج دوم شیوع ویروس کرونا، اوضاع در اروپا به وخامت بیشتری گرائیده است.

برخی کشورها – درصدر آن فرانسه – از افزایشی بی‌سابقه در ابتلا و آلودگی به کووید-۱۹ خبر داده‌اند.

روز یک‌شنبه فرانسه برای نخستین بار از آلودگی بیش از ۵۰ هزار نفر به ویروس کرونا خبر داد و این در حالی است که تعداد تلفات ناشی از عوارض بیماری در اروپا از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است. 

دکتر رایان می‌گوید حدود ۴۶ درصد موارد آلودگی جهانی به کووید-۱۹ و یک سوم موارد مرگ‌ومیر در اروپا در ۴۶ کشور فهرست اروپایی سازمان بهداشت جهانی رخ داده است. 

او در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تردیدی وجود ندارد که منطقه در حال حاضر مرکز این بیماری است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر ما از ویروس در اروپا بسیار عقب هستیم و به همین دلیل پیش افتادن از آن مستلزم افزایش جدی اقدامات کنونی و احتمالا گسترش کامل اقدامات مورد نیاز است.»  

او افزود اگر کشورهای اروپایی اقداماتی بسیار سختگیرانه‌تر اعمال کنند، ممکن است بتوان از روند سرایت ویروس جلو افتاد منوط به این که نظارت‌های کامل بر بهداشت عمومی اعمال شود.   

دکتر رایان ضمن قدردانی از کارکنان نظام‌های درمانی گفت ظرفیت درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها در منطقه افزایش یافته اما شاخص مرگ‌ومیر ناشی از آن «بسیار بسیار کم» است. 

او افزود: «ما شاهد آلودگی بسیاری از مردم (به ویروس کرونا) هستیم، شاهد سرایت گسترده بیماری هستیم اما در عین حال آزمایش‌ها حاکی از افزایش بسیار بسیار زیاد نتایج مثبت و فقدان هرگونه روند موثر ردیابی است که بیش از پیش این بیماری را در تاریکی فرو می‌برد.» 

دکتر رایان گفت: «بسیاری از کشورها با احتمال قرنطینه در هفته‌های آینده مواجهند. این شرایطی است که اطمینان دارم هیچ کشوری در اروپا یا جهان خواهان آن نیست.» 

ماریا ون کرکوف، رئیس برنامه همه‌گیری در سازمان بهداشت جهانی نیز ضمن اظهار نگرانی در مورد أوضاع حاکم بر اروپا به افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان و پر شدن بخش‌های مراقبت ویژه اشاره کرد.  

او گفت: «در بسیاری از شهر‌ها شاهد پر شدن سریع تخت‌های (بیمارستان‌ها) هستیم. پیش‌بینی شده که در روزها و هفته‌های آینده ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه تکمیل خواهد شد.»  

دکتر رایان همچنین هشدار داد که با افزایش آمار سرایت ویروس، آزادی حرکت مردم در اروپا به منزله چالشی بزرگ می‌شود و ممکن است برای تحت کنترل درآوردن ویروس این آزادی ملغی شود.  

او گفت: «اروپا ۵۰ تا ۷۰ سال تلاش کرده تا موانع را از میان بردارد و دیوارها را خراب کند. جلب واکنش مشترک در میان این تعداد کشور با این همه مرز زمینی و  برخوردهایی چنین متفاوت آسان نیست. 

آزادی بسیاری در تردد (مردم) وجود دارد. به همین جهت ممکن است تعطیلی و محدودیت حرکت و اعمال مقررات ماندن در خانه برای کاهش قابلیت این مرحله از همه‌گیری الزامی باشد.» 

دکتر رایان از اقدامات عاملان فرضیه توطئه و مخالفان قرنطینه اظهار تاسف و نارضایتی کرد اما گفت همه مردم از اطلاعات کافی برای پذیرش ابعاد مساله برخوردارند.  

او گفت: «چطور می‌توانید کسی را که معتقد است چنین معضلی وجود ندارد، متقاعد کنید؟ 

ترغیب (حاصل) گفت‌وگوست، ترغیب (حاصل) تعامل است، ترغیب شامل تبادل منابع میان مردم است. 

دولت‌ها باید مردم را متقاعد کنند که کار درست را انجام دهند اما باید دراین راه از حمایت آن‌ها برخوردار باشند.»  

دکتر تدروس ادهانوم گبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی در کنفرانسی دیگر از رهبرانی که در طول همه‌گیری توصیه‌های دانشمندان را دست کم گرفتند انتقاد کرد. 

او گفت: «جایی که در سطح ملی شکاف سیاسی وجود داشته باشد، جایی که علنا به علم و کارشناسان بهداشتی بی‌احترامی شود، اغتشاش و گیجی حاکم می‌شود و موارد ابتلا و مرگ از کووید-۱۹ افزایش می‌یابد. 

همه‌گیری یک فوتبال سیاسی نیست. خاص‌اندیشی یا انحراف عمدی (از توجه به بیماری) از شیوع ویروس جلوگیری نمی‌کند و جان‌ها را نجات نمی‌دهد.  

آن چه جان‌ها را نجات می‌دهد علم، راه حل و همبستگی است.» 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان