ضرر ۷ میلیون پوندی سر جیمز دایسون میلیاردر در سنگاپور

میلیاردر بریتانیایی پنت‌هاوس خود را تنها یک سال پس از خرید به فروش می‌رساند

سنگاپور که قطب تجاری آسیا است- Roslan RAHMAN / AFP

سر جیمز دایسون توافق کرده است که پنت‌هاوس سنگاپور خود را با ضرر چند میلیون پوندی،‌ آن هم فقط یک سال پس از خرید، به فروش برساند.

طبق گزارش بیزینس تایمز سنگاپور، این مخترع میلیاردر، مبلغ ۶۹ میلیون دلار سنگاپور (۳۵.۳ میلیون پوند) را که از جانب یک سرمایه‌دار بزرگ اندونزیایی در حوزه فناوری به نام «لئو کوگوان» برای این آپارتمان ۱۹۵۰هزار متر مربعی (۲۱ هزار فوت مربع) پشنهاد شد، پذیرفته است.

سر جیمز این ملک را ( بزرگترین «محل مسکونی غیر ویلایی» که در سنگاپور به بازار عرضه شد) سال گذشته به قیمت ۷۳.۸ میلیون دلار سنگاپور خریداری کرد. با نرخ ارز فعلی، او حدود ۷ میلیون پوند از فروش آن ملک ضرر کرده است.

این مبلغ در مقایسه باهزینه‌ای که او بر پروژه (در حال حاضر رها شده) اتومبیل برقی ۵۰۰  میلیون دلاری صرف کرد، ناچیز است. این خودرو شاسی بلند با آلایندگی صفر، قرار بود در سنگاپور ساخته شود،‌ اما دایسون سال گذشته پس از آن که متوجه شد تولید آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست،‌ پروژه را کنار گذاشت.

این کارآفرین و طراح پس از اعلام برنامه‌ریزی مبنی بر انتقال دفترهای تجاری‌اش از بریتانیا به این شهر مرفه ایالت آسیایی، این منطقه مسکونی تجملاتی را خریداری کرد. سر جیمز یکی از حامیان برجسته برگزیت است و با این حرکت، با انتقادات بسیاری مواجه شده است.

شرکت او اظهار داشت که این کار از لحاظ تجاری منطقی است، زیرا با آن که دایسون محصولاتش را در بریتانیا طراحی می کند و می سازد، اما فروش فزاینده آن در آسیا صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ملک که شامل استخر،‌ آب گرم، و باغ خصوصی با چشم‌انداز شهراست،‌ زمانی یکی از گران‌ترین پنت‌هاوس‌های سنگاپور شناخته می‌شد. این بنا از کفپوش‌های سنگ مرمر، لوسترها و یک پیانوی بزرگ تشکیل شده است و سه طبقه بالای برج ۶۴ طبقه‌ای «گوکو» را شامل می‌شود.

آقای کوگوان، مالک جدید این ملک، بنیان‌گزار شرکت بین‌المللی آس اچ آی است که یک شرکت آی تی مستقر در آمریکا است و ثروت او نیز حدود ۱.۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

سر جیمز که امسال برای اولین بار در صدر فهرست ثروتمندان ساندی تایمز قرار گرفت، هنوز یک عمارت ۲۶ میلیون دلاری دارد که باغ گیاه‌شناسی سنگاپور(منطقه میراث جهانی یونسکو) پشت آن واقع شده است.

دایسون در سنگاپور که قطب تجاری آسیا است، حضور دارد و حدود نیمی از فروش این شرکت در این قاره انجام می‌شود. 

سر جیمز به رغم از دست دادن مبلغ۵۰۰ میلیون پوند برای پروژه رها شده اتومبیل برقی‌اش، در ماه مه جاری ثروتمندترین مرد کشور شد.

طبق گزارش‌های ساندی تایمز، در حالی که ثروتمندترین افراد بریتانیایی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با سقوط دارایی خود مواجه شده‌اند، اما سر جیمز طی سال گذشته مبلغ ۳.۶ میلیارد پوند به ارزش خالص دارایی خود افزود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد