مصر به آسیب اشیای مصری در موزه برلین واکنش نشان داد

سفیر مصر در آلمان آمادگی کشورش را برای برای ترمیم آثار تخریب شده اعلام کرد

«یک فرد ناشناس مقداری روغن زیتون بر روی ۶۹ اثر به نمایش گذاشته شده در موزه‌های برلین از جمله ۱۶ شیء تاریخی مصری ریخت- STEFANIE LOOS / AFP

مقامات مصری نسبت به تخریب تعدادی از آثار مصری در موزه منطقه معروف به جزیره موزه برلین واکنش نشان دادند. این اتفاق انتقادهای بسیاری را در مصر نسبت به نحوه حفاظت از میراث فرهنگی برانگیخته‌است.

خالد جلال سفير مصر در آلمان پس از آن که فرد ناشناسی روغن زيتون بر روی ۱۶ اثر مصری در آلمان ریخت، «نگرانی» خود را ابراز داشت. آثار مصری بخشی از آثاری هستند که در جریان این حمله تخریب شده‌اند.

سفير مصر در آلمان به محض اطلاع یافتن از این حادثه، با دولت آلمان و بخش‌های مختلف موزه تماس گرفت و از این موزه‌ها بازدید کرد تا از وضعیت آثار مصری به نمایش گذاشته شده که از اموال این موزه‌ها است و آنطور که شایع شده، بخشی از نمایشگاه موقت آثار باستانی مصر در آلمان نیست اطلاع حاصل کند.

به گزارش اسکای‌نیوز، گفته می‌شود که در حال حاضر نمایشگاه آثار باستانی مصر در آلمان وجود ندارد.

بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، «یک فرد ناشناس مقداری روغن زیتون بر روی ۶۹ اثر به نمایش گذاشته شده در موزه‌های برلین از جمله ۱۶ شیء تاریخی مصری ریخت. سردیس ملکه نفرتیتی و دیگر آثار باستانی متعلق به ملکه از این آسیب در امان مانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفير مصر در آلمان ضمن ابراز نگرانی خود به مقامات آلمانی خواستار انجام «تمام اقدامات بیمه‌ای لازم برای حفظ آثار باستانی مصر به عنوان میراث فرهنگی برای همه بشریت» شد.

او بر «اهمیت بازگرداندن بناهای تاریخی آسیب دیده از این حادثه» تاکید کرد و به طرف آلمانی پیشنهاد داد که با مشارکت گروهی از ترمیم‌کنندگان مصری این اشیای تاریخی تمیز و ترمیم شود.

از سوی دیگر، طرف آلمانی از مصر به خاطر پیگیری این موضوع و ابراز آمادگی برای ترمیم اشیای آسیب‌دیده تشکر کرد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، افراد ناشناس به ده‌ها شیء ارزشمند در چند موزه‌ معروف برلین، آسیب رساندند. این اقدام روز سوم اکتبر (۱۲ مهر) صورت گرفته اما پلیس آلمان این موضوع را روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر اعلام کرد.

هفته‌نامه آلمانی «دی‌تسایت» آسیب رساندن به ۶۹ اثر موزه را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مورد حمله به آثار فرهنگی و هنری آلمان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خواند.

بیشتر از جهان