سودان: توافق دیپلماتیک با اسرائیل نزدیک است

تایید سفر هیات اسرائیلی به خارطوم برای مذاکره در زمینه برقراری روابط رسمی

مذاکرات عادی سازی روابط بین سودان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا در جریان است - Handout / Sudan's Foreign Media Council / AFP

مقامات سودان تأیید کردند که یک هیئت بلندپایه آمریکایی‌-‌اسرائیلی با یک هواپیمای اختصاصی به سودان سفرکرده‌اند تا بر سر توافقنامه عادی‌سازی روابط مذاکره کنند. این توافق‌نامه سودان را به سومین کشور عربی تبدیل می‌کند که در سال جاری روابط خود را با اسرائیل عادی کرده است. آسوشتیتد پرس به نقل از مقامات سودان گزارش داد: «توافق دیپلماتیک با اسرائیل نزدیک است.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده، یک هواپیمای خصوصی روز چهارشنبه از تل‌آویو به سمت خارطوم پایتخت سودان پرواز کرده و حدود هفت ساعت نیز در این کشور باقی‌مانده است. دو مقام ارشد سیاسی و نظامی سودان نیز تأیید کردند که هیئت آمریکایی - اسرائیلی برای دستیابی به توافق‌نامه برقراری ارتباط با اسرائیل، به خارطوم آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ژنرال میگل کورئا، مدیر ارشد امور خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که این هیئت شامل رونن پرتز ، سرپرست دفتر كل دفتر نتانیاهو و بریگ بوده است.

به نظر می‌رسد این توافقنامه در راستای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریست، توسط آمریکا است. در ضمن این موضوع برای دونالد ترامپ که درگیر کارزار انتخاباتی است نیز، می‌تواند یک موفقیت در سیاست خارجی محسوب شود.

اخیراً رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ، در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که به جز اجرای عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، توافق‌های دیگری نیز در راه است. او گفت که ما به‌زودی اخبار جدید دیگری نیز خواهیم شنید.

اشاره او به میانجیگری آمریکا در به سرانجام رسیدن توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل است.

اسرائیل در ماه سپتامبر به طور رسمی روابط خود با امارات متحده عربی و بحرین را برقرار کرد. توافقنامه بین این اسرائیل با دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس، در کاخ سفید و به میزبانی دونالد ترامپ امضاء شد.

بیشتر از جهان