زلزله شدید کالیفرنیا؛ درخواست از ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری

شدت این زلزله ۷.۱ ریشتر بود

زلزله کالیفرنیا- Reuters

در پی وقوع زمین لرزه‌ای به قدرت ۷.۱ ریشتر در کالیفرنیا، فرماندار آن ایالت از دونالد ترامپ درخواست کرده است که وضع فوق‌العاده اعلام کند. زلزله جاده‌ها را شکافت، ساختمان‌ها را به آتش کشید، و صدماتی به مردم وارد آورد.

زلزله جمعه شب که در پی زمین لرزه ۶.۴ ریشتری در روز ۴ ژوئیه رخ داد، شدیدترین زلزله در منطقه در ۲۰ سال گذشته بود و تکان‌های آن تا مکزیک و لاس وگاس احساس شد.

مرکز زلزله ، مانند زمین‌لرزه روز استقلال آمریکا در حدود دویست و پنجاه کیلومتری جنوب شرقی لس‌آنجلس در نزدیکی شهر ریج‌کرست در صحرای موهاوه قرار داشت و با یک سلسله پس‌لرزه دنبال شد که بنا به هشدار کارشناسان زلزله، ممکن است روزها، یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

بیشترین صدمات، متوجه منطقه داخل و پیرامون ریج‌کرست شد که همچنان در تلاش است تا خود را از زیر آوار زلزله روز پنج‌شنبه بیرون بکشد. چندین هزار نفر بد‌ون برق هستند، و گزارش‌ها حاکی است که برخی از ساختمان‌ها ترک برداشته‌اند.

مارک گیلاردوچی، مدیر اداره خدمات اضطراری کالیفرنیا ، گفت: «گزارش‌های قابل ملاحظه‌ای از وقوع حریق در ساختمان‌ها رسیده است که اکثرا نتیجه نشت گاز یا شکستن لوله‌های گاز در سراسر شهر بوده است».

همچنین بنا به گفته‌های وی، فرو ریختن ساختمانی در ناحیه کوچک ترونا گزارش شده است، و ممکن است زیان‌های جدی‌تری نیز به منطقه وارد آمده باشد.

گزارش‌هایی از آتش گرفتن تریلی‌ها در یک محل پارک خانه‌های متحرک و نیز بسته شدن جاده ۱۷۸ در بخش کرن در اثر ریزش سنگ دریافت شده است.

به گفته دیوید ویت، مسئول اداره آتش‌نشانی بخش كرن، ده‌ها درخواست برای اعزام آمبولانس رسيده است، اما تلفاتی گزارش نشده است.

سی ان ان گزارش داد که برای دومین بار ظرف چند روز گذشته، بیمارستان منطقه‌ ریج‌کرست بیماران را با صندلی چرخ‌دار از ساختمان خارج کرد. برخی از بیماران هنوز به سرم وصل بودند.

در مرکز لس‌آنجلس، حدود ۱۵۰ مایل دورتر، آسمان خراش‌ها برای دست‌کم ۳۰ ثانیه لرزیدند و تکان خوردند.

اندرو لیپمن، از ساکنان منطقه حومه‌نشین پاسادنا که روز جمعه هنگام وقوع زلزله در حیاط خانه‌اش به خواندن روزنامه‌ای مشغول بود، مدت زمان زلزله را دست‌کم ۴۵ ثانیه ارزیابی کرد، و گفت: «‌سیم‌های برق را که تکان می‌خوردند دیدم».

دیزنی‌لند در اورنج کانتی و مجیک مونتین در سانتا کلارا فعالیت و حرکت ماشین‌های بازی خود را متوقف ساختند.

پس از زلزله، مسابقه لیگ تابستانی بسکتبال در لاس‌وگاس متوقف شد. بلندگوها در مرکز توماس اند مارک تا بیش از ۱۰ دقیقه بعد از زلزله تکان می‌خوردند.

زلزله همچنین استادیوم داجرز را در دور چهارم چوب‌زنی تیم علیه سن دیه‌گو پادرس، درست زمانی که انریک هرناندز بیسمن دوم چوب می‌زد، به‌لرزه درآورد. اما ظاهرا تکان‌ها بر او یا اریک لوئر، پرتاب کننده توپ، تاثیری نداشت.

با این حال، برای بینندگان شبکه ورزشی ال ای، که شاهد بالا و پایین رفتن تصویر بودند، روشن بود که چه می‌گذرد. برخی از تماشاگران صندلی‌های خود را ترک می‌کردند و به جای بالاتری می‌رفتند.

لوسی جونز، کارشناس زلزله در موسسه فناوری کالیفرنیا و مشاور علمی سابق موسسه تحقیقات زمین‌شناسی آمریکا، گفت حدود ده درصد احتمال می‌رود که یک زمین‌لرزه هفت ریشتری دیگر ظرف هفته آینده رخ دهد.

وی افزود، احتمال وقوع زمین‌لرزه ۵ ریشتری «مسلم به‌نظر می‌رسد» و پس لرزه‌های ناشی از لرزه اصلی ممکن است سال‌ها ادامه یابد.

او گفت، با وجود این احتمال نمی‌رود که زلزله بر خطوط گسست خارج از منطقه تاثیر بگذارد، و یادآور شد که خط گسست عظیم سان اندریاس بسیار دور است.

خانم جونز گفت:«این زلزله‌ها به هم ارتباط دارند» و افزود، زلزله جدید احتمالا در امتداد خط گسست که حدود ۲۵ مایل طول دارد روی داده است و بخشی از یک تسلسل مداوم بوده است. 

گاوین نیو سام، فرماندار کالیفرنیا، مرکز عملیات اداره خدمات اضطراری را «در بالاترین سطح آماده باش» قرار داد و اعلام کرد که از پرزیدنت ترامپ درخواست کرده است تا وضعیت اضطراری اعلام کند تا آن ایالت بتواند از دولت فدرال کمک بگیرد.

شهر لس‌آنجلس قصد دارد زمان آگاهی‌دهی عمومی توسط اپلیکیشن هشدار اولیه زلزله را کاهش دهد، اما مقامات می‌گویند که آن اپلیکشن پیش از وقوع زلزله اولیه در کالیفرنیای جنوبی، در روز پنجشنبه به‌کار گرفته شده است.

 اپلیکیشن «شِیک اَلِرت اِل‌اِی» با این هدف طراحی شد که کاربران را از زمین‌لرزه‌های با قدرت ۵ ریشتر یا بیشتر آگاه سازد. ‌دستگاه دیگری نیز زمین‌لرزه‌های بالقوه زیانبار را پیش‌بيني مي‌كند.

رابرت دو گروت، عضو موسسه تحقیقات زمین شناسی آمریکا می‌گوید تلاش برای پایین آوردن شدت زلزله به ۴.۵ درجه پیش از آن نیز در جریان بود، و روز چهارشنبه درباره آن با لس‌آنجلس بحث شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان