مانور مشترک دریایی آمریکا و متحدانش، قدرت‌نمایی در برابر چین

در این رزمایش، استرالیا، هند و ژاپن هم شرکت دارند

وزیر دفاع استرالیا، مانور دریایی را «فرصتی مهم برای نیروی دفاعی استرالیا» توصیف کرد- Helen FRANK / ROYAL AUSTRALIAN NAVY / AFP

در گرماگرم بن‌بست نظامی موجود میان هند و چین در لاداخ، هند از پیوستن استرالیا به اولین مانور دریایی هند، آمریکا و ژاپن در ۱۳ سال اخیر خبر داد. 

آخرین بار در سال ۲۰۰۷ بود که رزمایش دریایی سالانه «مالابار» با شرکت هر چهار کشور حوزه آسیا-اقیانوس آرام ، موسوم به کشورهای «کواد» برگزار شد، و پس از آن استرالیا به دلیل مخالفت‌های شدید پکن، از شرکت در آن خودداری کرد. 

این مانور، اولین بار توسط هند و آمریکا در سال ۱۹۹۲ پایه‌گذاری شد، و در سال ۲۰۱۹ در آبهای ژاپن، و در ۲۰۱۸ در قلمرو ایالات متحده در گوام برگزار شد. پیش‌بینی می‌شود که مانور امسال در خلیج بنگال و دریای عرب برگزار شود. 

بیانیه دولت هند حاکی است که شرکت نیروی دریایی استرالیا همزمان با تلاش این کشور برای افزایش همکاری در زمینه امنیت دریایی، با دیگر کشورها است. همچنین این تصمیم استرالیا به دلیل تقویت بیشتر همکاری دفاعی درون کشورهای کواد است. 

یک منبع به ایندیپندنت گفت که تصمیم به دعوت از استرالیا به شرکت در مالابار، از شروع سال  ۲۰۲۰ در جریان بوده، و یک «تصمیم سیاسی»‌ از سوی دولت هند و پیامد وضعیت پیش آمده با چین است. بنا به گزارش‌ها، این هند بود که درخواست استرالیا برای شرکت در مانور سال ۲۰۱۷ را رد کرد، اقدامی که در آن زمان مورد استقبال پکن قرار گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام این خبر در روز دوشنبه، کمتر از دو هفته پس از دیدار کشورهای چهارگانه کواد در توکیو است، که طی آن مسئله منطقه آزاد و باز آسیا-پاسیفیک، و به شکل تلویحی تهدید موجود از جانب چین، مورد بحث قرار گرفت. 

بیانیه هند گفت که شرکت‌کنندگان در مالابار «به شکل جمعی از منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام، آزاد، باز و همگرا حمایت می‌کنند، و به نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون متعهد می‌مانند.» 

لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا، مانور دریایی را «فرصتی مهم برای نیروی دفاعی استرالیا» توصیف کرد. 

خانم رینولدز در بیانیه‌ای گفت: «مانورهای پیشرفته نظامی مانند مالابار در تقویت قابلیت‌های دریایی استرالیا، ایجاد تعامل‌پذیری با شرکای نزدیک ما، و نمایش عزم جمعی ما در حمایت از منطقه آزاد و غنی هندو-پاسیفیک، نقشی مهم دارند.» رسانه‌های استرالیایی این بیانیه را «حمله به چین بدون بردن اسم آن»‌ توصیف کرده‌اند. 

خانم رینولدز تاکید کرد که تصمیم اخیر نشان‌دهنده اعتماد عمیق میان چهار کشور دموکراتیک و اراده مشترک آنان برای همکاری در زمینه «منافع امنیتی مشترک» است.

چین و استرالیا درباره ادعاهای چین در دریای جنوب چین دچار اختلاف‌های فزاینده هستند، و در عین حال بر سر اظهارنظرهای استرالیا درباره منشاء همه گیری ویروس کرونا، اختلاف دارند. استرالیا در درخواستی که در ژوئیه ۲۰۲۰ تقدیم سازمان ملل متحد کرد، ادعاهای چین در منطقه دریای جنوبی چین را رد کرد، موضعی که استرالیا را به موضع ایالات متحده نزدیکتر می‌سازد. 

با آن که مانور دریایی در سال‌های اخیر با حضور کامل کشورهای کواد انجام نشده، اما منابع می‌گویند که هند و استرالیا در مانورهای نظامی چندجانبه دیگر روابط نزدیک و تعامل‌ بالایی دارند. از جمله در مانور کاکادو در سال ۲۰۱۸، و آسیندکس در ۲۰۱۹. 

در سال ۲۰۱۹، نیروی دریایی استرالیا با یک زیردریایی، همراه با نیروی دریایی هند، در یک مانور دریایی در خلیج بنگال شرکت کرد. یک منبع گفت:‌ «در چند سال گذشته، سطح همکاری میان نیروی دریایی دو کشور بسیار خوب بوده است.» 

© The Independent