طرح چین برای ساخت یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای جهان

کشتی جدید به یک سیستم الکترومغناطیس پرتاب راکت مجهز خواهد بود

گلوبال تایمز به «تحلیل‌هایی» اشاره کرد که استفاده از کشتی جنگی پیشرفته آبی-خاکی را برای پس گرفتن تایوان مناسب می‌دانند-تصویر آرشیوی از AFP

بر اساس گزارش‌ها، در پی بالا گرفتن بعضی اختلافات مرزی در منطقه، چین قصد دارد با ساخت یک ناو جنگی پیشرفته آبی-خاکی، قدرت نظامی خود را در دریا و زمین افزایش دهد.

به نظر می‌رسد این ناو به لحاظ طراحی شبیه به ناو هلی‌کوپتربر «مدل ۰۷۵» چین باشد، که سال گذشته عملیاتی شد، اما با این تفاوت که کشتی جدید به یک سیستم الکترومغناطیس پرتاب راکت مجهز خواهد بود که امروزه فقط در پیشرفته‌ترین ناوهای هواپیمابر دیده می‌شود.

روزنامه هنگ‌کنگی «صبح چین جنوبی» روز دوشنبه گزارش داد که طرح ساخت کشتی توسط «گروه کشتی‌سازی چین»، طرف قرارداد اصلی دولت، هنوز به تصویب نرسیده و افزود تکمیل این پروژه ممکن است دست کم پنج سال طول بکشد.

روزنامه گلوبال تایمز، تریبون حزب کمونیست، هفته گذشته از چیزی خبر داد که آن را «گمانه‌زنی» در مورد کشتی جدید «تایپ ۰۷۶» نامید. این گمانه‌زنی بر اساس فهرست خرید اقلامی صورت گرفته که دولت چین در اینترنت منتشر کرده است.

ساخت کشتی، در صورت صحت گزارش رسیده، در شرایطی صورت می‌گیرد که در اثر اختلاف مرزی بین چین و تایوان و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه طی سال‌های اخیر، تنش در دریاهای شرقی و جنوبی چین بالا گرفته است.

حکومت چین دولت خودمختار تایوان را یک ایالت از کشور می‌داند و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خواستار پیوستن آن به سرزمین اصلی است.

آقای شی سال گذشته در سخنانی گفت که چین «هیچ ضمانتی برای عدم توسل به زور» ندارد و در عین حال پیشنهاد کرد ضمانت را برای اتحاد مجدد نگه می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلوبال تایمز به «تحلیل‌هایی» اشاره کرد که استفاده از کشتی جنگی پیشرفته آبی-خاکی را برای پس گرفتن تایوان مناسب می‌دانند.

اما به گفته لی جی، تحلیل‌گر جنگی، در گفتگو با روزنامه صبح چین جنوبی، کشتی جنگی لزوما برای حمله احتمالی به تایوان طراحی نخواهد شد بلکه درگیری‌ها و اختلافات مرزی در آب‌های بالا مد نظر خواهد بود.

ایان ایستون، مدیر ارشد پژوهشکده سیاست خارجی مؤسسه «پروژه ۲۰۴۹» اوایل ماه جاری در گفتگویی با رویترز گفت که چین احتمالا در پی افزایش قدرت نظامی خود خواهد بود.

وی گفت «از الان تا ۱۰ سال بعد کشتی‌های چین تقریبا به طور قطع در تمام نقاط جهان حضور خواهند داشت.»

وی ادامه داد «بلندپروازی حزب کمونیست چین جهانی است. آنها به دنبال منافع جهانی هستند و هر کجا که منافع استراتژیک جهان آنها اقتضا کند، حضورت نظامی خواهند داشت.»

کشتی پیشنهادی، بزرگترین کشتی جنگی آبی-خاکی چین خواهد بود و پس از دو کشتی «کلاس آمریکا» و «کلاس واسپ» ایالات متحده، رتبه سوم را در جهان خواهد داشت.

این خبر همزمان با سخنان روز یکشنبه ولادمیر پوتین مطرح می‌شود که گفته بود نیروی دریایی روسیه جهت افزایش توان نظامی خود، به تجهیزات موشک هسته‌ای مافوق صوت و پهپادهای زیر آبی مجهز خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان