جلالی: حمله سایبری به بندر رجایی موجب نابودی زیرساخت‌ها نشد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل می‌گوید به‌جز حمله سایبری به بندر رجایی و مس سرچشمه چند حمله تخریبی هم رخ داده

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت که در ماه‌های گذشته چند حمله «سطح ۲» یا متوسط به بندر رجایی و مجتمع مس سرچشمه صورت گرفته است- مهر

پنج ماه پس از حمله سایبری به بندر رجایی، غلامرضا جلالی وقوع این حملات را تائید کرد و گفت این حملات موجب نابودی زیرساخت‌ها نشده است.

بندر رجایی، اصلی‌ترین بندر ایران است که به‌تنهایی ۶۰ درصد واردات و صادرات ایران از طریق آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت که در ماه‌های گذشته چند حمله «سطح ۲» یا متوسط به بندر رجایی و مجتمع مس سرچشمه صورت گرفته است.

در اردیبهشت‌ماه امسال، به ناگاه ترافیک خطوط کشتی‌رانی در ترمینال بندر رجایی در بندرعباس،  دچار اخلال شدید شد. ناگهان همه کامپیوترهای هماهنگ‌کننده حرکت کشتی‌ها، کامیون‌ها و حمل‌ونقل بار از کار افتادند و در آبراهه‌ها و جاده‌های منتهی به این تأسیسات بی‌نظمی و ترافیک ایجاد شد. واشنگتن‌پست تصاویر ماهواره‌ای از صف‌های طولانی کشتی‌ها و تانکرها و جاده‌های شلوغ منتهی به این بندر را در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ منتشر کرد.

یک روز بعد کارشناسان به این نتیجه رسیدند که یک هکر خارجی کامپیوترهای این بندر را از کار انداخته است. چند روز بعد، سازمان بنادر و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله موفق نبوده و تنها توانسته به برخی سیستم‌های عملیاتی خصوصی در بنادر آسیب بزند.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  گفته بود، به اعتقاد او منشأ این حمله سایبری، «خارجی» بوده است.

واشنگتن‌پست هم در گزارش خود از این حمله نوشت که به نظر می‌رسد این حمله از سوی اسرائیل و در واکنش به حمله سایبری به شبکه آب شهری در اسرائیل انجام شده است. به‌رغم گمانه‌زنی‌ها در خصوص نقش تهران در هدف قرار دادن سیستم آب‌رسانی اسرائیل، ایران مسئولیت این حمله ناموفق که فروردین‌ماه انجام شد را نپذیرفته است.

واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام امنیتی حمله سایبری به بندر شهید رجایی را بسیار دقیق و خسارت‌های آن را قابل‌توجه ارزیابی کرده است. یک مقام آمریکایی که به اسناد محرمانه دسترسی داشته نیز می‌گوید اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.

اسرائیل تاکنون دخالت داشتن در این حملات را نپذیرفته است.

سردار جلالی امروز همچنین از دو یا سه مورد حمله سایبری سطح ۳ یا سطح شدید به بخش‌های دیگری از صنایع ایران هم سخن گفت. او در صحبت‌هایش روشن نکرد که این حملات در چه زمانی صورت گرفته و هدف آن‌ها چه بوده است.

او گفت که «تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای» سبب شده تا گزینه تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی منتفی شده است. آقای جلالی گفت دلیل واکنش نشان ندادن آمریکا به حمله بامداد ۱۸ دی‌ماه به پایگاه عین‌الاسد در عراق همین موضوع بوده است: «خط قرمز دشمنان ما استفاده از گزینه نظامی است. نمونه آن در واکنش آنان به حمله ما به پادگان نیروهای آمریکایی در عراق بود که پاسخشان به سمت گزینه نظامی نرفت چراکه از قدرت نظامی ما در صورت برخورد نظامی بر حذر بودند.»

بیشتر از