آزمایش واکسن آمریکایی کرونا متوقف شد

تعلیق آزمایش بالینی واکسن «جانسون اند جانسون» به دلیل بیماری ناشناخته یکی از داوطلبان

Angela Weiss / AFP

کمپانی «جانسون اند جانسون» اعلام کرده که آزمایش واکسن های کرونایش را تا معلوم شدن نتیجه تحقیقات در مورد بیماری ناشناخته یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه متوقف کرده است.

این موسسه در یک بیانیه گفت: «ما موقتا تلقیح واکسن کووید ۱۹ را به کلیه شرکت‌کنندگان در برنامه آزمایش (این واکسن) از جمله مرحله سوم آزمایش گروهی را به دلیل بیماری ناشناخته یکی از شرکت‌کنندگان متوقف کرده‌ایم.» 

توقف آزمایش‌ها شامل کلیه ۶۰ هزار شرکت‌کننده‌ای می‌شود که انتظار می‌رفت از سراسر جهان در این برنامه شرکت کنند.

این غول تولید دارو می‌افزاید که هیئت مستقل نظارت بر ایمنی (واکسن)، روند بیماری این فرد را تحت بررسی دارد. «جانسون اند جانسون» (جی اند جی) می‌افزاید عوارض جانبی شدید مثل این بخش قابل انتظار هرگونه آزمایش  کلینیکی است و این که این برنامه پژوهشی طبق راهنما و مقررات این موسسه متوقف شده است. 

«جی اند جی» ماهیت عوارض بیمار را افشاء نکرده و گفته است که «باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشت.»  

«جی اند جی» پیش‌تر در ماه سپتامبر گفته بود آزمایشات مربوط به تولید واکسن تا اوایل سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «وال استریت جورنال» واکسن‌هایی که در برنامه آزمایشی استفاده می‌شود شامل یک نوع ویروس ضعیف شده سرماخوردگی معمولی است اما ژن آن به نوعی دستکاری شده که هنگام ورود به بدن به سلول‌ها یاد می‌دهد پروتئین‌هایی مشابه با پروتئین‌های سطح ویروس کرونا تولید کنند. این فعل و انفعال در صورت تماس فرد با ویروس کرونا  موجب تحریک سیستم ایمنی بدن برای ایجاد موانعی در مقابل آن می‌شود.    

این نخستین باری نیست که آزمایشات واکسن کرونا متوقف می‌شود. در ماه سپتامبر موسسه تولید داروی «استرازنکا» مراحل پایانی آزمایشات گسترده واکسن تجربی کرونایش را که با همکاری دانشگاه آکسفورد به مرحله عمل گذاشته بود بخاطر بیماری غیرقابل توضیح یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه در بریتانیا متوقف کرد.

در سطح جهان، حدود ۱۸ هزار نفر داوطلب شرکت در مطالعات موسسه «استرازنکا» مربوط به واکسن کرونا شده‌اند. این برنامه به‌خاطر عوارض نادر سلسله أعصاب مرتبط با التهاب نخاع موسوم به قطع غشای «میلین» در یکی از داوطلبان متوقف، اما یک هفته بعد در بریتانیا و پس از آن در سراسر جهان جز ایالات متحده از سر گرفته شد.

© The Independent

بیشتر از جهان