نخستین مورد از ابتلای مجدد به کرونا در آمریکا

محققان آمریکایی از نخستین مورد عفونت مجدد به ویروس کرونا با عوارضی به مراتب شدیدتر از قبل خبر دادند

آزمایش ژن‌های ویروس در این بیمار نشان داد که میان ساختار ژنتیکی ویروس اول و ویروسی که برای بار دوم او را مبتلا کرده تفاوت های چشمگیری وجود داشته-PIXABAY

دانشمندان آمریکایی با گزارش نخستین مورد ابتلای مجدد به کووید ۱۹ به این نگرانی دامن زده اند که قرار گرفتن در معرض ویروس لزوما تضمینی برای مصونیت کامل در مقابل آن نیست.

در پژوهشی که در نشریه «لانست» منتشر شده گفته شده که یک مرد ۲۵ ساله اهل ایالت نوادا به فاصله  ۴۸ روز به دو نوع کاملا مختلف ویروس سارس کوو ۲ مبتلا شده است.

به گفته پژوهشگران دانشگاه نوادا عوارض دومین مورد ابتلا به مراتب شدیدتر بوده و به بستری‌شدن بیمار در بیمارستان و نیاز به درمان با اکسیژن انجامیده است.

در سطح جهان دست‌کم چهار مورد مشابه در بلژیک، هلند، هنگ کنگ و اکوادور مشاهده شده است هرچند کارشناسان می‌گویند احتمالا آمار ابتلای مجدد به مراتب بالاتر است. 

پرفسور مارک پاندوری، نویسنده ارشد این گزارش هشدار داده که «بسیار چیزها» در مورد ویروس و واکنش سیستم ایمنی بدن «در ابهام است.» 

او می‌افزاید: «اما یافته های ما حاکی از آن است که ابتلا به کرونا لزوما به معنی ایمنی در مقابل عفونت‌های بعدی نیست.»

این گزارش تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ به دنبال بهبودی از کووید۱۹ گفت در مقابل ویروس مصون بوده و بار دیگر به آن مبتلا نخواهد شد. ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر را در آمریکا کشته است.

پژوهشگران می‌گویند بیمار نوادا نخست در ماه آوریل به ویروس کرونا آلوده شد اما عوارض چندانی از خود نشان نداد.

در ماه ژوئن اما بار دیگر گرفتار عوارض شدید کووید ۱۹ از جمله تب، سرفه و حال تهوع شد و پیش از آن که آزمایش کرونایش برای بار دوم مثبت نشان داده شود در بیمارستان بستری شد.

آزمایش ژن‌های ویروس در این بیمار نشان داد که میان ساختار ژنتیکی ویروس اول و ویروسی که برای بار دوم او را مبتلا کرده تفاوت های چشمگیری وجود داشته که به معنی آن است که او به دو نوع مختلف ویروس سارس کوو ۲ مبتلا شده بوده است.

مورد این بیمار با بیمار دیگری در اکوادور مشابه است که دومین دور ابتلایش به کووید ۱۹ سخت تر بوده است.

اما عوارض کرونای بیماران بلژیکی، هلندی و هنگ کنکی که برای بار دوم گرفتار عفونت شده‌اند، سخت‌تر نبوده است.  

پرفسور پاندوری می‌گوید: «ما برای درک مدت تداوم مصونیت مردم در مقابل کرونا و اینکه چرا برخی به رغم نادر بودن ابتلای مجدد عوارض شدیدتری تجربه می کنند، به پژوهش‌های بیشتری نیازمندیم.»  

مولفان این گزارش تحقیقی می‌گویند ممکن است بیمار آمریکایی نوادا پیش از دومین عفونت در معرض مقادیر قابل توجه ویروس یا نوع حادتر آن قرار گرفته که واکنش سیستم ایمنی بدنش را تحریک کرده است. 

دگتر پاندوری افزود: «تا این لحظه تنها شاهد چند مورد عفونت مجدد بوده‌ایم اما این به‌ویژه با توجه به این که بسیاری از موارد آلودگی علائمی از خود نشان نمی‌دهد، به‌معنای عدم وجود موارد بیشتر ابتلای مجدد نیست.»

پل هانتر، استاد طب در دانشگاه «ایست انگلیا» می‌گوید انتظار آن می‌رفت که با کاهش سطح مصونیت، برخی از مردم بار دیگر به کووید ۱۹ مبتلا شوند.

او می افزاید: «با توجه به این واقعیت که تاکنون بیش از ۳۷ میلیون نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، انتظار آن می‌رفت که شاهد موارد بیشتری از این قبیل باشیم.»

اما او هشدار داد که این مشاهدات «بخاطر فاصله زمانی اندک میان دو عفونت و این که دومین مورد بیماری سخت‌تر از عفونت نخست بوده، بسیار نگران‌کننده است.»

«تا این مورد جدید و مورد بیمار اکوادور، من به سهم خودم فرض را بر این قرار داده بودم که هرنوع عفونت بعدی دستکم با ماه‌ها فاصله از عفونت اولیه رخ داده و در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان سالم است عوارض کمتری به همراه می‌آورد.»

«با وجود أنواع مختلف ویروس، ابتلای مجدد رخ می‌دهد و تصور من این است که در ماه‌های آینده و با توجه به کاهش سطح مصونیت در افرادی که پیش‌تر مبتلا شده‌اند، شاهد موارد بیشتری از آن خواهیم بود.» 

این تحولات می‌تواند پیامدهای چشمگیری برای موثر بودن هر نوع واکسن در آینده داشته باشد هرچند کارشناسان می‌گویند این نگرانی ها تنها جایی توجیه‌پذیر است که موارد بسیار بیشتری از عفونت مجدد مشاهده شود.

پروفشور هانتر می‌گوید: «هنوز زود است که با اطمینان از پیامدهای این مشاهدات بر هرگونه برنامه واکسیناسیون بگوییمِ اما این داده‌ها بر این نکته تاکید می‌کند که ما هنوز به اندازه کافی در مورد واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل این عفونت اطلاع نداریم.»

بسیاری همچنان خوشبینند که یک واکسن کووید ۱۹ می تواند نوعی ایمنی در مقابل ویروس ایجاد کند اما هنوز روشن نیست این مصونیت تا چه حد دوام خواهد داشت.

بردند رِن، استاد پاتوژن‌های میکروبی در دانشکده پزشکی بهداشت و بیماری‌های استوایی به ایندیپندنت گفت: «این که موارد ابتلا انقدر زیاد و موارد ابتلای مجدد آنقدر کم است حاکی از آن است که واکنش‌های ایمنی در مقابل ویروس مناسب بوده و ما می‌توانیم بر أساس آن یک واکسن (علیه کووید ۱۹) تولید کنیم. این جای امیدواری است.»

آکیکو ایواساکی، استاد ایمیونوبیلوژی در دانشگاه «یِل» آمریکا می‌گوید پدیده عفونت مجدد می‌تواند برای دانشمندان فرصتی برای «درک بهتر» عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس باشد. 

او گفت: «این اطلاعات کلید درک آن است که کدام واکسن قابلیت عبور از این دروازه را برای مصون کردن جامع مردم خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان