سهم زنان در اقتصاد عربستان به ۲۴ درصد افزایش یافت

گشایش اقتصادی باعث بهبود فرصت‌های شغلی در نیمه دوم سال جاری می‌شود

میزان مشارکت زنان عربستان سعودی در اقتصاد تا پایان سال جاری به ۲۵ درصد می رسد - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

انتشار گزارشی از وضعیت اقتصادی در عربستان سعودی نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی و اشتغال زنان در این کشور بهبودیافته است.

در همین رابطه، روزنامه الشرق الاوسط در گفتگویی که با برخی کارشناسان اقتصادی در عربستان داشته می‌نویسد که سیاست‌های عربستان سعودی برای توانمندسازی زنان و افزایش مشارکت اقتصادی آنان، برنامه‌ای است که بر اساس چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ تدوین شده و ادامه خواهد یافت.

یحیی الحجیری، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی در این زمینه می‌گوید که دولت عربستان اقداماتی را برای بهبود شرایط زنان و توانمندسازی آنها انجام داده است. به گفته حجیری، سهم زنان در اقتصاد عربستان در حال حاضر بین ۲۱ تا ۲۴ درصد است. اما قرار است که این میزان تا پایان سال جاری به ۲۵ درصد افزایش یابد.

حجیری در ادامه می‌افزاید که دولت باید برای پایداری اشتغال زنان، با انجام اقداماتی از قبیل تنوع‌بخشی در حوزه‌های حضور اقتصادی و افزایش بهره‌وری، در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند.

سانتوش بای، رئیس شرکت لندمارک عربی در عربستان سعودی می گوید: «انتظار می رود که زنان نقش پررنگی را در راستای رسیدن به چشم انداز ۲۰۳۰ بازی کنند... طی یک دهه گذشته، آنها نقش های مدیریتی بیشتری را برعهده گرفته‌اند.»

او می‌افزاید که افزایش توانمندی های زنان خصوصاً در بخش توزیع و خرده‌فروشی، بیشتر به چشم می‌آید. خصوصاً که میزان مصرف آنها افزایش‌یافته است. این موضوع باعث می‌شود تا میزان اشتغال نیز افزایش یابد که نهایتاً بر کل اقتصاد عربستان سعودی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، عبدالرحمن آل عطا، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که نقش زنان عربستان سعودی خصوصاً در بخش اقتصادی افزایش داشته و در آینده نیز روند حضور آنها در بخش‌های اداری و اقتصادی بیشتر نیز خواهد شد. او معتقد است که حضور زنان عربستانی در تجارت می‌تواند به روند توسعه پایدار و رشد بهره‌وری کمک شایانی کند.

به نظر می‌رسد با رفع محدودیت‌های کرونایی، توسعه اقتصادی در شش‌ماهه دوم سال، افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در همین زمان، نرخ بیکاری در عربستان سعودی، با کاهش چشمگیری رو به روش شود. اگرچه علی‌رغم وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا، در سه‌ماهه دوم سال جاری، با کمک صندوق توسعه منابع انسانی و سیستم «ساند»، بازار کار و تعداد شغل‌های ازدست‌رفته، تا حد زیادی کنترل شد.

همچنین، رفع محدودیت‌های برگزاری حج عمره نیز می‌تواند بر رشد اقتصادی و افزایش موقعیت‌های شغلی تأثیر مثبتی بگذارد.

علاوه بر این، آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره کل آمار پادشاهی عربستان سعودی نشان می‌دهد که بر اساس شاخص‌های سال ۲۰۲۰ و مطابق چشم‌انداز ۲۰۳۰، توانمندسازی زنان سعودی و افزایش سهم آنها در بازار کار درحال‌رشد است.

یکی از اهداف اصلی وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی، مسئله توانمندسازی زنان است. برنامه‌هایی نظیر آموزش و راهنمایی زنان برای افزایش مشارکت در تصمیم‌گیری و توانمند ساختن آنها برای پذیرش سمت‌های مدیریتی، از جمله اهداف این کشور است.

وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی در حال کار بر روی استانداردهای لازم برای اندازه‌گیری میزان دستیابی به اهداف موردنظر است. بر اساس شاخص‌های جدید، میزان افزایش مشارکت اقتصادی زنان در سه‌ماهه اول سال جاری در بازار کار، ۲۵.۹ درصد ثبت شده است که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰، کل میزان مشارکت زنان در اقتصاد عربستان، به ۲۵ برسد. در حال حاضر درصد بیکاری زنان در این کشور کاهش‌یافته و سهم زنان در توسعه اقتصادی طی سه‌ماهه اول افزایش‌یافته است.

بیشتر از جهان