نقض آتش‌بس قره‌باغ و ابراز نگرانی اروپا

یک روز پس از توافق، آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند

زنی در در خرابه‌های آپارتمانش در شهرستان ترتر آذربایجان. عکس روز ۱۰ اکتبر و پس از توافق آتش‌بس برداشته شده است - Bulent Kilic / AFP

با وجود موافقت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس موقت و شروع مذاکرات، در خصوص منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ، گزارش‌ها حاکی از آن است که درگیری‌های تازه منجر به تلفات غیرنظامیان شده است.

اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را نسبت به این نقض آتش‌بس اعلام کرد و جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه گفت: «ما با نگرانی گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های نظامی و هدف گرفتن غیرنظامیان، و تلفات آنها را دنبال می‌کنیم.»

او افزود: «۲۷ کشور عضو این اتحادیه باید تحت نظر گروه مینسک بدون تاخیر به مذاکره بپردازند تا به راه حلی پایدار برسند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم از دو طرف خواست توافق آتش بس را به طور کامل اجرا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشی که سی‌بی‌اس منتشر کرده، در درگیری‌های اخیر میان دو کشور همسایه که از ۲۷ سپتامبر آغاز شده، بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. همچنین هزاران نفر آواره شده‌اند.

پس از مذاکره هیات‌های دوکشور مسکو، روز جمعه برقراری آتش‌بس اعلام شد. وزیر امور خارجه روسیه پس از ۱۰ ساعت گفتگو در مسکو در ساعت سه بامداد به وقت مسکو (نیمه شب به وقت گرینویچ) خبر این توافق را اعلام کرد.

سرگئی لاوروف گفت که دو کشور اکنون گفتگوهای «اساسی» را آغاز می‌کنند.

اما بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، یک روز پس از اعلام این توافق، دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس توافق شده در روز شنبه متهم کردند.

وزارت دفاع ارمنستان آذربایجان را متهم کرد که شهرکی را در داخل ارمنستان گلوله‌باران کرده است، در حالی که نیروهای قومی ارمنی در قره باغ ادعا کردند که نیروهای آذری پنج دقیقه پس از برگزاری آتش بس و کشته شدن دو غیرنظامی دست به حمله جدیدی زده اند.

اخباری هم مبنی بر حمله راکتی ارمنستان به آذربایجان و کشته شدن دست‌کم ۹ غیرنظامی منتشر شد.

الهام علی‌اف، رئيس جمهور آذربایجان به آربی‌سی روسيه گفته که طرف‌های درگیری اکنون به پيدا کردن راه‌حل سياسی مشغول هستند، اما پیش‌بینی کرد جنگ‌های بيشتری پيش رو خواهد بود.

بر اساس اعلام کرملین، پوتین روز شنبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره توافق آتش‌بس گفتگو کرده‌است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در توییتر خود نوشت که این توافق گامی به سوی صلح است.

کميته بين‌المللی صليب سرخ اعلام آمادگی کرده که تحویل اجساد کشته شدگان و آزادی بازداشت شدگان را تسهيل کند.

بیشتر از