طالبان حمایت از ترامپ در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد

رئیس جمهوری آمریکا گفته نیروهای این کشور تا کریسمس به خانه برمی گردند

در عید شکرگزاری سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا سفری ناگهانی به افغانستان داشت. در این عکس دونالد ترامپ در بین سربازان آمریکایی اعزام شده به افغانستان دیده می‌شود - Olivier Douliery / AFP

طالبان گزارش‌هایی مبنی بر حمایت این گروه شبه‌نظامی افغانستان از دونالد ترامپ در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرد.

پیش‌تر گزارش شده بود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، از کارزار انتخاباتی آقای ترامپ برای چهار سال دیگر ماندن در کاخ سفید حمایت و برای سلامت او ابراز نگرانی کرده بود.

شبکه سی‌بی‌اس نیوز به نقل از ذبیح‌الله مجاهد در یک مصاحبه تلفنی گفته بود: «امیدواریم در انتخابات برنده شود و حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان را پایان دهد.»

این خبرگزاری آمریکایی همچنین به نقل از یک مقام ارشد دیگر طالبان گفته بود: «وقتی شنیدیم که نتیجه آزمایش کووید-۱۹ ترامپ مثبت بوده، برای سلامت او نگران شدیم، ولی ظاهرا دارد بهبود می‌یابد.»

در واکنش، تیم مرتاف، سخنگوی کارزار انتخاباتی آقای ترامپ هم حمایت طالبان را رد کرد و افزود: «طالبان باید بدانند که رئیس جمهوری همیشه از هر طریق ممکن از منافع آمریکا دفاع می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، ظاهرا آقای مجاهد روز یکشنبه در یک «بیانیه توضیحی» گفت که سی‌بی‌اس «حرف‌های مرا سوءتعبیر و تحریف کرده‌است.»

او در توییتر نوشت: «شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس نیوز گفته‌های مرا نادرست تعبیر و منتشر کرده. من هرگز چیزی شبیه آنچه این شبکه منتشر کرده، نگفتم.»

آقای ترامپ روز پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که می‌خواهد تا روز کریسمس نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را به خانه برگرداند.

احتمالا طالبان خارج کردن پنج‌هزار نیروی باقی مانده و پایان دادن به نوزده سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، را پیروزی خود اعلام خواهند کرد.

بر اساس توافق آمریکا با طالبان قرار بود نیروهای آمریکایی مشروط به ضمانت‌های امنیتی خاص، تا ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند.

پس از برگزار شدن نشست رسمی میان مذاکره‌کنندگان صلح از سوی دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتامبر، آقای ترامپ گفت که آمریکا «می‌داند چطور با طالبان برخورد کند.»

© The Independent