سفیران پیشین آمریکا: افغانستان را رها نکنید

نارضایتی شواری آتلانتیک از تصمیمات ترامپ در قبال جنگ افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در توییتی اعلام کرد که تمام مردان و زنان نظامی آمریکا در افغانستان تا پایان سال میلادی به خانه بازخواهند گشت - LUKE SHARRETT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

گروهی از دیپلمات‌های ارشد پیشین آمریکا در یادداشت مشترکی که در صفحه شورای آتلانتیک منتشر شده است، از دولت ایالات متحده خواسته‌اند که نباید تمام سربازان آمریکایی را تا کریسمس پیش رو از افغانستان خارج کند، چراکه به گفته این مقام‌های آشنا با افغانستان، این اقدام توازن قوا را به نفع طالبان تغییر خواهد داد و تاثیر ناگواری بر حقوق زنان افغان خواهد داشت. 

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در توییتی اعلام کرده بود که تمام مردان و زنان نظامی آمریکا در این کشور تا اخر سال جاری به خانه بازخواهند گشت. 

این موضعگیری آنی که در تناقض با اظهارات مشاور امنیت ملی و فرستاده ویژه آمریکا برای‌ صلح افغانستان قرار دارد، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون شماری از شخصیت‌های برجسته سیاسی که در زمره نویسندگان تحلیل شورای آتلانتیک هستند، از جمله جیمز کاننگهام، رونالد نیومن، و هوگو لورنس (سفیران پیشین آمریکا در أفغانستان) جان نگروپونته (رئیس پیشین اداره اطلاعات ملی)، ریچارد اولسون (سفیر فرستاده پیشین آمریکا برای پاکستان و افغانستان و سفیر پیشین در امارات و پاکستان) و آنتونی ویین (معاون پیشین سفیر آمریکا در کابل) نیز نسبت به تصمیم عجولانه ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از أفغانستان در آستانه یا در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری‌ آمریکا، ابراز نگرانی کرده‌اند. 

آنان تاکید می‌کنند:‌ «خواست ما این است که نیروهای آمریکایی نباید تا کریسمس از افغانستان خارج شوند، تا زمانی که شرایط واقعی روی زمین چنان بهبود یابد که اهداف امنیتی ایالات متحده از طریق یک توافق سیاسی و صلح پایدار تضمین شود، صلحی که به قربانیان و مردان و زنان دلیر آمریکا احترام بگذارد.» 

این شش دیپلمات آمریکایی به تاثیر خروج زودهنگام نیروهایی آمریکایی از افغانستان بر روند مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه نیز اشاره کرده‌اند و توضیح داده‌اند:‌«اگر خروج پیش از وقت نیروهای آمریکایی تایید شود، توازن قوا را به نفع طالبان که همچنان در سراسر افغانستان جنگ افروزی می‌کنند، تغییر خواهد داد. این اقدام، شرکای افغان ما نادیده خواهد گرفت و تاثیر ناگواری بر زنان افغان خواهد داشت.» 

به گفته آنان: «(با این اقدام) امنیت ملی آمریکا نیز به مخاطره خواهد افتاد، چراکه قدرت نفوذ اندکی برای ایالات متحده باقی خواهد ماند تا مطمئن شود که طالبان به تعهداتش پایبند خواهد بود؛ به ویژه به این وعده که مانع استفاده القاعده و دیگر تروریست‌های بین المللی برای حمله به ایالات متحده از خاک افغانستان شود.» 

شورای آتلانتیک از مراجع تحقیقاتی است که سیاستگذاران آمریکایی اهمیت زیادی برای آن قايلند و این سفیران پیشین نیز برای تاثیرگذاری بیشتر، دیدگاه خود را مشترک بیان کرده‌اند.

نگرانی آنها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از مقامات و شهروندان افغانستان و نیز در میان متحدان اروپایی آمریکا، از برخورد پیشبینی نشده دونالد ترامپ در قبال افغانستان نگران و رنجیده‌خاطر شده‌اند. 

 در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) نیز ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان، در پاسخ به موضعگیری اخیر ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرده است که «ما با هم تصمیم گرفتیم که به افغانستان برویم. درباره تغییرات آتی نیز با هم تصمیم خواهیم گرفت و در زمان مناسب یکجا از این کشور خارج خواهیم شد.» 

نویسندگان یادداشت منتشره در شورای آتلانتیک همچنین با اشاره به پیامد خروج ناهماهنگ نیروهای آمریکایی از أفغانستان، نوشته‌اند که توییت ترامپ نشانه‌ای از این است که آمریکا توافقات کلان خود را فدای محاسبات سیاسی داخلی کوتاه‌مدت می‌کند. از نظر آنان، این امر می‌تواند تاثیر منفی شدیدی بر حمایت بین‌المللی بگذارد که آمریکا با تلاش فراوان در خصوص روند تامین صلح پایدار افغانستان شکل داده است. 

کاخ سفید معمولا به چنین دیدگاه‌های دیپلمات‌های پیشینش پاسخی نمی‌دهد. اما این سخنان در گوش دولت افغانستان که سرگرم مذاکرات فشرده با طالبان است مانند موسیقی خواهد بود. 

دولت افغانستان گفته است که آماده خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی پس از ۱۹ سال جنگ در این کشور است و بیرون رفتن آن‌ها از خاک افغانستان هیچ تاثیری روی اوضاع نخواهد گذاشت. اما به‌ویژه اکنون که هیات مذاکره‌کننده آن دولت برای رسیدن به توافق با طالبان به شدت سرگرم چانه‌زنی در دوحه است، هر اقدام آمریکا در آن زمینه تاثیر مستقیمی بر میز مذاکره و مواضع طرفین خواهد داشت. 

تقریبا یک ماه از آغاز مذاکرات بین‌افغانی در دوحه می‌گذرد، اما دو طرف نتوانسته‌اند به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یابند و مذاکرات برای چگونگی آغاز روند صلح همچنان ادامه دارد. 

از سوی دیگر، گروه طالبان در واکنش به توییت رئيس جمهوری آمریکا و احتمال خروج سربازان آن کشور تا دو ماه دیگر از خاک أفغانستان، گفت: «امارت اسلامی از این اعلان استقبلال می‌کند و آن را گام مثبتی در مورد عملی نمودن توافقنامه امارت اسلامی و آمریکا می‌داند. امارت اسلامی به همه مندرجات توافقنامه متعهد است و در آینده خواهان روابط مثبت با همه کشورها به شمول آمریکا است.» 

با این حال، سفیران پیشین آمریکا توضیح داده‌اند که اجرایی کردن طرح خروج پیش از وقت، آب سردی بر تلاش‌های دوساله آمریکا برای مذاکره با طالبان و پایان مسئولانه جنگ افغانستان در یک روند مورد تایید جامعه جهانی می‌ریزد.

بیشتر از