دولت افغانستان: طالبان نمی‌خواهند مذاکرات بر اساس قرآن و سنت پیش برود 

«نپذیرفتن آتش‌بس، مخالفت آشکار طالبان با نص صریع قرآن است»

نپذیرفتن آتش‌بس از سوی گروه طالبان موجب تشدید جنگ و خشونت‌ در افغانستان شده است-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در همایشی در دادستانی کل این کشور گفت که اساس مذاکرات صلح بین‌افغانی باید قران و سنت باشد، اما طالبان می‌خواهند که مذاکرات برمبنای توافقنامه‌ این گروه با ایالات متحده امریکا که چندی پیش در دوحه به امضا رسید، پیش برود.

آقای دانش گفت:«دولت جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند با تامین صلح و ثبات دائمی همواره پیشگام بوده است، اما این طالبان هستند که همیشه بهانه‌جویی می‌کنند و نمی‌خواهند مذاکرات صلح بر اساس قران و سنت پیش رود، بلکه تاکید دارند که نحوه پیشبرد مذاکرات باید توافق‌نامه آنان با آمریکا باشد.»

دانش افزود:«نپذیرفتن آتش‌بس از سوی طالبان، تشدید جنگ و خشونت از سوی این گروه و به بن‌بست کشیدن مذاکرات صلح میان افغانان با اصرار روی برخی موارد اختلاف در مورد طرزالعمل مذاکرات، دولت افغانستان را در جایگاه بهتری قرار داده است. نپذیرفتن آتش‌بس، مخالفت آشکار طالبان با نص صریع قرآن کریم است. طالبان از حکم خداوند سرپیچی می‌کنند و مطابق نص قران کریم، آنان گروه باغی و یاغی هستند زیرا به مومنین و مسلمین تجاوز می‌کنند.»

او تاکید کرد:«هیات طالبان نمی‌خواهند مذاکرات صلح بین‌افغانی بر بنیان قران و سنت به پیش برود. برخلاف طالبان، تیم مذاکراتی دولت افغانستان تاکید دارد که اساس گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف باید قران و سنت باشد، ولی طالبان می‌گویند که مبنای این روند باید توافق‌نامه این گروه با امریکا قرار گیرد. طالبان در همه چیز با دید تبعیض نگاه می‌کنند که این هم مخالف صریح با آموزهای دینی یا آرزش های ملی و وطن‌داری ما است. هیات مذاکره‌کننده طالبان نگاه و برخورد صریح تبعیض‌آمیز نسبت به زنان و پیروان مذاهب اسلامی و اقلیت‌ها (در افغانستان) دارد.»

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هیات طالبان را به بهانه‌جویی در روند مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه متهم کرد و گفت:«طالبان امروز برای کسب قدرت، از پیروی ازشریعت که شعار همیشگی‌شان بود، شانه خالی می‌کنند.»

آقای دانش در پایان سخنانش یک ‌بار دیگر تاکید کرد که مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و طالبان نمی‌توانند از راه جنگ پیروز میدان شوند. او گفت:«امروز همه ما در یک کشتی سوار هستیم. جمهوریت خانه مشترک همه ماست. ما اکنون در موقعیت برتر قرار داریم و منطق برتر نیز از ماست. پس بیایید در عمل نیز دست به دست هم بدهیم و در همه تحولات صلح و جنگ و در همه مسایل مهم ملی و اداری یک‌صدا باشیم و از منافع ملی و از ملت، دولت، نظام سیاسی و قانون اساسی خود با قاطعیت و جرات دفاع کنیم و همه تلاش کنیم که طالبان را نیز قانع کنیم که آتش‌بس، صلح و آتشی را بپذیرند و در سایه همین چتر بزرگ و در کنار سایر هموطنان خود قرار گیرند و با هم، صلحی عادلانه و پایدار را در کشور خود تامین کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان که در دوحه حضور دارد نیز در پیوند با این که مذاکرات صلح بر چه اساسی باید پیش رود، گفت:«ما می‌خواهیم که مذاکرات صلح در پرتو قرآن و سنت به پیش برود، تا به نتایجی دست یابیم که خواست همه مردم افغانستان در آن دخیل باشد.»

این اظهارات معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور، نیز گفت:«دولت افغانستان نمی‌خواهد شرایط توافق‌نامه صلحی که میان امریکا و طالبان به امضا رسیده است، به مردم افغانستان تحمیل شود. این مذاکرات مستقیم بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است. ما میانجی نداریم، و نیز لازم نمی‌دانیم پروسه‌ای را که ما در آن دخیل نبودیم (توافق‌نامه امریکا با طالبان)، شامل روند صلح بین‌افغانی سازیم.» 

مردم افغانستان نیز تاکید دارند که طالبان نباید پیش از این به بهانه‌جویی‌های خود ادامه دهند و گاه قرآن، گاه سنت، و گاه نیز توافق‌نامه دوحه را که با آمریکا امضا کرده‌اند، بهانه‌ کنند و روند صلح را مدام به تاخیر اندازند. طالبان باید بدانند که این یگانه شانس آنان برای مشارکت در امور سیاسی کشور است و چنانچه این بار نیز این روند به توافق و صلحی پایدار نینجامد، گمان نمی‌رود که حکومت افغانستان و مردم این کشور آنان را به حال خود بگذارند؛ حتما در برابرشان خواهند ایستاد و نابودشان خواهند کرد. اگر طالبان واقعا خواستار صلح هستند، باید این بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارند و بکوشند که هرچه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد. 

بیشتر از