آمریکا بدون شکل‌گیری هیچ توافقی افغانستان را تخلیه می‌کند

تلاش ترامپ برای خروج نیرو‌هایش از افغانستان بخشی از شعار‌های انتخاباتی وی است

ترامپ تلاش دارد تا کریسمس تمامی نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کند- OLIVIER DOULIERY / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظرش گفت که سربازان این کشور را تا کریسمس از افغانستان خارج خواهد کرد. آقای ترامپ در توییترش نوشت: «ما باید گروه کوچک باقی مانده از مردان و زنان شجاع خود را که در افغانستان خدمت می‌کنند تا کریسمس به کشور برگردانیم.»

آقای ترامپ البته مشخص نکرد که منظور از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، تمامی آن‌ها است یا بخشی از آنان. اما رابرت اورایان مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی‌ خود در دانشگاه نوادا در لاس وگاس گفت که شمار نیرو‌های آمریکایی در افغانستان تا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۵۰۰ تن خواهد رسید. در حال حاضر تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان کمتر از ۵ هزار نفر است.

تلاش ترامپ برای خروج نیرو‌هایش از افغانستان بخشی از شعار‌های انتخاباتی وی است که در سال ۲۰۱۶ با آن شعار‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید. آقای ترامپ در آن سال گفت که نیرو‌های این کشور را از مناطق جنگی مثل عراق و افغانستان خارج خواهد کرد. حالا که براساس نظرسنجی‌ها در داخل خاک آمریکا، آقای ترامپ از جو بایدن عقب افتاده است، سعی دارد تا با علم کردن دوباره شعار خروج نیرو‌هایش از مناطق جنگی بار دیگر برای خود تا حدی خوشبینی ایجاد کند. اما در این میان سؤالی که به وجود می‌آید این است که با خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، آیا مشکلی در روند صلح افغانستان به وجود نخواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موادی از توافق سیاسی آمریکا و طالبان تصریح دارد در صورتی که طالبان نتوانند به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند، این توافق‌نامه لغو خواهد شد. مسلما لغو توافق صلح همین حالا هم که طالبان به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند، زمینه جنگ را در افغانستان گسترش خواهد داد. در این صورت بار دیگر حتی اگر به نیروهای نظامی آمریکا نیاز نباشد، به آموزگاران نظامی آن نیاز خواهد بود. در آن صورت برگشت نیرو‌های آمریکایی به دلیل پیمان راهبردی میان افغانستان و آمریکا که بر اساس آن آمریکا به صورت مداوم از نیرو‌های امنیتی افغانستان و دولت این کشور حمایت خواهد کرد، الزامی است. اما این برگشت می‌تواند هزینه‌های زیادی بر آمریکا تحمیل کند.

براساس اظهار نظرهای مقامات امنیتی افغانستان، نیرو‌های امنیتی این کشور به سطح بالایی از توانمندی برای مدیریت جنگ در افغانستان رسیده‌اند، با این حال حداقل حضور آموزگاران ناتو برای آموزش بیشتر نیرو‌های افغان به عنوان یک اولویت در افغانستان مطرح است. از سوی دیگر حضور نیرو‌های ناتو در افغانستان به نحوی می‌تواند ضمانتی باشد برای کنترل تنش‌های درونی که ناشی از اختلاف‌های اجتماعی، قوی، فرهنگی و حتی مذهبی است. بسیاری از آگاهان سیاسی به این باورند که اگر آمریکا به صورت کامل نیرو‌هایش را افغانستان تخلیه کند، این تنش‌های درونی گسترش بیشتری می‌یابد.

از سوی دیگر تاکنون هیچ گونه چشم‌انداز روشنی از آینده مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان به نظر نمی‌رسد. در حالی که هنوز روی مسائل اصلی هیچ‌گونه بحثی شکل نگرفته است. تنها روی عناوین مذاکرات به اندازه‌ای اختلاف نظر است که هفته‌ها ملاقات گروه‌های تماس بی‌نتیجه باقی مانده است.

دولت آمریکا به عنوان وزنه اصلی تداوم مذاکرات، وظیفه دارد تا ضمانت‌های لازم را برای عدم خروج هیچ کدام از طرف‌های مذاکره از گفت‌وگو‌ها در دست داشته باشد. یکی از این ضمانت‌ها حضور نیرو‌های نظامی این کشور است.

مسلما مردم آمریکا همان قدر که از برگشت فرزندان‌شان از مناطقی جنگی جهان خوشحال می‌شوند، از جان گرفتن دوباره تروریسم که به قیمت عدم امنیت در دنیا و کشته شدن شهروندان کشور‌های مختلف است، نگران خواهند شد. بنابراین به نظر می‌رسد گزینه خروج از افغانستان برای آقای ترامپ، یک حربه انتخاباتی قدرتمند باشد. خروج در صورتی که هیچ ثباتی در منطقه شکل نگرفته باشد و تروریسم هنوز جولان بدهد می‌تواند اثرات بدتری برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

بیشتر از