جنگ قره‌باغ؛ آذربایجان و ارمنستان در مسکو مذاکره می‌کنند

ولادیمیر پوتین در بیانیه‌‌ای از میانجیگری و ابتکار جدید مسکو برای حل بحران خبر داد

درگیری‌های اخیر تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته بر جا گذاشته است- TOFIK BABAYEV / AFP

همزمان با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان در ناگورنو قره باغ، وزیران امور خارجه این دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق برای مذاکره به مسکو دعوت شده‌اند.

دور جدید درگیری در این منطقه مورد مناقشه واقع در جنوب قفقاز، که عمده جمعیت آن را ارامنه تشکیل می‌دهد، از ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد و گزارش‌ها از ادامه تبادل آتش در روز جمعه حکایت دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، که کشورش وارث اتحاد جماهیر شوروی است، اواخر پنجشنبه در بیانیه‌‌ای خواستار توقف درگیری‌ها شد و از میانجیگری و ابتکار جدید مسکو برای حل بحران خبر داد.

بنا بر اعلام کرملین، پوتین پیشنهاد آتش بس برای تبادل زندانیان و اجساد سربازان کشته شده را ارائه کرده و از وزیران امور خارجه دو کشور نیز برای سفر به مسکو و مذاکره جهت حل اختلافات دعوت کرده است.

درگیری‌های اخیر تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته بر جا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشنهاد روسیه یک روز پس از آن اعلام می‌شود که آن کشور همراه با فرانسه و آمریکا در نشستی در ژنو سوئیس طرحی را برای توقف درگیری‌های کنونی و برقراری صلح پایدار در منطقه مورد بررسی قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، ایروان و باکو برای شرکت در این مذاکرات موافقت کرده‌اند.

دولت ارمنستان گفته است تمرکز مذاکرات امروز در مسکو به طور خاص بر روی «ترک مخاصمه» از سوی دو طرف درگیر و مسائل بشردوستانه، مشخصا تبادل اسرا و همچنین اجساد سربازان کشته شده، خواهد بود.

دو همسایه از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل منطقه در جنگ بودند و با وجود آتش بس در سال ۱۹۹۴، در مقاطع مختلف درگیر شده‌اند. ارمنی‌های ناگورنو قره باغ در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کردند.