پوتین و مکرون خواهان آتش‌بس در قره‌باغ شدند          

آذربایجان و ارمنستان تا کنون میانجیگری مسکو و پاریس را نپذیرفته‌اند

عملیات توپخانه ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ HANDOUT / AZERBAIJANI DEFENCE MINISTRY / AFP

در حالی که آمار رسمی تلفات نبرد در ناگورنو-قره‌باغ به ۱۰۰ نفر رسیده، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او خواهان آتش بس فوری میان نیروهای ارمنی و آذربایجانی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بامداد پنجشنبه، کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت که پوتین و مکرون از دو طرف درگیر خواستند بی‌درنگ آتش‌بس بدهند، از تنش بکاهند و حداکثر خویشتنداری را به کار ببندند.

رهبران دو کشور در گفتگویی تلفنی «معیارهای روشن همکاری آینده دو کشور در چارچوب گروه مینسک» را مورد بحث قرار دادند.

روز پنجشنبه، دفتر دادستانی کل جمهوری آذربایجان اعلام کرد که یک غیرنظامی در شهر ترتر بر اثر آتش توپخانه ارمنستان کشته شده و ایستگاه راه‌آهن شهر به‌شدت آسیب دیده است.

دو طرف در منطقه قره‌باغ درگیر یکی از شدیدترین نبردهای سال‌های اخیرند. قره‌باغ منطقه‌ای ارمنی‌نشین است که در دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد شوروی از آذربایجان جدا شد.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت که نیروهای نظامی این کشور تا عقب نشینی کامل نظامیان ارمنی از قره‌باغ به جنگیدن ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در دیدار با سربازان زخمی روز چهارشنبه گفت که «اگر دولت ارمنستان این خواسته را بپذیرد جنگ و خونریزی به پایان خواهد رسید و صلح در منطقه برخوردار خواهد شد.»

از سوی دیگر، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت که در «زمان حصومت شدید» نمی‌توان از مذاکره صحبت کرد.

دهها نفر در ایروان پایتخت ارمنستان بیرون اداره نظام وظیفه گرد آمدند تا برای رفتن به جنگ نام‌نویسی کنند.

آراییک هراطونیان، رهبر قره‌باغ روز چهارشنبه گفت که «باید برای جنگی درازمدت آماده شویم.»

در شهر استپاناکرت، مرکز قره‌باغ، نیمه‌شب پنجشنبه صدای دو انفجار شنیده شد و آژیرهای خطر به صدا درآمدند.

ساکنان شهر به خبرگزاری فرانسه گفتند که شهر مورد حمله پهپاد قرار گرفته است.

تلفات رسمی جنگ به ۱۰۰ نفر رسیده که عده‌ای از آنها غیرنظامی‌اند، و هر یک از دو طرف می‌گوید که تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد کرده است.

با رد پیشنهاد آتش بس از سوی باکو ایروان، بیم آن که درگیری به جنگی تمام‌عیار بدل شود و پای قدرت‌های منطقه‌ای از جمله روسیه و ترکیه را به میان بکشد شدت گرفته‌است.سرگئی لاوروف آمادگی مسکو را برای برگزاری دیداری میان مقام‌های دو طرف اعلام کرده، اما آنها پاسخی نداده‌اند.

اعلام استقلال قره‌باغ از جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ باعث جنگی شد که ۳۰ هزار قربانی گرفت، ولی این ایالت از سوی هیچ کشوری – از جمله ارمنستان – به رسمیت شناخته نشده‌است.