رئیس جمهور افغانستان: طالبان نباید با زبان سلاح با مردم صحبت کنند

«طالبان باید خواسته مردم افغانستان را بپذیرد و به صلح تن در دهد»

نیروهای طالبان همچنان در برخی از مناطق افغانستان دست به خشونت ‌می‌زنند-JAVED TANVEER / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با شماری از افغان‌های مقیم قطر گفت که طالبان باید خواست شهروندان افغانستان را برای ختم جنگ و تامین صلح پایدار بپذیرند و نباید با زبان سلاح با ملت افغانستان صحبت کنند.

رئیس جمهور افغانستان به طالبان گفت: «افغانیت و افغان‌ها را بپذیرید و به سخنان شهروندان افغانستان گوش دهید و با زبان اسلحه با آنان صحبت نکنید.»

غنی افزود: «صلح در افغانستان آمدنی است و تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان با قوت بسیار، حوصله و دید وسیع این مذاکرات را پیش می‌برد. هر عضو تیم مذاکره‌کننده ما، فرد نه، بلکه نماینده جمهوری اسلامی افغانستان است و من باور دارم که این گام و روند صلحی که آغاز شده با قدرت به سرمنزل مقصود خواهد رسید.»

آقای غنی، به افغان‌های مقیم قطر گفت: «هیچ افغانی تروریست نیست و نام بزرگ افغان‌ها بار دیگر در دنیا خواهد درخشید، از همه‌ افغان‌ها خارج از افغانستان تشکر می‌کنم که عزت افغان‌ها را نگه‌داشته‌اند و هیچ کس از آنان خاطره بد ندارد.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز با افغان‌های مقیم قطر سخن گفت و به آنان گفت: «شما سرمایه بزرگ مادی و معنوی وطن‌دوستی را با خود همراه دارید که در آبادی کشور از آن استفاده می‌شود. ما برای آوردن صلح به افغانستان تلاش می‌کنیم و صلحی می‌خواهیم که تمام هموطنان ما و حتی افغان‌های خارج از کشور اطمینان داشته باشند و با عزت بتوانند به وطن‌شان برگردند و سرمایه‌های خویش را انتقال دهند.»

آقای صالح گفت: «من به امیر قطر گفتم که ما همه چیز داریم، تنها صلح نداریم و از شما تشکر می‌کنم که مذاکرات صلح را میزبانی می‌کنید و از امیر قطر نیز خواستم که به مهمانان دیگر خویش (طالبان) بگوید تا خواست مردم افغانستان را بپذیرند و به صلح تن دهند.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در مصاحبه تازه با شبکه طلوع نیوز در دوحه نیز گفت: «مذاکرات میان هیات افغانی و طالبان به خوبی به پیش می‌رود و دو طرف توانسته‌اند که به پیشرفت‌هایی نیز دست پیدا کنند. ما نیز تلاش داریم که دو طرف را به کاهش زودهنگام خشونت‌ها، رسیدن به آتش‌بس و توافق سیاسی راضی کنیم.»

آقای خلیل‌زاد، از افزایش خشونت‌ها در جریان مذاکرات صلح انتقاد کرد: «خشونت بسیار زیاد است، افغان‌های بسیاری کشته می‌شوند. باید خشونت‌ها کم شود و این وعده نیز داده شده بود و باید عملی شود و جای خشونت را صلح بگیرد. ما و شهروندان افغانستان در این زمینه امیدواریم.»

در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح به هند رفته است.

آقای عبدالله در سفرش به هند با اجیت دووال، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دووال گفت: «هند از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند و طرفدار این روند است. هر تصمیمی که برای وقوع صلح در افغانستان توافق شود، مورد قبول هند نیز هست، زیرا ما خواستار یک افغانستان مستقل، آزاد، دموکراتیک، امن و باثبات هستیم تا جایی که دیگر فرصت برای فعالیت گروه‌های تروریستی باقی نماند.»

توریالی هوتک، آگاه سیاسی افغان می‌گوید: «بدبختانه طالبان جز جنگ، کشتار و تهدید راهکار جدیدی برای مذاکره ندارند. طالبان همیشه صدای مدنی، و عقلانی مردم را با گلوله پاسخ دادند و این روند برای آنان کاملا عادت شده است. خواست ما از آمریکا این است که مردم را بیشتر از این فریب ندهد. همه چیز در دست آن‌ها است. آتش‌بس کنید و اجازه دهید که روند مذاکرات صلح هرچه زودتر به نتیجه برسد. متاسفانه جامعه جهانی، مردم و حکومت ما را فریب می‌دهند. هیات دو طرف در زیباترین هتل‌های دنیا رفتند که باهم گپ بزنند تا جنگ تمام شود این ممکن نیست. این اختلاف میان دو کشور نیست بین خود افغان‌ها است، یک ماه هم دوام نمی‌آورد. ما هر روز کشته و زخمی می‌دهیم و کسی هم نیست که بپرسد چرا.»

خواست رئیس جمهور افغانستان از طالبان در حالی صورت می‌گیرد که بیش از سه هفته است که گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی در دوحه میان هیات افغانی و طالبان جریان دارد اما تاکنون دو طرف نتوانسته‌اند به یک نتیجه مثبت دست پیدا کنند. این وضعیت مردم افغانستان را بیشتر نگران کرده است. مردم می‌ترسند مبادا کندی این روند درنهایت منجر به شکست مذاکرات صلح شود.

بیشتر از