احضار سفیر ایران در دانمارک به دلیل دخالت سفارت در طلاق شرعی

رسانه‌های دانمارک: امامان جمعه زنان را وادار به پذیرش شرایط شرعی طلاق می‌کنند

سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک متهم است که زنان را وادار به پذیرش شرایط شرعی در هنگام طلاق کرده است-عکس از iroon.com

وزارت خارجه دانمارک، به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی‌بر دخالت شرعی سفارت ایران در طلاق‌های بحث‌برانگیز در این کشور اروپایی، سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد. آسوشیتدپرس دراین‌رابطه گزارش داده است که افسانه نادی پور، سفیر ایران روز چهارشنبه، برای توضیحات به وزارت خارجه دانمارک رفته است.
این احضار پس از آن صورت گرفت که برخی از رسانه‌های محلی دانمارک افشا کردند که سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک، زنان را وادار می‌کند تا برخی تعهدات را که امامان جمعه در این کشور به زنان تحمیل می‌کنند را بپذیرند. کپنهاگ پست در همین رابطه می‌نویسد که یکی از امامان در شهر اودنسه دستور داده است که زنان مطلقه‌ای که دوباره ازدواج می‌کنند یا از مسافتی بیش از ۸۰ مایل دورتر می‌شوند، باید حضانت فرزندان خود را واگذار کنند.

یپه کوفورد، وزیر خارجه دانمارک در این باره گفته است که شایعاتی وجود دارد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در این اقدامات نقش داشته است. او در ادامه افزود که این قبیل کنترل‌های مذهبی، به جامعه دانمارک ارتباطی ندارد و دانمارک نمی‌پذیرد که یک سفارتخانه در مواردی که مغایر با قوانین دانمارک و برخلاف ارزش‌های اساسی دموکراسی است، دخالت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کوفورد دراین‌رابطه گفته است که گزارش‌های دریافتی در مورد فشار سفارت بر زنان برای پذیرش شرایط شرعی را جدی می‌گیرد. همچنین، مقامات این کشور معتقدند، چنین تلاش‌هایی نوعی خشونت روانی، است.

گفته می‌شود دولت دانمارک قصد دارد تا برای کسانی که چنین اجباری را به کار می‌گیرند، مجازات سه سال حبس را در نظر بگیرد.
روابط سیاسی ایران و دانمارک از مدتی پیش، رو به سردی گذاشته است. دانمارک در سال ۲۰۱۸ ایران را متهم کرد که سعی داشته تا یک فعال سیاسی جدایی‌طلب را در این کشور، ترور کند. سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که این فرد از رهبران «جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز» بوده است. در همین راستا یک شهروند دو تابعیتی ایرانی - نروژی، در خاک نروژ دستگیر و به مقامات دانمارکی تحویل شد.
پس از این ماجرا دانمارک، یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.
در واکنش به اقدامات دانمارک، ایران ادعای مطرح شده توسط دانمارک را رد و سفیر این کشور در تهران را احضار کرد.

بیشتر از