افزایش نگرانی‌ها نسبت به تبدیل درگیری قره‌باغ به جنگ منطقه‌ای

روحانی: «اجازه نمی‌دهیم دولت‌ها تروریست‌ها را به نزدیکی مرزهای ایران بیاورند»

عکسی که در تاریخ ششم اکتبر از خرابی‌های استپاناکرت در قره باغ برداشته شده است - ARIS MESSINIS / AFP

ادامه درگیری ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ و افزایش شمار غیرنظامیانی که در این درگیری کشته و زخمی شده‌اند، واکنش مقامات کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی را به دنبال داشته‌است.

حسن حاتمی، نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس روز ۱۴ مهر اعلام کرد که ۱۵ راکت درگیری‌های قره‌باغ به مناطق مرزی ایران اصابت کرده و موجب تخریب دو ساختمان و مجروح شدن دو تن در روستای پرویزخانلوی خداآفرین شده است.

رئیس‌جمهور ایران هم امروز اظهارداشت: «امنیت کشور برای ما در اولویت است و اینکه تعدادی گلوله به خاک ما اصابت کند، قابل قبول نیست.»

حسن روحانی هشدار داد که «باید حواسمان باشد که این مناقشه به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود.»

بر اساس گزارشی که رسانه‌ها در جلسه امروز چهارشنبه، ۱۶ مهرماه هیات دولت منتشر کرده‌اند، روحانی افزود: «در طول سال‌هایی که در کنار مردم سوریه، لبنان و عراق جنگیدیم برای اینکه تروریست‌ها را همان‌جا نگهداریم، اجازه نمی‌دهیم دولت‌ها به بهانه‌های مختلف تروریست‌ها را به نزدیکی مرزهای ایران بیاورند.»

در عین حال، قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران با اشاره به اصابت تعدادی گلوله توپ و راکت به خاک ‌ایران‌ گفت: «در منطقه مرزی ملاقاتی با طرف جمهوری آذربایجان داشتیم که موارد لازم را اعلام کردیم و آنها هم مراتب عذرخواهی خود را ابراز داشتند.»

از سوی دیگر، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درباره درگیری این منطقه گفتگو کرده‌است. جزییات این گفتگو منتشر نشده‌است.

در عرصه بین‌الملل، وزرای خارجه روسیه، فرانسه و آمریکا به نمایندگی از کشورهای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه مشترکی خواستار آتش بس فوری در منطقه قره باغ شدند.

در عین حال، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفته است که احتمال دارد کشورش در خصوص موضوع قره‌باغ امتیازاتی بدهد؛ در صورتی که آذربایجان هم آمادگی خود انجام عمل مشابهی را اعلام کند.

اما الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفتگو با رسانه‌ها، ضمن اعلام این خبر که چند منطقه مسکونی و ارتفاعات استراتژیک شهرستان جبرائیل آزاد شده‌اند، تاکید کرده که «برای توقف اقدامات نظامی، ارمنستان باید نیروهایش را از قره باغ و مناطق اطراف جمهوری آذربایجان خارج کند.»

با ادامه ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو، قره باغ، که از ۱۲ روز پیش ادامه دارد، اصابت راکت‌ها هم به خاک ایران افزایش یافته است.

گفته می‌شود که درگیری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو، قره باغ به یک مبارزه تازه در داخل ناتو دامن زده و ترکیه را به کاهش سیاست خارجی تهاجمی خود و حمایت از آتش بس در قفقاز سوق داده‌است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که روزنامه ینی آکیت دیروز نوشت که پس از ۲۷ سال صدای اذان در قره‌باغ به گوش رسید.

سازمان کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به کشته شدن چهار کودک و زخمی شدن هفت کودک دیگر در درگیری ارمنستان و آذربایجان ابزار نگرانی کرد و خواستار توقف فوری اقدامات خصمانه به نفع همه کودکان در قره‌باغ شد.

یونیسف نسبت به افزایش شمار کودکان قربانی درگیری‌های قره باغ ابراز نگرانی کرد.

هر دو کشور یکدیگر را به مخالفت با آتش‌بس متهم می‌کنند. این در حالی است که درگیری‌ها تا کنون منجر به مرگ دست‌کم ۲۵۰ نفر از جمله زنان و کودکان شده است.

درگیری اخیر قره‌باغ روز ششم مهرماه آغاز شده‌است.