مقایسه قدرت‌های نظامی طرف‌های درگیر در جنگ قفقاز

آذربایجان در سال ۲۰۲۰، در رتبه ۶۴، فهرست برترین ارتش‌های جهان قرار گرفت

تبادل آتش توپخانه میان ارمنستان و آذربایجان ادامه دارد. عكس از: AFP

درگیری در منطقه ناگورنو قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان به شدت در حال افزایش است. هرچند پس از موفقیت ارمنستان به کنترل این منطقه در سال ۱۹۹۴، طرف‌های درگیر، توافقنامه آتش‌بس را به امضا رساندند، اما ناگورنو قره‌باغ از سال ۱۹۸۸ تا کنون هرگز آرامش و امنیت را تجربه نکرده و پیوسته شاهد تنش بوده است.

در این اواخر، باکو به ایروان هشدار داد که اگر ارمنستان، حملات خود را به قلمرو آذربایجان متوقف نکند، باکو ناگزیر به اتخاذ اقدامات نظامی مناسب برای مقابله با حملات ایروان خواهد شد. در مقابل، ایروان نیز باکو را متهم به نقض حقوق بشر کرده و تأکید کرد که اقدامات آذربایجان، دیگر قابل تحمل نیست، زیرا این اقدامات، حقوق بشر و آزادی بیان را به شدت تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته، مساحت کل آذربایجان ۸۶.۶ هزار کیلومتر مربع است، در حالی‌که مساحت ارمنستان حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع می‌شود و مساحت منطقه مورد مناقشه ناگورنو قرباه‌باغ به ۴۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. از سوی دیگر، جمعیت ارامنه حدود ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و از این رقم، ۱.۳ میلیون نفر واجد شرایط پیوستن به خدمت سربازی هستند، در حالی‌که جمعیت آذربایجان به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد و ۳.۷ میلیون نفر از آنها می‌توانند در اقدامات نظامی شرکت کنند. اما جمعیت منطقه ناگورنو قره‌باغ، به ۱۴۵ هزار نفر می‌رسد و ۹۵ درصد آنان ارمنی‌تبار هستند.

قابل ذکر است که توانایی‌های نظامی آذربایجان و ارمنستان در حال تغییر و تحول است و وبگاه نظامی «گلوبال فایرپاور»، با نشر گزارشی، قدرت‌ نظامی دو کشور را مورد مقایسه قرار داده است. در این گزارش آمده است كه ایروان سالانه ۱.۳ میلیارد دلار به بودجه دفاعی اختصاص می‌دهد، در حالی‌که بودجه دفاعی باکو بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار است.

شمار نیروهای ارتش آذربایجان به ۳۰۰ هزار سرباز می‌رسد که ۱۲۶ هزار آن به عنوان نیروهای دایمی هستند، اما ارتش ارمنستان متشکل از ۲۰۰ هزار سرباز است و تنها ۴۵ هزار نفر آن پیوسته در ارتش فعالیت دارند.

نیروی هوایی آذربایجان بیش از ۱۴۷ هواپیما (۱۲ جنگنده تهاجمی، ۱۷ فروند هواپیمای جنگی، ۲۹ فروند هواپیمای آموزشی، ۷۱ فروند بالگرد و ۱۷ بالگرد جنگنده و هواپیمای ترابری نظامی) دارد. افزون بر آن، آذربایجان،۵۷۰ تانک، ۱۴۵۱ خودرو زرهی، ۱۸۷ توپخانه خودکششی، ۲۲۷ توپ صحرایی و ۱۶۲ دستگاه موشک انداز در نیروی زمینی خود دارد. همچنان، این کشور، یک ناوگان دریایی متشکل از ۳۱ ناو جنگی گوناگون که شامل چهار زیردریایی، ۱۳ کشتی گشتی، ۷ کشتی مین‌روب و یک ناوچه دارد.

در مقابل، نیروی هوایی ارمنستان به حدود ۶۲ هواپیما (۳ فروند هواپیمای حمل و نقل نظامی، ۲۰ بالگرد تهاجمی، ۱۷ بالگرد، ۹ جنگنده تهاجمی و ۱۳ فروند هواپیمای آموزشی) تخمین زده می‌شود. این کشور، ۱۱۰ عراده تانک، ۳۸ توپ خودکششی، ۷۴۸ خودرو زرهی، ۸۶ موشک انداز و ۱۵۰ توپ صحرایی دارد.

ارمنستان با توجه به این که محاط به خشکه است، از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران هم‌مرز است، هیچ ناوگان دریایی ندارد، اما دارای ۱۱ فرودگاه آماده به فعالیت است، در حالی که آذربایجان، ۳۷ فرودگاه دارد.

در رده‌بندی برترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۰، که شامل ۱۳۸ کشور می‌شود، ارتش آذربایجان در ربته ۶۴  قرار داشته، در حالی‌که ارتش ارمنستان در رتبه ۱۱۱ قرار گرفته است.

© IndependentArabia