یخ‌ها در قطب شمال در حال «پختن» هستند

یخ‌ها در آلاسکا امسال خیلی زودتر از معمول آب می‌شوند

AFP

یخ‌های دریای قطبی در سواحل آلاسکا امسال زودتر از معمول دارند آب می‌شوند و این شرایط غیرمعمول باعث شده که ساکنان بومی و دانشمندان نسبت به اثرات منفی این شرایط بر ماهی‌ها، پرندگان دریایی و فک‌های منطقه هشدار دهند.

ذوب شدن غیرمعمول یخ‌ها به دلیل بالا رفتن درجه حرارت اقیانوس است و منجر به نگرانی در مورد کمبود غذا برای مردم منطقه شده است.

جنت میچل، یکی از ساکنان روستای کیوالینا در شمال غربی آلاسکا در گفت وگو با آنکوریج دیلی نیوز وضعیت را آشفته خواند. خانم میچل گفت اعضای قبیله او در ماه ژوئن در روی یخ به شکار فک‌ها می‌رفتند، اما بعد از ۵۰ مایل قایقرانی نتوانستند حیوانی برای شکار بیابند. او گفت، یخ‌ها می‌بایستی تا نزدیک دهکده او می‌بودند، اما با گرم شدن درجه حرارت آب شدند و باعث شدند که فک‌ها دور شوند.

خانم میچل گفت، ما نمی‌دانستیم که آیا برای زمستان غذا خواهیم داشت و این ترسناک بود. 

ریک تومان، اقلیم شناس دانشگاه آلاسکا فربنکس، در توئیتی نوشت یخ در قطب شمال در حال «پختن» است و به آماری اشاره کرد که نشان می‌دهد درجه حرارت سطح دریا در هفته گذشته ۹ درجه سانتیگراد بالای حرارت طبیعی بوده است.

این واقعه بخشی از «چرخه بازخورد مثبت» است که درجه حرارت را بیشتر و بیشتر می‌کند.

دانشمندان می‌گویند، افزایش درجه حرارت اقیانوس یخ‌ها را ذوب می‌کند، که این خود اقیانوس را گرم می‌کند که باز این گرم شدن موجب آب شدن یخ‌های بیشتر می‌شود.

هنوز روشن نیست که افزایش غیرمعمول دمای آب‌های قطبی چه اثراتی بر روی ماهیگیری تجاری خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان