اعتراض جوانان یهودی به «اردوگاه‌های کار» آمریکا

تاریخ و ارزش‌های‌مان اجازه نمی دهد در برابر ظلم ساکت بمانیم

AFP

بيش از ٣٠ معترض يهود در خارج از يك بازداشتگاه آمریکا که در آن مهاجران غیر قانونی زندانی هستند، در حالی که آنرا به یک «اردوگاه کار اجباری» تشبیه می‌کردند، دستگیر شدند.

دستگیرشدگان، از جمله صدها معترض، اکثرا جوانانی بودند که روز یکشنبه در مقابل مرکز بازداشتگاه الیزابت جمع شدند و از دولت خواستند آن را ببندد.

معترضین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود:«هرگز، یعنی اردوگاه را تعطیل کنید.» و در حالی که جاده منتهی به اردوگاه را مسدود کرده بودند، فریاد می‌زدند:«یخ نژادپرست باید برود.»

تجمع و اعتراض پس از آن صورت می‌گیرد که  دونالد ترامپ قول داد، روند اخراج میلیون‌ها نفر را که به طور غیر قانونی در آمریکا به سر می‌برند، آغاز کند. او هفته پیش در توئیتر نوشت پلیس مهاجرت و گمرک آمریکا عملیات اخراج را در این هفته آغاز خواهد کرد.

ترامپ در جریان پیکار انتخاباتی خود در ۲۰۱۶ علیه مهاجران و سیستم مهاجرتی آمریکا سخن گفت، و انتظار می‌رود از تاکتیک‌های مشابه برای افزایش حمایت در پایگاه خود در پیشاپیش انتخابات سال آینده استفاده کند.

گروه «عمل دوباره هرگز»، که اعتراض را سازمان داد در صفحه فیس بوک نوشت:«به عنوان یهود، نه تاریخ ما و نه ارزش‌هایمان به ما اجازه نخواهد داد در حالی که همسایگانمان از خانواده‌هایشان جدا و در اردوگاه‌ها زندانی می‌شوند، ساکت بنشینیم و ما آن را می‌فهمیم. ما باید به عنوان یهودیان دور هم جمع شویم و با تشکیلات پلیس مهاجرت، گمرک و حفاظت مرزی، در حالی که مرتکب چنین قساوت‌هائی می‌شوند، مقابله کنیم. ما نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم».

تای فونیکس، یکی از شرکت کنندگان در اعتراض گفت:«من یک یهودی اهل آمریکای جنوبی هستم. کمپ‌های نظامی، که مردم من امروز در آنها در بازداشت هستند، اردوگاه‌های کار اجباری است، درست مانند اردوگاه‌هائی که مردم من ۷۵ سال پیش در آنها در بند بودند. من به این دلیل اینجا هستم. ما به این دلیل اینجا هستیم.»

اداره پلیس الیزابت به نشریه نیوزویک گفت در جریان اعتراض گروه خارج از بازداشتگاه بیش از ۳۰ نفر دستگیر شدند.

خانم الکساندر اوکاسیو- کورتز، عضو دمکرات مجلس نمایندگان امریکا در نوشته‌ای در توئیت از اعتراض حمایت کرد.

«اقدامات مستقیم همبستگی عمیق، مانند اینها، نیروی عظیمی برای ایجاد تغییر در کشور است».

نام گروهی که اعتراض را سازمان داد از شعار «دوباره هرگز» گرفته شده است که در طول تاریخ برای یادآوری هالوکاست به کار رفته است.

تظاهرات اعتراضی بیشتری در شهرهای سراسر آمریکا، از جمله لس آنجلس، سانفرانسیسکو، بوستون و شیکاگو برنامه ریزی می‌شود.

برخی گروه‌های یهود رفتار پلیس مهاجرت و گمرکات  با مهاجران غیر قانونی را با آزارهای نازی‌ها و دیگر رژیم‌های خودکامه مقایسه کرده‌اند. دیگران چنین مقایسه‌ای با آلمان نازی و هالوکاست را نامناسب دانسته‌اند.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی منتشر شده است که حاکی است مهاجران در بازداشتگاه‌های واقع در مرز آمریکا – مکزیک، در قفس در حالی که به حصار فلزی زنجیر شده‌اند، نگهداری می‌شوند، روی کف سیمانی می‌خوابند و پتوهای ساخته شده از ورقه‌های آلومینیوم روانداز آنهاست .

روز دوشنبه، صدها کودک مهاجر از یک ایستگاه کثیف گشت مرزی آمریکا در تگزاس، به محل دیگری منتقل شدند. آنها هفته‌ها در آنجا بدون دسترسی به صابون، لباس تمیز یا غذای کافی در بازداشت بودند.

© The Independent