نوسان‌گیری در بورس تهران ممنوع شد

مسئولان بازار بورس معتقدند که یک فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده نباید قادر به فروش سهام در همان روز باشد

بازار بورس تهران - ATTA KENARE / AFP

مدیرعامل بورس تهران نوسان‌گیری روزانه را ممنوع  اعلام کرد تا به طور غیرمستقیم از بازار سهام حمایت شود.

ناظر بازار، امروز پنجم مهرماه، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سهام نوسان‌گیری روزانه در بازار سرمایه را ممنوع است و فروش سهام خریداری شده در همان روز امکا‌ن‌پذیر نیست. این تصمیم تا اطلاع ثانوی بر بازار بورس تهران حاکم است.

نوسان‌گیری به خرید منظم سهام جهت کسب سود حداکثری گفته می‌شود. زمان بین خرید و فروش سهم در نوسان‌گیری روزانه حداکثر سه روز کاری است.

محمود گودرزی معاون بازار بورس تهران در گفتگو با رسانه‌ها درباره این تصمیم توضح داد: «خواستیم روند معاملات واقعی‌تر باشد. یکی از دلایل این تصمیم اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه گذاری طولانی مدت یا همان بای اند هولد است.»

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران هم در این خصوص گفت: «اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان‌گیری و نااطمینانی روبرو شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بورس پرس، صحرایی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: «این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.»

در هفته اخیر، بیشتر روزها شاخص بازار بورس منفی بوده و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار بورس کاهش یافته‌است.

بازار بورس تهران در واکنش به اعلام خبر ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در ساعت ۹:۳۰ صبح، با کاهش ۱۲ هزار واحدی مواجه شد و شاخص بورس به رقم یک میلیون و ۶۲۲ هزار واحد رسید. این درحالی‌است که بازار بورس صبح امروز با رشدی ۲۳ هزار واحدی به یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد رسیده‌بود.

بیشتر از اقتصاد