ایرانیان کم درآمد ناچار میوه دست دوم می‌خرند

«آخر وقت به بهانه درست کردن رب برای خرید ضایعات میوه می‌آیند»

یک بازار میوه و تره بار در تهران - عکس از برنا نیوز

برخی از ایرانیان، مشتری «میوه‌های دست دوم» شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا با گفتن این خبر به نقل از فروشندگان میوه و تره بار نوشت:« اغلب فروشندگان میوه وتره‌بار مى‌گویند برخی مشترى‌ها میوه‌هاى دست دوم، افراد و اقشار ضعیف هستند که اگر نتوانند میوه‌های دست دوم را از میوه فروش‌هاى محله هاى بالاتر تهیه کنند شانس خرید آن را در محلات پایین‌تر که کیفیت کمتری هم دارند امتحان می‌کنند.»

به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز، استقبال مردم از خرید «میوه‌هاى دور ریز» افزایش پیدا کرده است. کورش کشاورز می‌گوید:«اگر در سال گذشته حدود ۱۰ نفر از مردم از خرید میوه دور ریز مقابل میوه فروشى‌هاى سطح شهر استقبال مى‌کردند، در حال حاضر و بخاطر کاهش قدرت خرید باعث شده ۵۰ نفر، دور ریز میوه‌ها را خریدارى کنند.» 

همچنین گفته می‌شود، در مناطق جنوب شهر، چون دور ریز میوه وجود ندارد کارگران در خرید میوه به شدت با مشکل مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش یکى از مغازه داران با اشاره به خرید میوه‌های دست دوم از سوی برخی شهروندان در این کشور به «ایلنا» گفته است:« الان میوه خیلى گران شده و تعداد این مشترى‌ها هم بیشتر؛ معمولا آخر وقت براى بردن ضایعات میوه مى‌آیند و بعضى هم به بهانه‌هایى مثل رب آن میوه‌ها را بر مى دارند؛ اما مگر با یک کیلو مى توان رب درست کرد؟» 

به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز،« فشار اقتصادى روى مردم باعث شد که در شرایط فعلى مردم خرید میوه را کاهش دهند تا بتوانند مخارج دیگر زندگى را بپردازند.» 

گرانی میوه در ایران از بهار امسال همزمان با اوج گیری کرونا همراه بود. در خرداد ماه عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران گفت نیاز فوری به تشکیل «ستاد مبارزه با گرانی» داریم.

در ۲۱ خرداد ماه هم رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت و گو با تلویزیون رسمی ایران گفت قیمت میوه باید تا روز اول تیرماه ۲۰ درصد قیمت کنونی در بازار کاهش پیدا کند. در حالی که طی ماه‌های گذشته همواره افزایش قیمت میوه در ایران گزارش شده است. 

مقام‌های رسمی در این کشور، دلالان میوه در میادین اصلی توزیع و فروش میوه و تره بار در اطراف کلان شهرها و به ویژه تهران را عامل اصلی در بالا رفتن قیمت میوه و سبزیجات عنوان کردند. گفته می‌شود که دلالان میوه و سبزیجات را به قیمت ارزان از کشاورز می‌خرند و با قیمت بالا به مغازه دارها می‌فروشند.  

افزایش اقلام خوراکی در ایران، طی روزهای گذشته به کرات مطرح شده و تنها منحصر به میوه نمی شود. افزایش قیمت کره و سهمیه بندی آن، افزایش قیمت برنج، مرغ و تخم مرغ که کم کم از سفره های خانوار ایرانی حذف می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار نیز امروز با بیان اینکه اختلاف میان هزینه‌های خانوار کارگری و دستمزد کارگران حداقل به پنج میلیون تومان رسیده است، گفت: «با حقوق‌های کنونی و دستمزد امسال، یک خانواده کارگری حتی ۱۰ روز از ماه هم نمی‌تواند زندگی کند. گوشت که هیچ پنیر هم نمی‌توانند بخرند.دخل‌وخرج کارگران همخوانی ندارد.» به گفته او هزینه خانوار کارگری در شهرهای بزرگ به ۹ میلیون تومان در ماه رسیده است. این در حالی است که درآمد یک کارگر حدود ماهی ۳ میلیون تومان است. 

در اردیبهشت ماه ۹۸ خط فقر در ایران، هشت میلیون تومان اعلام شد. اما امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره به مرز ۹ میلیون تومان نزدیک شده است.

روز گذشته نیز رییس اتحادیه قصابان یزد از کاهش ۳۰ درصدی تقاضای گوشت گوسفند و کاهش تا ۷۰ درصدی تقاضای دام زنده در استان خبر داد. 

پیشتر هم رییس کمیته امداد امام خمینی از افزایش مراجعات به کمیته امداد در سال جاری خبر داده بود. یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه، «باید اقلام اولیه مورد نیاز طبقات پائین جامعه مانند زمان جنگ توزیع شود»، مقام‌های رسمی کشور را به طفره رفتن از مشکلات معیشتی مردم متهم کرد. 

۲۹ تیرماه مجلس ایران، طرح یک‌فوریتی تامین کالاهای اساسی را به تصویب رساند. در صورت تصویب این طرح، تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج می‌شود و با ارائه کالاهای اساسی با قیمت آزاد، دولت موظف می‌شود برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، کالابرگ (کوپن) یا کارت الکترونیکی بین مردم توزیع کند. 

بیشتر از