ظرف میوه مردم در این تابستان خالی می‌ماند

گرانی دوباره میوه در تهران 

بازار میوه در تهران، ژوئيه ۲۰۱۴- ATTA KENARE / AFP

با افزایش قیمت بیشتر کالاهای اساسی و به ویژه میوه در شروع فصل گرما عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران می گوید نیاز فوری به تشکیل "ستاد مبارزه با گرانی" داریم. 

سیده فاطمه مقیمی، با عنوان اینکه درآمدها به ریال و قیمت اجناس در تهران به دلار است گفته است :« به عنوان یک شهروند از این نرخ ها و بالا رفتن قیمت ها وحشت می کنم».

گفته می شود وضعیت مافیای توزیع، تفاوت قیمت اقلام مصرف‌کننده را طی سالهای گذشته در ایران بالا برده است. در این میان گرانی میوه معضل جدی مردم طی سالهای گذشته بوده و امسال ظرف میوه بیشتر خانواده های ایرانی خالی خواهد ماند. 

گرانی میوه هرساله با گرم شدن هوا در ایران و به ویژه در تهران مورد اعتراض شهروندان ایرانی است. چند برابر شدن قیمت ها در حوزه های مختلف از جمله مسکن و خوراک اعتراض بسیاری را در پی داشته است. در شهر تهران که بهار و تابستان امسال را با افزایش بهاء ۲۵ درصدی در بخش حمل و نقل عمومی آغاز کرد افزایش اقلام مصرفی ضروری دغدغه بیشتری برای مردم خواهد شد. خط فقر ۴ و نیم میلیون تومانی در پایتخت همراه با افزایش کرایه خانه، ارزش مسکن، نرخ بیکاری، تورم بالا و افزایش حاشیه نشینی از طرفی فشار روی گردن ایرانی ها را تا مرز خفه گی پیش برده است. با اعلام افزایش ۷ درصدی قیمت آب و برق در بهار ۹۹ توسط وزارت نیرو قیمت بسیاری از کالاهای اساسی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از آن جمله در بخش خوراکی. 

"تشکیل ستاد مبارزه با گرانی" به نظر می رسد راهکاری برای ایجاد فضای امن روانی برای شهروندان باشد و نه راهکاری جدی برای کنترل گرانی ها. چرا که دولت نشان داده است که در کنترل قیمت ها در بخش هایی که تحت نظارت خودش هست نیز موفق عمل نکرده است؛ نمونه بارز آن گرانی لبنیات که تولید داخلی است و یا نبود نظارت بر قیمت تولید خودروهای داخلی. 

میوه هایی که نداریم بخوریم

روز چهارشنبه قیمت برخی میوه های تابستان در نقاطی از تهران اعتراض برخی از شهروندان تهرانی را به شبکه های مجازی کشاند. کاربری توییت کرده است :« میوه‌های تابستونی امسال اینقدر گرون شدن که فقط می‌شه از راه دور نگاهشون کرد. یاد اون کاریکاتور گل‌آقا افتادم که یه بابایی برنج رو از بس گروه شده بود، دونه دونه می‌ذاشت دهن بچه‌هاش.» 

امسال هم قیمت هر کیلو میوه در فصل بهار و تابستان با میزان درآمد مردم همخوانی نداشته و بسیاری را دست خالی از میوه فروشی ها بازگرداند. برای مثال حنا از قیمت های خرید خود در خیابان بهار در منطقه ۷ تهران به "ایندیپندنت فارسی" می گوید :«روز چهارشنبه هر کیلو هلو ۲۰ هزار تومان، سیب گلاب ۵۸ هزار تومان، زردآلو ۴۵ هزارتومان، گیلاس ۲۵ هزار تومان، آلبالو ۳۵ هزار تومان، شلیل ۴۰ هزار تومان، هندوانه هر کیلو ۳۵۰۰ تومان،(این قیمت در میوه فروشی است) انبه ۹۹ هزار تومان، موز ۲۵ هزار تومان و آناناس هر کیلو ۳۵ هزار تومان. بوده است که برای خرید فقط ۴ قلم میوه هر کدام یک کیلو حدود ۱۵۰ هزار تومان باید پول پرداخت می کردم که رقم زیادی است». 

این شهروند تهرانی می گوید از محدوده خیابان بهار که به سمت شمال تهران بروید قیمت ها هم افزایش پیدا می کنند. تعدادی از شهروندان تهرانی به "ایندیپندنت فارسی می گویند "قیمت میوه منطقه به منطقه گران تر می شود"

پرستو ساکن منطقه ۱۶ تهران می گوید قیمت ها تقریبا همین حدود است فقط با این تفاوت که گیلاس با کیلوئی ۵۰ هزار تومان ۵۰ درصد گران تر از منطقه ۷ تهران است.

شهروند دیگری می گوید ۱۰ روز پیش توت فرنگی را هر کیلو ۲۱ هزار تومان،هلو هر کیلو ۲۷ هزار تومان، گوجه سبز ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، انگور هر کیلو ۴۶ هزار تومان خرید کرده است. وی بر اساس قیمت هلو در وب سایت خرید آنلاین "دیجی کالا" برای هر کیلو هلو حدود ۷ هزار تومان آن را ارزان تر از ۱۰ روز قبل می داند. 

وی با اشاره به قیمت بالای لیموترش می گوید به تازگی هر کیلو لیموترش را ۵۳ هزار تومان خریده است. 

این شهروند تهرانی معتقد است طی ۱۰ روز گذشته قیمت میوه ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی می گوید سیب زمینی و گوجه فرنگی و خیار خیلی افزایش قیمت نداشته است.

در شهر اندیشه حوالی کرج؛ روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ به عنوان مثال زردآلو بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، گیلاس۴۰ هزار تومان،انبه هر کیلو ۶۰ هزار تومان و انگور ۳۵ هزار تومان فروخته شده است. یک شهروند ساکن این منطقه به "ایندیپندنت فارسی می گوید :« فکر کنم داخل تهران (قیمت ها)گران‌تر از این هم باشد».

یک کاربر هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته :«پول یکسال اجاره ی جایی که در گذر مستوفی داشتم در سال ۸۰، امروز دادم میوه خریدم از همون گذر!».

افزایش قیمت میوه از بهار امسال مردم را مثل سالهای گذشته غافلگیر کرد. با احتساب افزایش تورم هر ساله جیب مردم در ایران هر سال کوچکتر می شود و قدرت خرید آنها کاهش پیدا می کند. بهار امسال با فشارهای اقتصادی حاصل از کرونا شوک بازار میوه های بهار و تابستان بیشتر از سالهای گذشته به چشم آمده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اردیبهشت ماه، گوجه سبز سبز کیلویی ۷۵ هزار تومان و توت فرنگی کیلویی ۴۲ هزار تومان در تهران عرضه شد و کاربری در توئیتر خود نوشت :« یک کیلو و ۴۴۰ گرم گوجه سبز گرفتیم شده ۱۰۸۰۰۰ تومان. مسئولان خجالت نمیکشند روز کارگر رو تبریک میگن !کدوم کارگر میتونه میوه های به این گرانی بگیره ؟»

۲۱ خرداد ماه رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت و گو با تلویزیون رسمی ایران گفت قیمت میوه باید تا روز اول تیرماه ۲۰ درصد قیمت کنونی در بازار کاهش پیدا کند. مصطفی دارایی نژاد گفته است چنانچه مردم در سطح شهر با افت قیمت ها مواجه نشدند می توانند با مراجع ذیصلاح تماس بگیرند. گفتن اینکه قیمت میوه دستوری کاهش پیدا کند به کرات نشان داده است که تاثیری در کمتر شدن قیمت ها نخواهد داشت. شاید با حضور تعزیرات حکومتی و حکم بازداشت چند خرده فروش محلی جو روانی افزایش قیمت ها برای مدت کوتاهی آرام شود ولی در اصل گرانی ها و کوچک شدن سفره بیشتر ایرانی ها فرق چندانی ایجاد نمی شود.

مقوله بازار روز در شهر تهران که محل عرضه میوه و سبزیجات و بعضا مرغ و تخم مرغ در سالهای اخیر بوده است فرصت بیشتری به طبقه متوسط برای خرید اعطاء کرده است. برخی معتقدند قیمت میوه در بازارهای "میوه و تره بار" نصف قیمت میوه در فروشگاه های محلی است. 

گفته می شود دلالان میوه در میادین اصلی توزیع و فروش میوه و تره بار در اطراف کلان شهرها و به ویژه تهران نقش اصلی در بالا رفتن قیمت میوه و سبزیجات را برعهده دارند. دلالان میوه و سبزیجات را به قیمت ارزان از کشاورز خریداری کرده و با قیمت بالا به مغازه دارها به فروش می رسانند. 

از طرفی بازار خرید میوه های لوکس هنوز برای گروه محدودی از جامعه بی رونق هم نیست. فروش اینترنتی برخی میوه های وارداتی که به "میوه های ممنوعه" نامگذاری شده اند نیز طی سالهای گذشته تعادل در بازار میوه را برهم زده است. محل تبلیغ کالا، شبکه های مجازی و کشور وارد کننده عمدتا ترکیه است. 

بر اساس گزارشی از "خبرگزاری مهر" در زمستان ۹۸ برخی از این فروشندگان از طریق مرز بازرگان روزانه ۲ تن بار وارد ایران می کنند. این میوه ها که به میوه های ممنوعه شهرت دارند شامل "دراگون فروت"، "بلوبری"، "پیتایا" و "گوجی بری"خشک است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی واردات این میوه ها را به داخل ایران قاچاق اعلام کرده و فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع کرده است. 

با گشتی در فضای مجازی می توان انواع میوه های استوایی را به صورت آنلاین خریداری کرد. وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف ایران در طی سالهای گذشته واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند.

بیشتر از