تشکیل پرونده تحقیقات کیفری برای جان بولتون

بررسی امکان افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در کتاب مشاور سابق امنیت ملی

تشکیل پرونده کیفری خصومت بین ترامپ و بولتون را وارد مرحله جدیدی می‌کند-Sergei GAPON / AFP

گزارش شده که وزارت دادگستری دولت دونالد ترامپ جهت بررسی امکان افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در کتاب مشاور سابق امنیت ملی، جان بولتون، یک پرونده تحقیق و تفحص قضایی گشوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، این روزنامه از طریق چند منبع آگاه ناشناس مطلع شده که وزارت دادگستری با صدور احضاریه و فراخوانی هیأت منصفه، خواستار تحقیق و تفحص در زمینه افشای اطلاعات ضلع غربی کاخ سفید و شیوه مدیریت آقای ترامپ توسط جان بولتون شده است. تشکیل پرونده کیفری خصومت بین این دو مرد را وارد مرحله جدیدی می‌کند، که از اولین دقایق پس از اخراج یا انصراف بولتون از سمت خود به گوش همگان رسید (ترامپ و بولتون هر کدام روایت خود را از ماجرای خروج دارند).

دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ با این استدلال از ترامپ انتقاد کرده‌اند که رئیس جمهور از وزارت دادگستری که قاعدتا باید دور از مسائل سیاسی باشد به نفع خود و دوستانش استفاده می‌کند و دشمنانش را مورد هدف قرار می‌دهد. ترامپ و دادستان کل، ویلیام بار، اما می‌گویند حتی یک دشمن ترامپ هم از این طریق تحت پیگرد قرار داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این ادعا ظاهرا دارد تغییر می‌کند.

ترامپ پیش‌تر در سال جاری به وضوح گفت که چه سرنوشتی را برای مشاور سابقش در نظر دارد.

وی در ۲۳ ژوئن توئیت کرد: «جان بولتون ورشکسته سوسک شده آدم فرومایه‌ای است که به خاطر افشای اطلاعات بسیار محرمانه، برای منافع خودش، باید به زندان بیافتد و اموالش مصادره شود. یادمان نرفته که با آن دریانورد جوان چه‌ها کردند اما به هیلاری عجوزه را هیچ چیز نگفتند. من دیگر او را نمی‌بخشم. از انصاف به دور است.»

ترامپ به خبرنگاران و مردمی که در همایش‌های انتخاباتی جمع می‌شوند بارها گفته است که او، ولی نه آقای بار، «بالاترین مقام تحکیم قانون» در کشور است.

او پیوسته در پرونده‌های کیفری و امور دادگستری مداخله کرده و آن را حق خود می‌داند ولی مدعی است هرگز چنین کاری نکرده است.

با این حال، او ظاهرا برای مشاور انتخاباتی و رفیق قدیمی خود، راجر استون، حکم تخفیف مجازات گرفت، که بعدا عفو شد. اما آقای بار منکر هر گونه فشار از سوی رئیس جمهور در هر زمینه‌ای می‌شود.

دولت ترامپ با توسل به موضوع امنیت ملی و نگرانی از افشای اطلاعات سری، که به گفته مقامات در نسخه‌ای که نهایتا به بازار آمد وجود داشت، ماه‌ها سعی کرد مانع انتشار و فروش کتاب بولتون شود. ولی بولتون و ناشر کتاب، سیمون و شاستر، کار خود را انجام دادند.

© The Independent

بیشتر از جهان