سازمان تجارت جهانی: تعرفه‌های آمریکا برای چین خلاف قوانین است

«تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری روی کالاها غیرقانونی است، چون فقط برای کالاهای چینی وضع شد»

دولت ترامپ به بهانه غیرمؤثر بودن دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی، تشکیل جلسات جدید را متوقف کرد-Mark RALSTON / AFP

یک هیأت سازمان تجارت جهانی روز سه شنبه حکم داد تعرفه‌ای که در طول جنگ تجاری دونالد ترامپ برای چین وضع شد خلاف قوانین تجاری بین‌المللی است.

به گزارش اسوشیتد‌پرس، این هیأت گفت تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری روی کالاها غیرقانونی است چرا که فقط روی کالاهای چینی گذاشته شده و آمریکا ثابت نکرده این کالاها از راه نادرست، نظیر سرقت اموال معنوی و انتقال فناوری، منفعتی برده باشند.

با این که این تصمیم به چین اجازه می‌دهد برای تلافی تعرفه‌هایی را بر روی کالا‌های آمریکایی وضع کند، در عمل موفق به انجام این کار نخواهند شد زیرا که دادگاهی که به تقاضای آنها رسیدگی کند در حال حاضر فعال نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ به بهانه غیرمؤثر بودن دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی، تشکیل جلسات جدید را متوقف کرده بنابراین نمی‌توانند حکم نهایی را برای مقید کردن آمریکا به رأی این هیأت صادر کنند.

رابرت لایتیزر، نماینده آمریکا در این سازمان، گفت آمریکا باید اجازه داشته بااشد در مقابل فعالیت‌های تجاری غیرمنصفانه که سوء استفاده از کارگران، شرکت‌ها، کشاورزان و دامداران آمریکایی می‌پردازند از خود دفاع کند.

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: «گزارش این هیأت نشان می‌دهد که دولت ترامپ چهار سال بر سر چه فریاد می‌زد: سازمان تجارت جهانی برای متوقف کردن رفتار مخرب شرکت‌های فناوری چینی دستش کاملا کوتاه است.»

در ادامه این بیانیه آمده، «با این که هیأت در خصوص مدارک گسترده‌ای که برای نشان دادن سرقت اموال معنوی توسط چین فرستادیم  هیچ بحثی مطرح نکرد، تصمیم آنها نشان می‌دهد که سازمان تجارت جهانی هیچ راهکاری در قبال چنین اعمال ناشایستی ندارد.»

آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ ، ۱۰ درصد گمرک روی کالا به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اعمال کرد و ۸ ماه بعد آن را به ۲۵ درصد رساند. به گزارش اسوشیتد پرس، در ماه ژوئن همان سال، ۲۵ درصد گمرک برای کالاهای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار وضع شد.

توجیه این گمرک جدید بر اساس تبصره ۳۰۱ قانون تجاری سال ۱۹۷۴ بود، که آمریکا اعمال چین را نوعی «دور زدن تحریم‌ها» و «دستبرد» به اسرار تجاری، معنوی و فناوری دانست.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد