ترامپ ۳۰۰ میلیارد دلار بر دیگر کالاهای چینی تعرفه وضع کرد

این تصمیم موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهان و در نتیجه افت بازارهای جهانی سهام شد

ترامپ و شی جین‌پینگ در حاشیه نشست سران گروه جی 20

Brendan Smialowski / AFP

در ادامه جنگ تجاری بین چین و آمریکا که سلامت اقتصاد جهانی را با خطر مواجه کرده است، دونالد ترامپ با وضع تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی دیگر که وارد آمریکا می‌شوند، ضربه شدیدی به چین وارد کرد.

اعلام این فرمان توسط رئیس جمهور ایالات متحده، باعث سقوط بازارهای سهام در سراسر جهان شد، به طوری که ظرف چند دقیقه پس از بازشدن بازارها در روز جمعه، «شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز»، ۲ درصد افت کرد.

این افت در ادامه سقوط بازارهای سهام آسیا در نتیجه افزایش تنش بین واشنگتن و پکن رخ داد که موجب ایجاد ترس و نگرانی در بین سرمایه‌گذاران شده است.

در همان روز، شاخص اصلی توکیو ۲.۵ درصد افت کرد، در حالی که شاخص «هانگ سنگ» در هنگ کنگ ۲.۳ درصد کاهش یافت. در چین ، کره و استرالیا نیز میلیاردها دلار از ارزش سهام کاسته شد.

به گفته تحلیلگران، اقدام اخیر دونالد ترامپ مبنی بر وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهایی که از چین وارد آمریکا می‌شنود، مانند تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ، بازارها را غافلگیر کرد.

تهدید رئیس جمهور مبنی بر اینکه ممکن است در آینده این تعرفه جدید به بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد، به نگرانی‌ها پیرامون اقتصاد جهانی، که همین حالا هم نشانه‌های کسادی چشمگیر در آن دیده می‌شود، افزوده است.

به نظر می‌رسید که روابط تجاری بین چین و ایالات متحده پس از مذاکرات ماه ژوئن گروه ۲۰ در اوساکا بهتر شده است، اما آقای ترامپ این هفته با رگبار توئیت‌هایش به موضع تهاجمی خود بازگشت.

وی چین را متهم کرد که به وعده خود برای خرید محصولات کشاورزی بیشتر از آمریكا و توقف فروش فنتانیل اعتیادآور و مرگبار به آمریکایی‌ها عمل نکرده است.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «ایالات متحده از تاریخ ۱ سپتامبر، ۱۰ درصد تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای دیگری که از چین به آمریکا وارد می‌شوند وضع خواهد کرد. این تعرفه شامل ۲۵۰ میلیارد دلار کالایی که قبلا تعرفه ۲۵ درصدی بر آنها وضع شده است، نمی‌شود.

برخی از ناظران بازار گمانه‌زنی می‌کنند که هدف اصلی دونالد ترامپ از وضع این تعرفه‌های جدید تقویت غیرمستقیم اقتصاد داخلی آمریکا است نه صدمه زدن به اقتصاد چین.

آقای ترامپ به اظهارات این هفته بانک مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه یک سری از کاهش نرخ‌ها در سال جاری اجرا نخواهند شد، با عصبانیت واکنش نشان داد.

رئیس جمهور این واقعیت را پنهان نکرده است که خواهان پایین آوردن نرخ‌ها است زیرا پول ارزان حداقل در کوتاه مدت به رشد سریع اقتصاد ایالات متحده کمک خواهد کرد.

مارک متیوز، رئیس تحقیقات آسیایی در گروه بانکداری جولیوس بائر، می‌گوید: هنگامی که فدرال رزرو در روز چهارشنبه برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته نرخ بهره را کاهش داد، آشکارا اعلام کرد که دلیل این تصمیم بلاتکلیفی و ناپایداری تجاری است.

بنابراین، به طور منطقی همزمان با بیشتر شدن تعرفه‌ها، باید نرخ‌ها کمتر شوند.

«ممکن است ترامپ فکر کند در حالی که صادرات تنها ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، و در داخل و خارج جایگزین‌های برای چین در حال ظهور هستند، با کاهش بیشتر نرخ‌ها، ریسک تعرفه‌ها نیز کمتر می‌شود.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/business/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد