مایک پومپئو: برجام به تاریخ پیوست

ان‌اچ‌کی: ظریف هفته آینده به اروپا سفر می‌کند

مایک پومپئو از افزایش ۱۰ برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران ابراز نگرانی کرد-NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری با ابراز نگرانی نسبت به افزایش ۱۰برابری ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران در مقایسه با سطح مجاز در برجام گفت: «بریتانیا، فرانسه و آلمان و دیگر کشورها باید از خواب برخیزند و با حقیقت به تاریخ پیوستن برجام مواجه شوند.» او از جامعه بین‌المللی خواست به آمریکا در اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران ملحق شود، چرا که تنها راه پیش رو فشار و مذاکرات جامع است.

همزمان دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به طور تلویحی این نکته را خاطرنشان کرد که برجام، مطلوب بریتانیا نیست اما از آنجایی که فعلا جایگزین دیگری وجود ندارد، باید به آن پایبند ماند.

این اظهارات راب در حالی مطرح می‌شود که اخیرا وزیر دفاع بریتانیا نیز تاکید کرده بود این کشور در صورت لغو یا عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، وارد تجارت سلاح با جمهوری اسلامی نمی‌شود.

این درحالی است که پومپئو پیش از این هشدار داده بود تحریم‌ها علیه ایران در شامگاه‌ سی‌ام شهریورماه بازمی‌گردند.

وزیر امور خارجه آمریکا که ماه گذشته در ملاقات با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آغاز روند فعال شدن مکانیسم ماشه را به او اطلاع داده بود، بر جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ۲۷مهرماه سال جاری و بازگشت تحریم‌ها تاکید دارد.

هرچند ایران، روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، می‌گویند واشینگتن نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، گزارش خبرگزاری ان‌اچ‌کی حاکی از آن است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه آمریکا به زودی برای رایزنی با طرف‌های اروپایی به قاره سبز سفر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش ظریف هفته آینده به اروپا می‌رود و احتمالا به بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا سفر خواهد کرد. به گزارش ان‌اچ‌کی،‌هدف از این سفر مذاکره با اروپاییان در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل پومپئو برای بازگرداندن تحریم‌ها است.

مکانیسم ماشه می‌تواند در بازه زمانی ۶۵ روز همه تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران برقرار کند. از زمانی که آمریکا آغاز روند فعال شدن مکانیسم ماشه را به شورای امنیت اطلاع داده، تحولات متعددی در پرونده هسته‌ای ایران اتفاق افتاده که از جمله آنها موافقت ایران با بازرسی از دو سایت مورد مناقشه است که احتمال می‌رود در آنها فعالیت‌های هسته‌ای انجام شده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک سال قبل به دنبال این بازرسی‌ها بود، اما تهران همواره با آن مخالفت می‌کرد.

از سوی دیگر آژانس در گزارش روز جمعه خود از افزایش ۱۰ برابر حد مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران خبر داد. ذخایر اورانیوم ایران به دنبال پنج مرحله عقب‌نشینی تهران در تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام افزایش یافته است.

اکنون پومپئو در مورد افزایش این ذخایر ابراز نگرانی‌ کرده است و احتمال می‌رود آمریکا از این گزارش برای اثبات پایبند نبودن تهران به برجام استفاده کند.

انجام غنی‌سازی در خاک ایران موضوع جنجالی مذاکره‌های هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود. سرانجام دولت اوباما با انجام این فعالیت‌ها موافقت کرد. اما اکنون مقامات دولت دونالد ترامپ و برخی کارشناسان هسته‌ای نسبت به انجام این فعالیت‌ها در ایران و کاهش زمان گریز هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند.

این در شرایطی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا اعلام کرده که ایران در حال ساحات سالن تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در دل کوه‌های نطنز است.

سالن مونتاژ این سانتریفیوژها که در محوطه باز تاسیسات غنی‌سازی نطنز قرار داشت در جریان انفجار ۱۲تیرماه به شدت آسیب دید.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌گوید، عوامل و دلایل این انفجار را شناسایی کرده اما فعلا بنا بر دلایل امنیتی اعلام نمی‌کند.