دوچرخه برقی جدید، «تحولی نو در رفت و آمد شهری»

فروش ماهانه دوچرخه‌ در دوران قرنطینه کرونا پنج برابر شده است

شرکت دوچرخه‌سازی کنیون در نظر دارد با ترکیب فناوری خودرو و دوچرخه با یکدیگر صنعت خودروسازی را متحول کند- CANYON

شرکت کنیون از یک وسیله ترکیبی میان خودرو و دوچرخه پرده برداشت که به گفته این شرکت شیوه حمل و نقل ما در شهرها را متحول خواهد کرد. 

این شرکت دوچرخه‌ساز که بیشتر برای ساخت دوچرخه‌های مسابقه‌ای که در مسابقات دوچرخه‌سواری تور فرانسه استفاده می‌شوند مشهور است، گفت می‌خواهد با ترکیب فناوری خودرو و دوچرخه با یکدیگر صنعت خودروسازی را متحول کند چرا که این وسیله اجازه خواهد داشت هم در مسیرهای خودروها و هم در مسیر دوچرخه‌ها حرکت کند. اما چنین هدفی بزرگ‌ترین مانع را نیز سر راه خود دارد و آن سؤالات موجود و همیشگی درباره قوانین جاری است که چگونه و چرا چنین وسیله‌ای اجازه استفاده یابد. 

خبر وسیله جدید در حالی اعلام شد که این شرکت از دوچرخه‌های الکتریکی جدید خود پرده برداشت و امید دارد باعث جذب بسیاری از افرادی شود که بعد از شیوع ویروس کرونا با دوچرخه به محل کار رفت و آمد می‌کنند. به گفته کنیون، فروش ماهانه دوچرخه در دوران قرنطینه پنج برابر شده است و این شرکت معتقد است با بازگشایی شهرها این روند ادامه خواهد یافت. 

این وسیله مفهومی، تلاش دارد مشکلات قدیمی دوچرخه‌سواران را هنگام عبور و مرور در شهرها رفع کند. کابینی بزرگ دارد که افراد را خشک نگه می‌دارد و می‌توان حالت آن را از رانندگی برای جاده‌های بزرگ به دوچرخه‌سواری تغییر داد تا بتوان از جاده‌های مختص دوچرخه‌ها نیز بهره جست. 

به گفته کنیون، این وسیله می‌تواند طی پنج سال آینده عرضه شده و چیزی حدود پنج هزار تا ۷۵۰۰ یورو هزینه بردارد و بعد از تکمیل رقیب شرکت‌هایی نظیر تسلا محسوب شود. این شرکت گفت فعلا بزرگ‌ترین مانع بر سر راه این وسیله، سؤالات قانونی و حقوقی درباره این است که چگونه باید به چنین وسیله‌ای اجازه داد در خیابان‌های شهر تردد کند. 

این وسیله شبیه خودروهای مفهومی دیگری است که توسط سایر شرکت‌ها نظیر ولوو طراحی شده است، برای مثال شرکت ولوو خودرویی مفهومی طراحی کرده که با تغییر کاربرد کمربند ایمنی می‌توان آن را بیشتر به عنوان پتو استفاده کرد. 

رومن آرنولد، موسس و مدیر اجرایی کنیون به ایندیپندنت گفت این ایده برای ساخت دوچرخه‌هایی الکتریکی برای حمل و نقل تا حدی از نیاز کارمندان خود این شرکت ناشی شد که به دنبال راه‌هایی قابل اتکا برای دوچرخه‌سواری به سمت محل کار بودند. تصمیم برای طراحی خودرویی ترکیبی بعد از آن ایجاد شد چرا که افراد هنگام دوچرخه‌سواری به محل کار خود با مشکلات متعددی مواجه می‌شدند. 

او گفت: «برای ما کاملا مشخص است که می‌خواهیم با دوچرخه به محل کار رفت و آمد کنیم. چنین کاری در ماه‌های اوت و ژوئیه مشکلی ندارد ولی در ماه‌های اکتبر و نوامبر چطور که باران خواهد بارید؟ حتی اگر دوچرخه‌سواری به نظر ما کاری عالی باشد خیلی خوب نخواهد بود اگر سر تا پا خیس شوید.» 

به علاوه، او گفت این وسیله به دوچرخه‌سواران امکان می‌دهد بسیار سریع‌تر حرکت کنند و حداکثر سرعت آن برای جاده‌هایی که برای خودروها تعبیه شده‌اند ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. اما وقتی وارد مناطق شهری و شلوغ شده، راننده می‌تواند با تغییر به حالت دوچرخه الکتریکی با سرعتی آهسته‌تر در جاده‌های ساخته شده برای دوچرخه‌ها وارد شده و از آن‌ها هم بهره ببرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه وسائط نقلیه دیگر نیز سعی کردند به چنین نیازی پاسخ دهند ولی عموما به عنوان خودروهای کوچک فروخته و قانون‌گذاری شده‌اند و به همین خاطر باید از جاده‌های دوچرخه‌سواران دور بمانند. چشم‌انداز کنیون برای این وسیله بدان معنی است که باید مطابق با دو استاندارد اصلی باشد: یکی برای «خودروهای چهار چرخ سنگین» و دیگری برای «دوچرخه‌های موتوری» که در حال حاضر آن دو در تضاد با یکدیگر قرار داشته و این شرکت باید میان مجوز رانندگی در جاده به عنوان خودرو یا راندن به عنوان دوچرخه یکی را انتخاب کند. 

این وسیله مفهومی با تمرکز بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی طراحی شده است و به گفته کنیون به همین خاطر با هیچ مقاومتی برای استفاده از چنین وسیله‌ای مواجه نشد. نمایندگان این شرکت به اسکوتر سی‌۱ بی‌ام‌و و خودروی تویزی رنو اشاره می‌کنند که هر دو با امید ترکیب دوچرخه با وسیله‌های موتوری ساخته شدند ولی به خاطر طراحی غیرمعمول خود هنگام عرضه در بازار با استهزا و تمسخر مشتریان مواجه گشتند. 

وسیله جدید به افراد اجازه می‌دهد مانند یک دوچرخه الکتریکی رکاب بزنند ولی این رکاب زدن با موتوری قدرتمند یاری می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد سرعتی بیشتر را تجربه کنند. کنیون گفت فرمان این خودرو متشکل از دو دسته است که نزدیک دست فرد قرار دارد و شبیه سیستم کنترل تانک است. 

این وسیله همچنین بنا دارد از میل مردم برای داشتن دوچرخه‌ای با خورجین بهره جوید و به همین خاطر فضایی کافی را در پشت دوچرخه فراهم آورده که برای مثال می‌تواند برای نگهداری و انتقال خریدهای مختلف یا حتی نشاندن کودک کاربردی باشد. 

آقای آرنولد به ایندیپندنت گفت شرکت او همینک نیز مشغول مذاکرات با شرکت‌های خودروساز است تا راهی برای تولید عمده این وسیله بیابد. او گفت از این ایده به طور زودهنگام پرده‌برداری شد تا مشخص شود «طراحی آن عمیقانه و از صمیم قلب برای مشارکت در تغییر جاری [برای حفظ محیط زیست] انجام شده» ولی همچنین می‌تواند به «طریقی به صرفه» صورت پذیرد که اجازه دهد تمام مشکلات احتمالی آن پیش از تولید عمده پیدا و رفع شود. 

او گفت تصمیم برای پرده‌برداری از این دوچرخه مفهومی در کنار سایر دوچرخه‌های الکتریکی سنتی به خاطر شیوع ویروس کرونا و عوارض جانبی آن اتخاذ نشد و طراحی و تولید این محصولات از سه سال پیش کلید خورده بود. اما به گفته او این بیماری عالم‌گیر باعث تسریع تغییرات در صنایع حمل و نقل و دوچرخه‌سواری شده که می‌تواند به موفقیت هر دو صنعت کمک شایانی کرده و وقتی هم که این بیماری خاتمه یابد هر دوی صنایع مذکور در جای خود باقی خواهد ماند. 

او گفت: «به نظرم این وضعیت موقتی نیست.» و آن را با اموری دیگر نظیر کاهش مصرف گوشت و گام‌های کلی در زمینه زندگی سالم‌تر مقایسه کرد. او افزود: «وقتی مردم شروع به استفاده از دوچرخه کنند درخواهند یافت که دوچرخه‌سواری چقدر عالی است و البته که ممکن است بعضی هم برای مدتی فراموش کنند.» 

او ادامه داد: «به نظرم وقتی این افراد پیش دوستان خود رفته و به آن‌ها بگویند دوچرخه‌سواری چقدر عالی است، باعث تسریع بیشتر امور هم خواهد شد. البته که بعضی از افراد به عادت‌های سابق خود بازخواهند گشت اما نظر من درباره آینده این است که سرنوشتی عالی به انتظار صنعت دوچرخه‌سواری و تمام انواع و انحای آن نشسته است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی