سه برابر شدن تقاضا برای خودروهای برقی در بریتانیا

ثبت نام برای خودرو برقی نسبت به سال قبل حدود ۲۰۰ درصد رشد داشت

به نوشته مجله وات‌کار، پارسال زمان انتظار برای برخی خودروهای برقی از ۱۲ ماه فراتر رفت - Jonathan NACKSTRAND / AFP

تقاضا برای خودروهای برقی در بریتانیا رو به افزایش چشم‌گیر است و زمان انتظار برای دریافت خودرو برقی صفر کیلومتر از خودروسازان نیز کاهش چشم‌گیری یافته است.

این یافته‌ها در حالی در مجله وات‌کار منتشر شده است که انجمن سازندگان و تجارت‌کنندگان خودرو(اس‌ام‌ام‌تی) پیش از این اعلام کرده بود که به علت اثرات قرق کرونایی در بریتانیا ثبت‌نام برای خرید خودرو صفر کیلومتر در ماه مارس ۴۴.۴ درصد افت کرده است.

اما به رغم این کاهش، ثبت‌نام برای خودروهای برقی در ماه مارس ۱۹۷.۴ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن داشت که نشانه افزایش علاقه به این خودروها است.

بازار خودروهای برقی در حالی بالنده شده است که دولت قصد دارد فروش خودروهای صفر کیلومتر بنزینی، گازوییلی یا دونیرویی را در بریتانیا ممنوع کند. دولت در ماه فوریه اعلام کرد قصد دارد این ممنوعیت را به جای سال ۲۰۴۰ «حداکثر» از سال ۲۰۳۵ شروع کند.

کارشناسان به دولت هشدار داده‌اند که اگر بریتانیا می‌خواهد به هدف به صفر رساندن انتشار گازهای گل‌خانه‌ای در سال ۲۰۵۰ برسد، اجرای ممنوعیت از سال ۲۰۴۰ خیلی دیر خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی این طرح ممنوعیت به اجرا در آید، فقط فروش آن دسته از وانت‌ها و خودروهای سواری صفر کیلومتر مجاز خواهد بود که برقی یا هیدروژنی باشند.

به نوشته مجله وات‌کار، پارسال زمان انتظار برای برخی خودروهای برقی از ۱۲ ماه فراتر رفت؛ «به طوری که خرید تقریباً برای خریداران غیرممکن بود.»

این مجله در ادامه نوشت که اما اکنون متوسط زمان انتظار برای خرید خودرو برقی صفر کیلومتر در طی سال گذشته «افت چشم‌گیری کرده است» و در حال حاضر در عرض ۱۲هفته می‌توان اکثر خودروهای برقی صفر کیلومتر را خرید.

در این تحقیق تمامی ۲۶ مدل خودروهای برقی را بررسی کرده‌اند که در حال حاضر در بازار بریتانیا به‌فروش می‌رسند و مشخص شد که هم‌اکنون هشت خودروساز برای خودروهای برقی‌شان در بریتانیا انبار ایجاد کرده‌اند؛ یعنی خریدار می‌تواند خودرو سفارش بدهد و در عرض دو هفته آن را دریافت کند.

استیو هانتینگفورد، سردبیر وات‌کار، می‌گوید: «زمان انتظار برای دریافت خودروبرقی صفر کیلومتر ۱۲ ماه آزگار بود، اما با مدل‌های بیش‌تری که دارد وارد بازار می‌شود، سرانجام داریم می‌بینیم که زمان انتظار در حال کاهش و برابر شدن با زمان انتظار برای خودروهای گازوییلی و بنزینی است.»

«بازار خودروهای صفر کیلومتر از بحران کرونا که رهایی یابد، بسیاری از محبوب‌ترین خودروهای برقی را می‌توان با همان سرعت تحویل خودروهای گازوییلی و بنزینی تحویل داد و این به راستی به خریداران بالقوه خودروهای برقی پروبال می‌دهد. دلگرمی دیگر این است که طبق تحقیقی که در مورد قیمت هدف انجام داده‌ایم، برخی از جدیدترین و محبوب‌ترین خودروهای برقی را می‌توان با تخفیف عالی خریداری کرد.»

به نوشته وات‌کار، افزایش رقابت بین خودروسازان نیز سبب شده است تا خودروهای برقی را با تخفیف‌های چشم‌گیری عرضه کنند.

متوسط تخفیف برای خودرو تمام برقی صفر کیلومتر ۳.۹۲ درصد، یا ۱۴۵۵ پوند است.

© The Independent

بیشتر از جهان