دفتر شهبانو فرح تایید کرد؛ پیراهن کپی برابر اصل است

پیراهن مذکور"به‌احتمال زیاد" هدیه‌ای است که ملکه برای دختری در اروپای شرقی فرستادند

ریچارد نیکسون رییس جمهور آمریکا و همسرش در ضیافتی در کاخ نیاوران به همراه شاه و ملکه ایران، ۳۰ می ۱۹۷۲- FotoStock

موسسه هرمن هیستوریکا در آلمان پیراهنی  از مجموعه لباس‌های منسوب به شهبانو فرح پهلوی را برای فروش عرضه کرده است.

این موسسه با انتشار تصاویری از پیراهن ابریشمی سفید با آرایه‌های سوزن‌دوزی بلوچ به رنگ آبی، آن را به قیمت پایه ۷۵۰۰ یورو به حراج گذاشته است.

اغلب لباس‌های سلطنتی خانواده پهلوی در کاخ‌موزه سعدآباد نگه‌داری می‌شود و تعدادی از آن‌ها نیز در موزه‌های خارج از ایران نگه‌داری می‌شوند. ازآنجاکه پیش‌ازاین خبری درباره اهدا یا فروش یا سرقت این لباس معروف منتشرنشده بود، درباره اصالت این لباس تردیدهایی به وجود آمد.

موسسه هرمن هیستوریکا اعلام کرده بود که برای این لباس شناسنامه تائید شده اختصاصی از طرف سفارت شاهنشاهی ایران در بن آلمان (قبل از اتحاد دو آلمان) در سال ۱۹۷۵ صادرشده است.

رئیس دفتر شهبانو فرح پهلوی در گفتگو با ایندیپندنت فارسی اعلام کرد که پیراهن مذکور "به‌احتمال زیاد" هدیه‌ای است که ملکه برای دختری در اروپای شرقی فرستادند.

سالها پیش در ابتدای دهه ۷۰ میلادی، پس‌ازآنکه تصویر ملکه ایران در این لباس توسط خبرگزاری‌ها به سراسر دنیا مخابره شد، دختری از یکی از کشورهای اروپای شرقی از شهبانو تقاضا کرد که این لباس را برای جشن عروسی خود بر تن کند. بنا بر خواست ملکه ایران نمونه مشابه همان پیراهن که توسط کیوان خسروانی طراحی‌شده بود، دوباره دوخته و به سفارت شاهنشاهی ایران در آلمان شرقی که عروس جوان در آن اقامت داشته است فرستاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دفتر فرح پهلوی به ایندیپندنت فارسی گفت: "این لباس کپی برابر اصل لباس معروفی است که شهبانو در مراسم رسمی متعددی آن را پوشیدند اما برای ما نامعلوم است که آیا همان عروس و یا دختر وی این لباس را اینک به فروش گذاشته باشد و یا توسط فرد دیگری به موسسه دیگری اهدا و یا به فرد دیگری فروخته شده باشد."

ازآنجایی‌ که شهبانو فرح پهلوی در زمان خروج از ایران در سال ۱۳۵۷ هیچ‌کدام از جامه های فاخر خود را  همراه نبرد، پیراهنی که در تصاویر رسمی منتشرشده از  وی منتشر شده، هم‌اکنون با سایر لباس های رسمی وی در مجموعه سعدآباد نگهداری می شود.  

ایده استفاده از سوزن‌دوزی بلوچ را خانم منیر جهانبانی به ملکه معرفی کرد. کیوان خسروانی آنها را طراحی و خانم پری ذوالفقاری دوزنده جامه های ملکه ایران بودند. سوزن‌دوزی‌های روی این لباس را نیز خانم مهتاب نوروزی، استاد مسلم سوزندوزی بلوچستان روی این طرح ها انجام می دادند.

بیشتر از زندگی