یکی از معروف‌ترین لباس‌های شهبانو فرح پهلوی به حراج گذاشته شد

طبق گفته‌ شهبانو فرح پهلوی، هیچ‌کدام از لباس‌های رسمی توسط ایشان از ایران خارج نشده است

مِهر سوزن‌دوزی‌های بلوچ را مهرمنیر جهانبانی به دل شهبانو انداخت- ویکی‌پدیا

موسسه هرمن هیستوریکا با انتشار تصاویری از پیراهن شهبانو فرح پهلوی آخرین ملکه ایران، آن را به قیمت پایه ۷۵۰۰ یورو به حراج گذاشته است.

مشخص نیست این لباس توسط چه کسی به این موسسه داده‌شده است. در اطلاعات اعلام‌شده توسط هرمن هیستوریکا، موسسه حراج آلمانی، اشتباهات واضحی درباره مشخصات این لباس و صاحب اصلی آن یعنی شهبانو فرح پهلوی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً برگزارکنندگان این حراج از ارزش واقعی این نمونه منحصربه‌فرد از هنر سوزن‌دوزی بلوچ بر روی لباس ملکه ایران باخبر نبوده‌اند.

در اطلاعات اعلام‌شده فرح پهلوی همسر دوم رضاشاه معرفی‌شده و آمده است که چون ملکه در مناسبت‌های متفاوتی بارها این لباس را پوشیده ممکن است چند پیراهن شبیه به هم وجود داشته باشد.

این پیراهن یکی از آثار تولیدشده توسط هنرمند ایرانی مهتاب نوروزی است که دست‌دوزی‌های او از نقش‌مایه‌های سوزن‌دوزی بلوچ روی تعداد زیادی از مشهورترین لباس‌های خانواده سلطنتی ایران دیده می‌شود.

همچنین ذکرشده است که برای این لباس شناسنامه تائید شده اختصاصی از طرف سفارت شاهنشاهی ایران در بن آلمان (قبل از اتحاد دو آلمان) در سال ۱۹۷۵ صادرشده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hermann Historica (@hermann_historica) on

ازآنجایی‌که طبق گفته‌های شهبانو فرح پهلوی، هیچ‌کدام از لباس‌های رسمی توسط ایشان از ایران خارج نشده است مشخص نیست این پیراهن چگونه و توسط چه شخص یا نهادی به حراج گذاشته شده و برای آن به چه دلیلی شناسنامه تائید اصالت صادرشده است.

 شهبانو فرح پهلوی این پیراهن را در مناسبت های متفاوتی همچون ضیافت حضور ریچارد نیکسون در ایران و تصاویر رسمی خانوادگی بر تَن داشته است.

بیشتر از زندگی