«پنهان‌کاری» دولت یونان در ارائه آمار کرونا برای جلب گردشگر

معاون وزیر بهداشت یونان این اتهام را رد کرده است

Pexels

دولت یونان متهم است که زیر فشار صنعت جلب گردشگر در مورد ارائه آمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در مناطق محبوب گردشگران پرده‌پوشی کرده است.

مقامات ارشد پزشکی و نمایندگان پارلمان یونان مدعیند که دولت در آمار آزمایش مثبت کووید ۱۹ کسانی که از جزایر یونان باز می‌گشته‌اند به عنوان موارد ابتلا در شهرهای عمده مثل آتن و تسالونیکی دستکاری کرده است تا موارد واقعی ابتلا را در مقاصد توریستی مثل میکونوس، سانتورینی و پاروس پنهان کند. 

همچنین، موارد ابتلا به ویروس کرونا به جای جزیره‌ها، ناحیه به ناحیه بررسی شده است، ‌با این هدف که سطح واقعی خطر در محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مخفی بماند.

به گزارش نشریه تلگراف، به مراکز درمانی در جزایر یونان نیز دستور داده شده بوده که آمار ابتلای مردم را درعوض ثبت در محل به مقامات پزشکی منطقه‌ای تحویل دهند. 

تغییر سیاست ارزیابی اپیدمی کرونا در یونان در اواسط ماه ژوئیه اعمال شد که گردشگران به مناطق توریستی بازمی گشتند. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در آن هنگام اعلام کرد که کشورش «برای ادامه کار باز است». 

در این میان، نیکوس شاردالیاس، وزیر خدمات و حفاظت اجتماعی، ضمن رد اتهامات مربوط به فریب در آمار کرونا گفته است که این سیاست «به این منظور اتخاذ شده بوده که جزایر یونان هدف قرار نگیرند».

پاناگیوتیس پاپانیکولائو، دبیرکل فدراسیون انجمن پزشکان یونان، می‌گوید این اقدام دولت «غیرقابل قبول» است. او می‌افزاید که ارائه اطلاعات شفاف‌تر از میزان شیوع ویروس در جزایر خاص به گردشگران امکان می‌داد تصمیم درست‌تری در مورد مقصد سفرشان بگیرند.

دکتر پاپانیکولائو همچنین صاحبان تورهای گردشگری را به «تحت فشار گذاشتن دولت» برای کم جلوه دادن تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در مراکز محبوب گردشگری متهم کرده است.

یانیس راگوسیس، نماینده پارلمان از حزب اقلیت سیریزا گفته است که دستکاری در آمار ابتلا به ویروس کرونا سلامت «ده‌ها هزار نفر» را به خطر انداخته است.

او گفت: «آنها می‌دانستند چه می‌گذرد و سکوت کردند. به ساکنان این مناطق و به گردشگران چیزی نگفتند. بهانه غیرقابل فهم آنها  که نمی‌خواستند شهرت برخی جزایر را خدشه‌دار کنند، کسی را قانع نمی‌کند.» 

واسیلیس کونتوزامانیس، معاون وزیر بهداشت یونان ضمن رد این اتهامات به عنوان «اظهاراتی بی‌ارزش» گفت که «ما اطلاعاتی معتبر در اختیار (عموم) گذاشتیم و هرگز چیزی را پنهان نکرده و نخواهیم کرد.»

آمار اندک شیوع ویروس کرونا در اوایل قرنطینه در أواسط ماه ژوئیه با بازگشت گردشگران به این کشور رو به افزایش گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ۱۰۵۲۴ نفر در یونان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که ۲۷۱ نفر آنها جان سپرده‌اند.

در این میان آزمایش کرونای تعدادی از گردشگرانی که از یونان (به بریتانیا) بازگشتند مثبت بوده است.

به کلیه مسافرانی که با هواپیما از «تویی» به «کاردیف» بازگشته‌اند دستور داده شده خود را در قرنطینه قرار دهند. آزمایش کرونای ۱۶ نفر نیز در بازگشت از یونان به بریتانیا مثبت بوده است.

این مجموعه ابتلا در میان گردشگرانی که از جزیره کرت به فرودگاه لوتون در لندن بازگشته‌اند نیز تکرار شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان