محل نگهداری پناهجویان در «لسبوس» یونان در آتش سوخت

 این آتش‌سوزی همزمان شده با اعلام محدودیت‌های بیشتر دولت یونان بر پناهجویان 

 منشاء آتش هنوز معلوم نشده است اما ساختمان‌ مدرسه این کمپ پناهجویان و چندین ساختمان کوچک آسیب جدی دیده‌اند - LOUISA GOULIAMAKI / AFP

در گرماگرم تداوم تنش درباره بحران پناهجویان، وقوع آتش‌سوزی بزرگ در یک محل نگهداری پناهجویان در جزیره لسبوس یونان، آسیب چشمگیری به این پناهگاه وارد کرده است.

مرکز «خانواده خوشبخت» تایید کرده است که آتش‌سوزی شامگاه شنبه، ساختمان مدرسه پناهگاه و بخش اداری را «به طور کامل سوزانده» است. در این آتش‌سوزی کسی کشته نشده است. 

 منشاء آتش هنوز معلوم نشده است، اما این واقعه همزمان است با اعلام محدودیت‌های بیشتر دولت یونان بر پناهجویانی که می‌خواهند از ترکیه وارد اتحادیه اروپا شوند. 

مرکز اسکان پناهجویان «خانواده خوشبخت» در بیانیه‌ای که روی حساب فیسبوک خود منتشر کرد، نوشت:‌ «متاسفانه امشب مرکز اسکان دچار حریق شد. نیروهای آتش‌نشانی و پلیس و همچنین تیم ما در محل هستد. آتش خاموش شده، اما آسیب بزرگی وارد شده است.»

«ساختمان مدرسه، برخی ساختمان‌های کوچکتر و دفاتر ما به طور کامل سوخته است. کسی آسیبی ندیده است، اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری نمی‌توانیم ارائه کنیم. از همبستگی شما سپاسگذاریم.»

در روز شنبه، در مرز ترکیه و یونان، پناهجویانی که تلاش می‌کردند حصار مرزی را پایین بکشند و به سوی مسئولان سنگ پرتاب می‌کردند، با پلیس درگیر شدند. نیروهای امنیتی در پاسخ به سوی آنان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. 

به گفته مقامات یونان، بیش از ۳۸ هزار پناهجویی که می‌خواستند با عبور از مرز از ترکیه وارد یونان شوند، متوقف شده‌ و ۲۶۸ نفر بازداشت شدند. 

  دولت یونان در بیانیه‌ای گفت که طی شب، حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای ارتش و پلیس ترکیه نیز به سمت خاک یونان در آن سوی مرز گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ «تلاش‌هایی برای ورود غیرقانونی به خاک یونان، از سوی نیروهای یونانی جلوگیری شد. این نیروها حصارها را تعمیر کردند و در اجرای روند جلوگیری از ورود افراد از آژیر و بلندگوهای قوی استفاده کردند.»

بحران پس از آن عمیق‌تر شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، هفته پیش گفت که این کشور دیگر حاضر به قبول مسئولیت بیش از ۳ و نیم میلیون پناهجوی سوری در ترکیه نیست، و اعلام کرد که گذرگاه‌های مسدود این کشور با اروپا، اکنون باز می‌شود. 

کیریاکس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، به شبکه سی‌ان‌ان گفت، ترکیه که از مهاجران و پناهجویان به عنوان «دستاویز ژئوپلتیک» استفاده می‌کند، نمی‌تواند از اروپا «گروکشی کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت‌:‌ «یونان در جریان این بحران نوعدوستی خود را نشان داده است، اما آنچه مایل به انجامش نیستیم، وارد شدن به فرایندی است که یک کشور دیگر، به شکل سازمان‌یافته، با اعزام این افراد به مرزها، از آنان سوءاستفاده کند.»

نخست‌وزیر یونان افزود:‌ «نمی‌فهمم چرا ما باید به آنچه علنا گفته‌ایم به آن عمل خواهیم کرد، متهم شویم. ما حق حفاظت از مرزهامان را داریم و دقیقا همین کار را می‌کنیم.»

او در توییتی نوشت:‌ «اروپا تسلیم باج‌گیری ترکیه نمی‌شود. ما طرف تنش‌آفرین نیستیم اما حق داریم از تمامیت مرزهامان حفاظت کنیم. و به این کار ادامه خواهیم داد.»

سلیمان سویلی، وزیر کشور ترکیه، روز شنبه مقامات یونان را به بدرفتاری با پناهجویان متهم کرد و ادعا کرد که حدود هزار مامور عملیات ویژه ترکیه به مرز اعزام شده‌اند تا مانع اقدامات نیروهای یونانی مستقر در مرز و بازگرداندن پناهجویان به ترکیه شوند. 

او گفت:‌ «صورتک‌هاشان فروافتاده است. بی‌رحمی کسانی که داد از انسانیت سر‌داده‌اند، معلوم شده است.»

جوزپ بورل، مسئول مناسبات خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه از پناهجویان در ترکیه خواست که به سوی مرز نروند زیرا «درها بسته است»، و از کشورهای دخیل در این ماجرا خواست «این بازی را متوقف کنند.»

او در سخنانش گفت:‌ «اخبار باز شدن مرزها کذب است و مردم نباید به آنجا بروند. برای پرهیز از وضعیت بحرانی، مردم باید حقیقت را بدانند. این بازی را متوقف کنید.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent