اتومبیل‌رانی فرمول یک: ویلیامز رفت، شوهر خواهر شاهدخت آمد

فرانک ویلیامز و دخترش پس از سال ها افتخارآفرینی، از فرمول یک خداحافظی کردند

پیپا میدلتوم، خواهر دوشس کمبریج، کیت میدلتون در مراسم ازدواجش با جیمز متیوز، مالک جدید اتومبیل‌رانی فرمول یک ویلیامز - Justin TALLIS / POOL / AFP

با تغییر مالکیت تیم اتومبیل‌رانی فرمول یک ویلیامز، جیمز متیوز، شوهر پیپا میدلتون (شوهرخواهر شاهدخت کیت میدلتون)، سکان مدیریت آن را به دست گرفت.

این راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی یکی از سه عضو جدید هیأت‌مدیره تیم بریتانیایی فرمول یک ویلیامز است که جایگزین مدیران سابق تیم سر فرانک ویلیامز و دختر او کلر ویلیامز می‌شود.

پنج‌شنبه گذشته شوهر پیپا میلدتون به عنوان عضو هیأت‌مدیره جدید تیم اتومبیل‌رانی فرمول یک ویلیامز منصوب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتصاب جیمز متیوز به عضویت در هیأت‌مدیره سه‌نفره جدید، بعد از آن صورت گرفت که شرکت آمریکایی سرمایه‌گذاری «دُریلتن کاپیتال» مالکیت این تیم اتومبیل‌رانی را در اختیار گرفت. متیوز که در سال ۲۰۱۷ با خواهر شاهدخت کیت مدیلتون ازدواج کرد، همچنین برادر اسپنسر متیوز از ستارگان تلویزیون است.

یک هفته پیش از برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی گرند پری ایتالیا، در اطلاعیه‌ای اعلام شد که پس از مسابقات پیست اتومبیل‌رانی مونتزا، سر فرنک ویلیامز، مؤسس تیم اتومبیل‌رانی فرمول یک ویلیامز، و دختر او کلر ویلیامز از مقام رئیس و نایب‌رئیس این تیم کناره‌گیری خواهند کرد و بعد از ۴۳ سال این تیم تحت مالکیت جدید تغییر نام خواهد داد.

عدم‌شفافیت در اعلام هویت اصلی مالکان جدید موجب گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌ها شد. همخوانی حروف اول نام مالکان جدید با حروف اول نام برنی اکلستن از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار فرمول‌یک به این گمانه‌زنی دامن زد که احتمالاً او مالک جدید تیم است. ولی وی در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد.

هفته پیش با تکذیب کلر ویلیامز مالکیت برنی اکسلتن عملاً منتفی شد. حال معلوم می‌شود که دلیل این همه مخفی‌کاری چه بوده است. با انتصاب شوهرخواهر کیت مدیلتن در هیأت‌مدیره جدید این احتمال قوت گرفته است که احتمالاً خاندان سلطنتی پشت ماجرا است.

مطابق اطلاعیه صادرشده از سوی خانواده ویلیامز در پنج‌شنبه گذشته، علاوه بر متیوز دو بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری دُریلتن کاپیتال به نام‌های متیو سَوِج و دَرِن فولتز عضو هیأت‌مدیره جدید خواهند بود. بین این سه نفر این متیوز است که سابقه فعالیت حرفه‌ای در مسابقات اتومبیل‌رانی دارد. در دهه نود میلادی وی راننده حرفه‌ای لیگ بریتانیایی فرمول سه و نیز لیگ بریتانیایی فرمول رنو بود.

متن اطلاعیه صادرشده چنین می‌گوید: «پیرو اطلاعیه قبلی صادر شده به تاریخ ۲۱ اوت، شرکت مهندسی گرند پری ویلیامز امروز اعلام می‌کند که متیو سَوِج، درن فولتز و جیمز متیوز به عضویت در هیأت‌مدیره شرکت منصوب شده‌اند. متیو سوج رئیس هیأت‌مدیره دُریلتن کاپیتال است که یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی مستقر در ایالات متحده آمریکا است. متیو از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۰۹ رهبری آن را برعهده داشته است. پیش از تأسیس شرکت دُریلتن کاپیتال، وی به مدت ۲۲ سال در لندن و نیویورک به عنوان مشاور قراردادهای خرید و ادغام در شرکت راتشیلد خدمت کرده است.»

درن فولتز که که سال ۲۰۰۹ همراه با متیو سوج شرکت دُریلتن کاپیتال را پایه‌گذاری کرد، از سال ۲۰۱۸ منصب مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد. سابقه وی پیش از دُریلتن کاپیتال عبارت است از مشاوره خرید ادغام شرکت‌ها برای راتشیلد و مشاوره فروش و بازاریابی برای شرکت سی‌ثری‌آی و زی‌اس اسوشیتتش. درن همچنین عضو هیأت‌مدیره همه شرکت‌های زیرمجموعه دُریلتن کاپیتال است.

جیمز متیوز مدیرعامل گروه «ادن راک» است که یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مستقر در لندن و تأسیس‌شده به سال ۲۰۰۱ است. جیمز یک راننده سابق مسابقات اتومبیل‌رانی است و شرکت ادن راک تحت مدیریت او بیش از سی سال است که در کسب‌وکار تولید اتومبیل‌های مسابقات فعالیت دارد.

تغییر مالکیت تیم اتومبیل‌رانی ویلیامز را می‌توان راهکاری برای حفظ آتیه این تیم تحت نام جدید دانست، گرچه نام پرآوازه ویلیامز بعد از بیش از ۴۰ سال حضور موفق در مسابقات فرمول یک پیش از پایان این هفته در پیست اتومبیل‌رانی مونتزا بازنشسته خواهد شد، مالکان جدید خود را همچنان پاسدار آن میراث می‌دانند.

اطلاعیه همچنین می‌افزاید: «هیأت مدیره جدید اهمیت میراث و فرهنگ ویلیامز را به خوبی درک می‌کند و به همکاری با مدیریت ارشد شرکت می‌کوشد تا از قابلیت‌های این تیم برای رقابت در مسابقات پاسداری کند.»

جورج راسل، راننده بریتانیایی تیم ویلیامز، در کنار نیکلا لطیفی کانادایی، همچنان به هدایت تیم در مسابقات ۲۰۲۰ ادامه خواهند داد. اما قابل انکار نیست که اطلاعیه تغییر مالکیت و تغییر مدیریت برای هر دوی آن‌ها شوکه‌کننده بوده است.

راسل در اطلاعیه‌ای اعلام داشت: «بدون حمایت بی‌دریغ فرانک و کلر، من موقعیت کنونی خود را نمی‌داشتم. آن‌ها این فرصت را به من دادند که پا به میدان مسابقات بگذارم، همچنان از بسیاری دیگر همچون من، از رانندگان حرفه‌ای گرفته تا مهندس‌ها و مکانیک‌ها در طی سال‌ها حمایت کرده‌اند. برای همه چیز، ممنون! ما همچنان مثل گذشته برای زنده نگه داشتن میراث نام ویلیامز با سرعت و حرارت رانندگی خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از ورزش